15 373 läst ·
94 svar
15k läst
94 svar
Mutad från att avstå husköp?
Alla varningsklockor ringer hos mig.
Ta in en besiktningsman.
Och vill de ha friskrivning lägg mycket lägre bud, varför inte tex 550Tkr? Det finns ju tydligen inga andra köpare.
Men under alla omständigheter så ta in en besiktningsman.
Ta in en besiktningsman.
Och vill de ha friskrivning lägg mycket lägre bud, varför inte tex 550Tkr? Det finns ju tydligen inga andra köpare.
Men under alla omständigheter så ta in en besiktningsman.
Anledningen till friskrivning är ju att pappan är sjuk och risken för att han ska bli sämre och gå bort har blivit betydligt större senaste veckan. Så om han står som köpare och går bort så är det väl ingen risk att vi får något för dolda fel ändå.
Ang Besiktningsman visst dom är duktiga men jag litar på de kunskaper som finns utan att ifrågasätta någon vänskap om nu något blir fel.
Sen kopierar jag lite från en annan tråd som jag tycker säger en hel del. Huset är snart 40 år och vi kommer att renovera det mesta ihuset.
Ang Besiktningsman visst dom är duktiga men jag litar på de kunskaper som finns utan att ifrågasätta någon vänskap om nu något blir fel.
Sen kopierar jag lite från en annan tråd som jag tycker säger en hel del. Huset är snart 40 år och vi kommer att renovera det mesta ihuset.
niblom skrev:Mja, en besiktningsman går igenom huset och bedömmer det efter ålder och skick. Är huset gammalt och det var länge sedan huset renoverades så är det rätt mycket som han inte påtalar eftersom det är i enlighet med husets ålder och skick.
[länk]
Min besiktningsman missade en del som jag önskade att han hade påtalat som gick att se utifrån. Bla någon rutten takstol.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Ok, ett potentiellt dödsbo ja då är det ju inte helt ovanligt med friskrivningsklausuler även om det i praktiken är helt onödigt. Det finns ju, som du säger, ingen att kräva pengar/ansvar av då dödsboet är avvecklat. Nu kan det ju ta lång tid innan dödsboet är avvecklat så visst kan ni under denna tid kräva dödsboet om ni hade valt den lösningen.mb7726 skrev:Anledningen till friskrivning är ju att pappan är sjuk och risken för att han ska bli sämre och gå bort har blivit betydligt större senaste veckan. Så om han står som köpare och går bort så är det väl ingen risk att vi får något för dolda fel ändå.
Att överlåta huset på barnen kombinerat med en friskrivningsklausul låter som en onödigt krånglig lösning och förenad med vissa kostnader, bla stämpelskatt. Låter lite krystat, hemsnickrat.
Varningsklockorna ringer fortfarande!
Besiktning? ok det är ett gammalt hus och ni ska renovera så din polare kanske fixar det. Be honom också att ta fram utdrag ur fastigshetsdata så att du får alla fakta om din kommande fastighet, servitut osv. Överlåtelsebesiktning är ju lite mer än att bara sparka på grunden och knacka på takstolarna.
Men servitut är väll inget som kollas upp av besiktningsmannen?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Visst gör dom det.snuttjulle skrev:
Rättar mig själv om jag skrivit fel tidigare. Jordabalksundersökning innebär en mycket omfattande undersökning som går långt utöver den Överlåtelsebesiktning som normalt ingår i uppdraget då man köper en besiktning.
I Jordabalksundersökningen bör förutom vad som ingår i en överlåtelsebesiktning ingå bla undersökning av
-övrig mark
-kontroll av bygglov, vid behov
-ev radonmätning, men det brukar vanligen beställas separat
-elanläggning
-ventilationsanläggning
-VVS, exkl provtagningar
-värmeanläggning
-och förslag till avhjälpande av fel och brister i övrigt
-och insamling av övriga viktiga handlingar
-granskning av fastighetsdata, tex servitut, gemensamhetsanläggningar, samfälligheter mm
-tomtgränser, vid behov
-anvisning om provtryckning av rökgångar och eldstäder, vid behov
-kostnadsindikation avseende upptäckta fel
-bedömning av underhållsbehov
Slutligen får man normalt hjälp med formulering/granskning av de klausuler i köpeavtalet som rör besiktning. Många fällor finns det där.
Tänk också på att det inte räcker med att fastigheten tidigare är besiktigad/undersökt för att din undersökningsplikt skall vara uppfylld!
Du har endast uppfyllt undersökningsplikten om du själv är initiativtagare till undersökningen och att det är en undersökning som uttryckligen syftar till att fullgöra din primära undersökningsplikt! Det räcker inte med en så kallad överlåtelsebesiktning som ju i huvudsak är en byggteknisk undersökning!
Jag inbillar mig att jag förstår er starka vilja till att köpa huset. Nu när allt verkar har gått er väg, med t.ex. avhoppad budgivare o.s.v.
Har själv varit i en liknande situation och var då så förälskad i huset att inget kunde stoppa mig från att driva igenom ett köp. (Säger inte att ni är upp över öronen förälskade.) Vilket jag idag ångrar lite... Inte för att det dök upp några jätteproblem, men hade jag haft is i magen så hade kanske saker och ting sett annorlunda ut idag.
Vad jag vill ha sagt, efter att ha följt den här tråden ett tag är:
De flesta inläggen här i slutet handlar om goda råd (t.ex. anlita besiktningsman) eller "vakna!"-rop med anledning av friskrivningen.
Ta detta som just goda råd, det finns ingen här som vill något illa, utan enbart hjälpa er i er kanske största affär i livet. Om ni sen inte väljer att göra som det föreslås så är det er sak.
Har själv varit i en liknande situation och var då så förälskad i huset att inget kunde stoppa mig från att driva igenom ett köp. (Säger inte att ni är upp över öronen förälskade.) Vilket jag idag ångrar lite... Inte för att det dök upp några jätteproblem, men hade jag haft is i magen så hade kanske saker och ting sett annorlunda ut idag.
Vad jag vill ha sagt, efter att ha följt den här tråden ett tag är:
De flesta inläggen här i slutet handlar om goda råd (t.ex. anlita besiktningsman) eller "vakna!"-rop med anledning av friskrivningen.
Ta detta som just goda råd, det finns ingen här som vill något illa, utan enbart hjälpa er i er kanske största affär i livet. Om ni sen inte väljer att göra som det föreslås så är det er sak.
Självklart uppskattas alla synpunkter och inlägg.
Jag ser inga som helst påhopp här utan alla sköter sig utmärkt!
Allas synpunkter utvärdeas även om jag inte svarar alla så diskuterar vi hemma om vi ska anlita en besiktningsman iaf.
Vi har ingen panik med att köpa hus då vi redan har ett. Anledningen till att vi tittade på huset är en ren slump. Men efter att ha tittat på detta huset så tog vi en funderare och kom fram till att det hade passat oss ganska bra. Detta pga att vi har 3 aktiva barn som körs kors och tvärs till träningar,matcher och cuper.
Flyttar vi in till samhället så slipper vi en hel del körningar och sparar därmed pengar.
Ev kan det bli så att vi klarar oss med en bil och bara det är en stor vinst i dagens läge.
Tack igen för era synpunkter och kommentarer.
Jag ser inga som helst påhopp här utan alla sköter sig utmärkt!
Allas synpunkter utvärdeas även om jag inte svarar alla så diskuterar vi hemma om vi ska anlita en besiktningsman iaf.
Vi har ingen panik med att köpa hus då vi redan har ett. Anledningen till att vi tittade på huset är en ren slump. Men efter att ha tittat på detta huset så tog vi en funderare och kom fram till att det hade passat oss ganska bra. Detta pga att vi har 3 aktiva barn som körs kors och tvärs till träningar,matcher och cuper.
Flyttar vi in till samhället så slipper vi en hel del körningar och sparar därmed pengar.
Ev kan det bli så att vi klarar oss med en bil och bara det är en stor vinst i dagens läge.
Tack igen för era synpunkter och kommentarer.
Har varit med om 3 besiktningar och blir något förvånad över att detta skall ingå, det är då inget som de jag varit med om, på långa vägar. Visst kan det vara bra med besiktningsman men det är ju bara att läsa de otaliga inläggen på detta forum som pekar på att det knappast går att få rätt mot en besiktningsman om något skulle upptäckas efteråt. De protokoll som de lämnar efter sig innehåller alltid, verkar det som, skrivelser som täcker upp alla eventualiteter.Thomas59 skrev:Visst gör dom det.
Rättar mig själv om jag skrivit fel tidigare. Jordabalksundersökning innebär en mycket omfattande undersökning som går långt utöver den Överlåtelsebesiktning som normalt ingår i uppdraget då man köper en besiktning.
I Jordabalksundersökningen bör förutom vad som ingår i en överlåtelsebesiktning ingå bla undersökning av
-övrig mark
-kontroll av bygglov, vid behov
-ev radonmätning, men det brukar vanligen beställas separat
-elanläggning
-ventilationsanläggning
-VVS, exkl provtagningar
-värmeanläggning
-och förslag till avhjälpande av fel och brister i övrigt
-och insamling av övriga viktiga handlingar
-granskning av fastighetsdata, tex servitut, gemensamhetsanläggningar, samfälligheter mm
-tomtgränser, vid behov
-anvisning om provtryckning av rökgångar och eldstäder, vid behov
-kostnadsindikation avseende upptäckta fel
-bedömning av underhållsbehov
Slutligen får man normalt hjälp med formulering/granskning av de klausuler i köpeavtalet som rör besiktning. Många fällor finns det där.
Tänk också på att det inte räcker med att fastigheten tidigare är besiktigad/undersökt för att din undersökningsplikt skall vara uppfylld!
Du har endast uppfyllt undersökningsplikten om du själv är initiativtagare till undersökningen – och att det är en undersökning som uttryckligen syftar till att fullgöra din primära undersökningsplikt! Det räcker inte med en så kallad överlåtelsebesiktning som ju i huvudsak är en byggteknisk undersökning!
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Skall och skall!bonnier skrev:Har varit med om 3 besiktningar och blir något förvånad över att detta skall ingå, det är då inget som de jag varit med om, på långa vägar. Visst kan det vara bra med besiktningsman men det är ju bara att läsa de otaliga inläggen på detta forum som pekar på att det knappast går att få rätt mot en besiktningsman om något skulle upptäckas efteråt. De protokoll som de lämnar efter sig innehåller alltid, verkar det som, skrivelser som täcker upp alla eventualiteter.
Skulle tro att 99% av husköparna köper en så billig besiktning som möjligt och då får man en överlåtelsebesiktning som i huvudsak innefattar den byggtekniska sidan av en fastighet. Pris, ingen riktig koll men 5000 kr skulle jag tro +/- nån tusenlapp.
Köper du en jordabalksbesiktning, med innehåll enligt mitt tidigare inlägg ovan, innefattar allt det som du som köpare behöver undersöka (enligt jordabalken och dess förarbeten) och gör ett du fullföljt din undersökningsplikt. Pris från en bit över 10000kr till 20000 kr. Betalade själv ca 15000 kr sist.
Observera att de punkter jag tog upp i mitt tidigare inlägg inte är en uppräkning av ALLA punkter som ingår utan mest ska exemplifiera saker som man är skyldig att undersöka. Allt som ingår i Överlåtelsebesiktningen ingår också i Jordabalksbesiktningen.
