Har påbörjat arbete med installation av ny vedpanna. Har installerat den på "helt andra sidan där den tidigare var installerad". Hade vart lätt att installera om alla rökkanalerna vart lediga och och OK på andra sidan murstocken.
Nu är rökkanaler inte ok och de andra är upptagna så jag tvingatts gräva mig fram genom murstocken, inget kul jobb för en nybörjare en allt har trots allt gått helt OK.
Lyckades ta mog fram till öppna spisens rökkanal av misstag men märkte snabbt att det var grannkanalen.
Hydralisk kalkbruk? Cement är det definitivt inte från början. Såg lappningar från öppna spisen och dessa ser väl inte tättebra ut, sprickor och har lossnat från övrgt murbruk.
Ska jag använda Hydraliskt KALK murbruk eller vanligt Kalkmurbruk (E) för bruk mellan stenarna vid återtsättning av dessa i murstocken?
Funderar även på att passa på med att glidgjuta rökvägen och då med vad? Kalkmurbruk E eller hydraliskt kalkmurbruk?
Tacksam för alla svar då jag inte kan elda som det är just nu och elpatron står inkopplad 24-7 för första gång.