Det är så att jag skaffade mig en kompressor i höstas/vintras och nu när våren är här så är det ju dags att sätta på sommardäcken igen och för att underlätta det så tänkte jag skaffa mig en luftdriven mutterdragare.
Funderar på att inhandla den här: http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1006&iItemId=80603
Så jag undrar om någon har lite erfarenhet av den?
Kanske bör tillägga att kompressorn som jag har är den här: http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=155061
Funderar på att inhandla den här: http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1006&iItemId=80603
Så jag undrar om någon har lite erfarenhet av den?
Kanske bör tillägga att kompressorn som jag har är den här: http://www2.biltema.se/products/product.asp?iSecId=851&iItemId=155061
Det där funkar, men om du köper en som är 3-4 ggr dyrare så är den herrejisses mycket vassare, bättre tystare och rejälare, men den där funkar utan tvekan till däcksbyte vår och höst. Köp till momentstavar som finns på tex jula så slipper du överdra hjulbultarna, nåt som är hemskt lätt gjort med muttermaskin.
Swedol har kampanj på sin kompositmaskin VT-4571 för 1100:-+moms.Mycket prisvärd maskin.Dom där 333-400 NM maskinerna är inte mycket att hänga i granen.Hade en sån i en månad innan jag fick nog.Dom orkar i princip ingenting om det sitter fast.Jag har provat CP,Uryu,Ingersoll rand och kawasaki(dyra maskiner) på jobbet.Och då tycker jag att Swedols maskin är ett riktikt fynd och en mycket bra maskin. / Mats
För min del handlar det framför allt om att byta hjul på min egen bil vår/höst och kanske någon mer bil, men det är ju ingen maskin som kommer användas dagligen.
Men hade jag varit ute efter att arbeta ofta och mycket med hade jag siktat in mig på något mer kraftfullt och mindre ljudligt.
Det där med att överdra har jag lyckats bra med manuellt också så stavar är nog ingen dum idé
Men hade jag varit ute efter att arbeta ofta och mycket med hade jag siktat in mig på något mer kraftfullt och mindre ljudligt.
Det där med att överdra har jag lyckats bra med manuellt också så stavar är nog ingen dum idé
Men som glad amatör, när det gäller bilar.
Så jobbigt är det inte att dra åt.
Däremot är det riktigt jobbigt när det sitter fast.
Min personliga åsikt är att amatörer, som jag, bara ska använda mutterdragare för att lossa på prylar som sitter fast.
Om man använder mutterdragaren för att dra åt med riskerar man att få rejäla problem senare.
Jag har faktiskt inte så bråttom när jag byter hjul att jag inte kan dra för hand.
Om jag skulle spara tid skulle jag ställa min skruvdragare på max moment och efterdra med momentnyckel.
Så jobbigt är det inte att dra åt.
Däremot är det riktigt jobbigt när det sitter fast.
Min personliga åsikt är att amatörer, som jag, bara ska använda mutterdragare för att lossa på prylar som sitter fast.
Om man använder mutterdragaren för att dra åt med riskerar man att få rejäla problem senare.
Jag har faktiskt inte så bråttom när jag byter hjul att jag inte kan dra för hand.
Om jag skulle spara tid skulle jag ställa min skruvdragare på max moment och efterdra med momentnyckel.
Kan bara instämma, jag har en fjutt-slagskruvdragare i jobbet och den är kanon att dra in skruvarna med och sedan dra det sista med ett skaft.Nimajneb skrev:
Då får man även lite känsla för hur hårt man drar skruven jämfört med en mutterknackare.
Dock så funkar det ju även med en vanlig skruvdragare, även om det vrider till lite det sista.
Har alltid dragit fast för hand, det behöver inte vara tokhårt draget, blir bara ett h-e när det ska bort. Däremot är det bra med luft-maskinen när muttrar/bultar ska bort.
Swedol måste jag kolla, skulle aldrig köpa en billig junkmaskin till sånt jobb.
Swedol måste jag kolla, skulle aldrig köpa en billig junkmaskin till sånt jobb.
http://www.jula.se/momentstavsset-5-delar-124731
På Jula säljer de momentstavar som man kan använda när man ska köra muttersnurran för att skruva fast sina däck... Något som däckfirmorna häromkring inte hittat verkar det som
... Funkar finfint, kör med mina varje vår och höst. Vill man inte köra tryckluft kan man köra elektrisk knackare, men... jag föredrar luft. Inte lika tungt och klumpigt, men jag är nog bortskämd :blushing:
På Jula säljer de momentstavar som man kan använda när man ska köra muttersnurran för att skruva fast sina däck... Något som däckfirmorna häromkring inte hittat verkar det som
Vridmoment beror på bil och fälg, men däremot inte på antal skruvar. Det lägsta jag har sett är 85Nm (volvo 745). Men en vettig tumregel är nog runt 110-120Nm för personbilar (Tyngre bilar har grövre skruv och högre moment). Fast det finns rätt mycket marginal uppåt enligt min erfarenhet. Alufälgar är dock känsligare än stålfälgar, och det är viktigare att momentet är rätt. Jag använder oftast en 130Nm momentstav till det mesta, funkar. Siffrorna ovan gäller för rengjord skruv med lite (bara lite) kopparpasta (för stålfälg) eller grafitfett (för alufälg). Sen efterdrar jag efter 10 mil.
Tack för tipset om om Swedoldragaren, den var betydligt mer luftsnål än min Biltemadragare på 340nm eller däromkring. Bra när jag kör med lilla kompressorn
Kan någon vänlig själ förklara hur momentstavarna fungerar? Släpper den vid uppnått moment, börjar den rotera invändigt eller begränsar den knackmomentet kontinuerligt genom att flexa i skaftet? Förstår inte...
Kan någon vänlig själ förklara hur momentstavarna fungerar? Släpper den vid uppnått moment, börjar den rotera invändigt eller begränsar den knackmomentet kontinuerligt genom att flexa i skaftet? Förstår inte...
Jag har en rätt klen skruvdragare.Nimajneb skrev:
Men momentnyckeln till hylsnyckelsatsen kan man dra rätt hårt bra med. Det är bara att ställa in 110Nm och dra tills det säger klick.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Jag har haft swedols kompositdragaren VT-4571 sedan i höstas, är mycket nöjd. Den är både rejält stark och samtidigt inte tung.
Viktigt är dock att man har tillräckligt lufttryck, min kompressor ger 6 kg och är på 50liter. Dragaren tappar snabbt moment när trycket faller.
Jag har också noterat att har man en lång slang som är för klen påverkar det också vridaren.så passa på köp grövre slang när ni handlar.
/benny
Viktigt är dock att man har tillräckligt lufttryck, min kompressor ger 6 kg och är på 50liter. Dragaren tappar snabbt moment när trycket faller.
Jag har också noterat att har man en lång slang som är för klen påverkar det också vridaren.så passa på köp grövre slang när ni handlar.
/benny