Syftet var väl att göra köpare medvetna om vad en RIKTIG besiktning innebär, inte många som verkar ha koll på det.
Om man endast köper en Överlåtelsebesiktning, eller låter en polare göra en byggteknisk undersökning kan man inte anses ha uppfyllt sin underökningsplikt som åligger en köpare enligt lagen. Det är skälet till att jag blir lite misstänksam då polare Per som är en rackarns snickare anlitas för besiktning.
Men men, man gör som man vill
Sökte lite och hittade detta på Anticimex hemsida. Inget om servitut mm.
"
Nivå 1
Nivå 1 är en grundlig besiktning för alla hus. Besiktningen motsvarar vår överlåtelsebesiktning som vi utfört under mer än 20 år på den svenska marknaden.
Sammanställning av säljarens lämnade upplysningar och handlingar
Besiktning av alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor, tak och fasader
Fuktindikering i våtutrymmen och kontroll av golv och väggar
Gradering av upptäckta brister och risk för skador
Nivå 2
Nivå 2 innehåller en utökad besiktning av husets riskkonstruktioner. De flesta hus har någon form av riskkonstruktion och därför är det bra för både köpare och säljare att känna till i vilket skick riskkonstruktionen är. Nivå 2 innehåller alla moment från nivå 1 samt:
Kontroll av riskkonstruktioner med bland annat provhålstagning. Kontrollen görs i exempelvis vissa typer av väggar, uppreglade eller flytande golv, inredda källare, krypgrund och yttertak
Fuktmätning
Nivå 3
Nivå 3 ger ett bättre beslutsunderlag och innehåller alla moment från nivå 1 och 2. Dessutom ingår åtgärdsförslag på upptäckta skador vid kontrollen av riskkonstruktioner enligt nivå 2 samt uppskattad reparationskostnad. Det underlättar därför både för säljaren och köparen att säkerställa vilka kostnader som kan uppstå för att åtgärda dessa skador.
Förslag på hur upptäckta skador i riskkonstruktioner kan åtgärdas
Kostnadsberäkning för att åtgärda upptäckta skador i riskkonstruktioner.
"
"
Nivå 1
Nivå 1 är en grundlig besiktning för alla hus. Besiktningen motsvarar vår överlåtelsebesiktning som vi utfört under mer än 20 år på den svenska marknaden.
Sammanställning av säljarens lämnade upplysningar och handlingar
Besiktning av alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor, tak och fasader
Fuktindikering i våtutrymmen och kontroll av golv och väggar
Gradering av upptäckta brister och risk för skador
Nivå 2
Nivå 2 innehåller en utökad besiktning av husets riskkonstruktioner. De flesta hus har någon form av riskkonstruktion och därför är det bra för både köpare och säljare att känna till i vilket skick riskkonstruktionen är. Nivå 2 innehåller alla moment från nivå 1 samt:
Kontroll av riskkonstruktioner med bland annat provhålstagning. Kontrollen görs i exempelvis vissa typer av väggar, uppreglade eller flytande golv, inredda källare, krypgrund och yttertak
Fuktmätning
Nivå 3
Nivå 3 ger ett bättre beslutsunderlag och innehåller alla moment från nivå 1 och 2. Dessutom ingår åtgärdsförslag på upptäckta skador vid kontrollen av riskkonstruktioner enligt nivå 2 samt uppskattad reparationskostnad. Det underlättar därför både för säljaren och köparen att säkerställa vilka kostnader som kan uppstå för att åtgärda dessa skador.
Förslag på hur upptäckta skador i riskkonstruktioner kan åtgärdas
Kostnadsberäkning för att åtgärda upptäckta skador i riskkonstruktioner.
"
Om jag ska vara ärlig så har jag alltid ringt den besikningsman som min bank rekommenderat och där har jag bett om en besiktning, det är aldrig någon som frågat mig om jag vill ha det ena eller det andra...Thomas59 skrev:Skall och skall!
