Mycket besvärlig granne

56k läst  226 svar

Sida 1 av 16
  1. A
    Medlem Nivå 2
    Blir nog rätt långt det här men behöver ventilera. :)

Flyttade in i hus för drygt ett år sedan, har tyvärr en mycket besvärlig granne på ena kortsidan.. ett äldre par. Dom klagar på lite allt möjligt, hur vi sköter vår trädgård m.m. Vår häck är för hög, vi har inte rensat ogräs längsmed vägkanten (har kört med trimmer men det kommer såklart tillbaka och har inte orkat ta tag i det ännu), vi glömde ta in soptunnan en dag och fick klagomål dagen efter tömning. Dessutom har vi fått veta att om vi skaffar katt måste det vara honkatt för att deras katt gillar inte hankatter och de har kritiserat namnet som vi gav till vår nyfödda dotter.

De är väldigt hårda och otrevliga i sin kommunikation, det finns inget utrymme för förhandling utan vi ska göra som de säger. Har hela tiden varit trevlig tillbaka och inte tagit dom på så stort allvar.

I våras kom de och påstod att häcken + en liten bit gräsmatta (med ogräs som jag skulle rensa) är vår tomt och att gränsen går vid ett sånt nätstaket som de har. Blev lite paff då jag trodde häcken var delad eftersom de beordrat oss både när och hur häcken ska klippas tidigare. Dessutom klippte de "sin" sida förra året. Jag sa bara okej, jag ska fundera på saken ang ogräset.

Klippte häcken igen för ett tag sedan, gjorde samma sak som förra året o klippte vår sida. Tänkte att förhoppningsvis klipper de sin igen eftersom vi inte sagt något annat. Kanske var dumt men vill helst undvika o prata med dom.

Igår kom damen o klagade över att jag inte klippt häcken på deras sida, när jag sa att ni tog ju den sidan förra året så fick jag svaret. "Nej, vi fixade vårt staket och klippte häcken för att kunna göra det". Jaha, men det hade jag ju ingen aning om. "Det är din häck, gränsen går här, ni måste så här". Hon fortsatte vara otrevlig fast jag sa att vi skullle fixa det. Då fick jag nog och röt ifrån.

Idag kände jag att jag ville försöka prata med dom igen, har alltid uppfattat gubben som någorlunda vettig. Ack så fel jag hade, jag var vänlig, motiverade varför jag var tveksam över gränsen och häcken (fått annan info från tidigare ägare), men jag går med på att gränsen är vid staketet och vi klipper häcken. Ändå var han arg på mig för att "Det är en självklarhet att gränsen går vid staketet". "Du lever inte i verkligheten". Gång på gång sa jag, men jag går ju med på att gränsen är där nu och jag klipper häcken på båda sidor, vi är ju överens. Jag vill bara att vi ska vara vänliga mot varandra, men han vägrade att försonas. Anklagade mig för att tjata om gränsen fast att det var han som inte kunde sluta upprepa hur dum jag var som inte förstod att staketet var gränsen, när jag frågade varför han fortfarande var arg.

Det slutade med att han sa "Fixa din jävla häck, den ser förjävlig ut" och gick. Var smått chockad efteråt, jag gjorde allt för att försöka försonas o han vägrade? Fattar ingenting. Efter lite research har jag fått veta att de har bråkat med i princip alla grannar, de andra ignorerar bara. Så jag kommer göra detsamma så gott det går.

Problemet är bara att häcken är låg mot dom, så de ser rakt in i vår tomt och vår uteplats där vi oftast håller till. Eftersom häcken i sig är ett osäkert kort (kan inte säga säkert vems den är), så tänker jag att jag måste komma med någon annan lösning för o slippa se dom. Någon som har förslag? Staket + en till häck framför den befintliga? :) Det kan de väl inte säga något om?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Låt häcken bli högre.

ylven, MissMuffet, Yehaw och 55 till gillar
  3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Detta låter intressant i kvadrat, vad i hela humhum hade grannen med det att göra!
    Vad gav ni dottern för namn?

4. G
    Medlem · Nivå 8
    För fan, låt häcken växa högre, dom bestämmer knappast hur hög dinhäck får vara. Sen så hade jag sagt till dom på skarpen att sköta sitt eget!! Säg att dom ändå ska dö snart av ålder så dom kommer då slippa se erat ”elände” till trädgård. Skit människor ska skit ha!!

5. P
    Medlem · Nivå 10
    Klipp häcken på sidorna men låt den va uppåt, alternativt om den är väldigt låg så kan man ju gräva upp och plantera en mycket högre tex thuja häck

Plank osv är ju svårt då det inte får byggas så högt

Grannen i sig hade jag bara ignorerat, inte ens svarat på de de pratar om.

6. FG
    Medlem · Nivå 9
    Spara ogräset också - det är ju vackert!

ylven, MissMuffet, Yehaw och 6 till gillar
  7. P
    Medlem · Nivå 7
    Gud vilken hemsk situation ni befinner er i. Egentligen så ska man låta de vinna.
    Köp ett hus utan grannar.
    När ni en flytta= ber de flyga å fara åt h-te.
    Klara inte av dessa typer av "människor"

8. G
    Medlem · Nivå 8
    Det bästa är ju att rama in hela trädgården med en häck och låta den växa säg 2 meter så dom ej kan se in till er, då har ni blivit av med dem helt om dom inte gör åverkan på eran häck dvs. Men då är det bara och anmäla.

dyckert06 och matsgran gillar
  9. Anna_H
    Husägare · Nivå 16
    Börja med att leta reda på gränsmarkeringarna så att du faktiskt vet var gränsen går.

Sedan håller jag med om tipset att låta häcken växa sig högre så att du inte ser dem. Om det är en lövhäck, fundera på att byta mot thuja eller annan barrväxt, en två meter hög thujahäck som klipps väl är både snygg och helt ogenomtränglig för deras blickar året om.

Viktigt är också att du slutar svara på deras order. Varje gång du gör som de säger kommer de att tränga sig på lite till och lite till. Precis som när man tränar en katt måste man ignorera det dåliga uppträdandet och uppmuntra det goda. Gå bara därifrån när de är otrevliga, le och säg hej (men inget mer, inled dem icke i frestelse) när de inte är otrevliga.

10. T
    Medlem · Nivå 5
    Ja det kommer säkert lösa saken till det bättre. Svårt men det som brukar fungera bäst att vara snäll tillbaka då brukar de flesta tröttna på att va sura

BirgitS gillar
  11. P
    Medlem · Nivå 10
    Brukar det verkligen fungera på denna kategori människor?
    Jag brukar tröttna på den leken långt innan liknande personer ger upp...

12. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Man behöver varken vara snäll eller elak, bara förklara att jag sköter mitt på min tomt och det har ni inte med att göra. Sedan total ignorans.

13. G
    Medlem · Nivå 8
    Dumheter, TS har provat den metoden men dom kräver då mer. Låt häcken växa sig frodig och glöm sur-gubben och gumman.

matsgran och nissenhj gillar
  14. G
    Medlem · Nivå 8
    Klart det inte gör. Översittar personer går ej att resonera med. Det är bara köra hårt mot hårt.

15. T
    Medlem · Nivå 5
    T
    Trägen vinner förlorar som ger upp

ylven, MissMuffet och Ganescha gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: