ska dra ca 15 franska skurv.. ska man köpa en mutterdragare (har man någon speciell nytta senare (eller?)... och någon som vet om panasonics är bra?

Spärrskaft eller fastnyckel går väl bra det också?

Om du har nytta av den eller inte vet du nog bäst själv. Har man verkstad eller monterar mycket så kanske, men troligen inte.

Älskar mina mutterknackare. Har två med batteri. Lille och stora makitan. Nu använder jag dem i jobbet så går kanske inte att jämföra.

Skall man köpa för hemmabruk så tror jag att det är vettigare att satsa på någon med sladd.

Men för 15 franska kanske lite överdrivet. Hade nog hellre lagt de pengarna på en bra slagskruvdragare istället.

Har man inga direkta behov av maskinen efter de 15 skruven så skulle jag lagt pengarna på spärrskaft och hylsa istället.

Visserligen är det ju dags att bytta till vinterhjulen så då kunde en bra mutterknackare vara trevligt om än långt från nödvåndigt.

ok, ok tack

Verkar som trådskaparen syftade på elektrisk men jag älskar min tryckslufts drivna CP-knackare.

Fast det är ju inget man plockar fram för några franska..
Men hobby meckar man lite med gamla bilar så är det guld värt att ha i lådan.

Tryckluft har jag med men det är en helt annan femma. Eldrivna är leksaker i jämförelse. Man kan tex få upp saker där mothåller roterar med enkelt med en mutterknack. Ett exempel är centrummutter/skruv på bilsvänghjul.

v-g skrev:
Tryckluft har jag med men det är en helt annan femma. Eldrivna är leksaker i jämförelse. Man kan tex få upp saker där mothåller roterar med enkelt med en mutterknack. Ett exempel är centrummutter/skruv på bilsvänghjul.
Vet inte riktigt hur du menar, men eldrivna mutterknackare har jag sett upp till iallafall 500Nm vill jag minnas, räcker fint till det mesta eller?

Daniel_N :Absolut räcker det till det mesta men som sagt sega hjulbultar kan kräva ännu mer. Fälgkors + järnrör tar betydligt mer än 500Nm.

Pasta:Kolla på datat: vikt 8,4 kg Min luftknack på 1,8 kilo drar 848 enligt databladet.

Går du upp i vikt till 6½ kilo (fortfarande nästan 2 kilo mindre än makitan ligger man på 2305 Nm. Mer än dubbelt alltså samt mindre vikt och storlek.

Missförstå mig inte jag tycker de eldrivna har sin plats, har själv en men den används mest till däcksbyte då man inte ids in med bilen i garaget. Det är smidigt att bara plugga in i ett eluttag som finns på fler ställen än tryckluft ;)

Vad är det för fel på en helt vanlig skruvdragare till detta jobb? Upp till 12-14 mm är ju inget problem, antagligen inte större heller om man förborrar lite.

MathiasS:Frågan var ju om han skulle köpa en bara till detta jobb. Den frågan är redan avklarad och sen gick vi offtopic. :)

offtopic is the shit ( som kidsen säger )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.