Skulle tro att 99% av husköparna köper en så billig besiktning som möjligt och då får man en överlåtelsebesiktning som i huvudsak innefattar den byggtekniska sidan av en fastighet. Pris, ingen riktig koll men 5000 kr skulle jag tro +/- nån tusenlapp.
Köper du en jordabalksbesiktning, med innehåll enligt mitt tidigare inlägg ovan, innefattar allt det som du som köpare behöver undersöka (enligt jordabalken och dess förarbeten) och gör ett du fullföljt din undersökningsplikt. Pris från en bit över 10000kr till 20000 kr. Betalade själv ca 15000 kr sist.
Observera att de punkter jag tog upp i mitt tidigare inlägg inte är en uppräkning av ALLA punkter som ingår utan mest ska exemplifiera saker som man är skyldig att undersöka. Allt som ingår i Överlåtelsebesiktningen ingår också i Jordabalksbesiktningen.
Syftet var väl att göra köpare medvetna om vad en RIKTIG besiktning innebär, inte många som verkar ha koll på det.
Om man endast köper en Överlåtelsebesiktning, eller låter en polare göra en byggteknisk undersökning kan man inte anses ha uppfyllt sin underökningsplikt som åligger en köpare enligt lagen. Det är skälet till att jag blir lite misstänksam då polare Per som är en rackarns snickare anlitas för besiktning.
Men men, man gör som man vill![]()
Och det du säger har aldrig ingått
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 315 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 315 inlägg
Ja det skiljer såklart mellan olika besiktningsföretag. Det företag jag anlitar är kända för att vara extremt noggranna och gör verkligen ALLT som åligger en köpare.evasch skrev:
De flesta besiktningsföretag har nog, av ekonomiska skäl, prutat ner på omfattningen av besiktningen till ett minimum, helt enkelt för att husköpare inte vill betala för en fullständig besiktning/undersökning/utredning.
Vid sista husköpet var det tom så att säljaren försökte få mig att INTE anlita det besiktningföretag jag använder. Han påstod att dom var oerhört oseriösa och nämnde som exempel att dom anmärkt på fuktskador i källarutrymme i ett hus som saknade källare
Han hade givetvis ingen möjlighet att påverka valet av besiktningsman och åtgärdade alla brister som upptäcktes, även de som han inte hade skyldighet att åtgärda.
Mitt besiktningsföretag gick även igenom köpeshandlingarna med hänsyn till besiktningsklausulen.
I besiktningsprotokollet fanns sedan en bedömning av underhållsbehovet på kort och lång sikt inkl beräkning av kostnader för underhållet.
Pris 15 000 kr inkl moms.
Vilken firma anlitar du som gör det så noga?Thomas59 skrev:Ja det skiljer såklart mellan olika besiktningsföretag. Det företag jag anlitar är kända för att vara extremt noggranna och gör verkligen ALLT som åligger en köpare.
De flesta besiktningsföretag har nog, av ekonomiska skäl, prutat ner på omfattningen av besiktningen till ett minimum, helt enkelt för att husköpare inte vill betala för en fullständig besiktning/undersökning/utredning.
Vid sista husköpet var det tom så att säljaren försökte få mig att INTE anlita det besiktningföretag jag använder. Han påstod att dom var oerhört oseriösa och nämnde som exempel att dom anmärkt på fuktskador i källarutrymme i ett hus som saknade källare.
Han hade givetvis ingen möjlighet att påverka valet av besiktningsman och åtgärdade alla brister som upptäcktes, även de som han inte hade skyldighet att åtgärda.
Mitt besiktningsföretag gick även igenom köpeshandlingarna med hänsyn till besiktningsklausulen.
I besiktningsprotokollet fanns sedan en bedömning av underhållsbehovet på kort och lång sikt inkl beräkning av kostnader för underhållet.
Pris 15 000 kr inkl moms.