Hade tänkt ge mig på att mura och putsa en leca-vägg på ovanvåningen i mitt hus. Är rätt händig med det mesta men mura och putsa har jag aldrig gjort. Har sökt en del på nätet och på forumet för att försöka reda ut hur man går till väga men mest snappat upp lösa tips.

Jag vill alltså mura en innervägg med leca-block och sedan putsa denna jämn. På ena sidan ska det upp kakel, på andra sidan tapet. Jag skulle gärna vilja ha tips/länkar hur jag:

Förbereder golvet/väggarna omkring (väggen ska sluta mot murstocken).

Armering, hur och hur mycket? Bör jag knacka in den i murstocken?

Vad bör jag använda för bruk?

Hur putsar jag härligheten, samt med vilket bruk?

Vilka verktyg behöver jag?

Vad bör jag mer tänka på?

Någon kanske till och med har tips om någon bra sammanställning över olika sorters murbruk/putsbruk/betong så att man kan få klarhet i A- och B-bruk osv.

Uppskattar alla tips!

av alla frågor min första tanke blev - vet du om golvet tål den nya belastningen som du tänker tillföra? Det blir många kilo av block,kakel, murbruk och puts på en smal golvyta ...
gaia

gaia skrev:
av alla frågor min första tanke blev - vet du om golvet tål den nya belastningen som du tänker tillföra? Det blir många kilo av block,kakel, murbruk och puts på en smal golvyta ...
gaia
Det förutsätter jag. Golvet i fråga är dryga 20cm betong. I dagsläget står där en lättbetongvägg 80 cm ifrån där den nya väggen ska stå. Den gamla lättbetongväggen ska bort. På planet under är där en murad vägg under lättbetongväggen, vet dock inte om den är bärande (ska kolla ritningarna ikväll).

Några fler tips?

finja.se

maxit.se

phl skrev:
Det förutsätter jag. Golvet i fråga är dryga 20cm betong. I dagsläget står där en lättbetongvägg 80 cm ifrån där den nya väggen ska stå. Den gamla lättbetongväggen ska bort. På planet under är där en murad vägg under lättbetongväggen, vet dock inte om den är bärande (ska kolla ritningarna ikväll).
no ja, jag misstänkte att det var ett trähus som många andra. Grattis till ett solid bygge. Då kommer golvet att hålla men kolla att taket stannar kvar innan du river ;).
Kan tipsa om en sida till - "dinbyggare.se" där det finns praktiska råd om hur man gör och vilka verktyg behövs.
Skaffa dej rätt verktyg på en gång - rätt verktyg gör halva jobbet och du kommer att behöva det i framtiden också i ditt stenhus, kan jag tänka ;). Själv hittade jag en låda med en del murarverktyg på en loppis . Säkert slängt av någon som satte träpanell på sin tegelhus ;).
Jag lovar att du blir överraskad hur enkelt jobbet är när du har fått grep om det och testat själv.
lycka till!
gaia

no ja, jag misstänkte att det var ett trähus som många andra. Grattis till ett solid bygge.
Därför jag köpte huset efter 1,5 års letande =)

Då kommer golvet att hålla men kolla att taket stannar kvar innan du river ;).
Finns inga bärande väggar på ovanvåningen, bärs upp över takstolarna så det är inga problem.

Kan tipsa om en sida till - "dinbyggare.se" där det finns praktiska råd om hur man gör och vilka verktyg behövs.
Skaffa dej rätt verktyg på en gång - rätt verktyg gör halva jobbet och du kommer att behöva det i framtiden också i ditt stenhus, kan jag tänka ;).
Ska kolla dinbyggare.se och se vad som finns där. Hittade lite bra broschyrer hos Finja betong. Hade nytta av dem igår när jag jämnade ut golvet oxo.

Säg inte bra verktyg till mig, anser mig vara obotlig verktygsfetichist =) Det näst roligaste med nya projekt är ursäkten för att kunna utöka verktygsarsenalen...

phl skrev:
Därför jag köpte huset efter 1,5 års letande =)
för oss tog det litet längre tid för att hitta en betongbygge med yttre väggar av putsad tegel. En krigsbunker i källaren=vinkällare fick vi till på köpet ;D. Vi skulle aldrig få råd att bygga i sån kvalitet idag och är nöjda med det gamla huset trots något sämre isolering - vedpanna håller värmekostnader nere ;).
Det var en befrielse att flytta från 80-tals trähus ;D. Gissar att du hade samma önskemål vid husköpet som vi :)
gaia

Jag lyfter denna gamla tråd i hopp om lite ny info.

Jag står eventuellt i begrepp att renovera ett kök i ett hus från förra sekelskiftet. Det nuvarande 80-talsköket ska väck och jag är sugen på att sätta dit något lite äldre. En sak vi hade i vårt förra kök var ett murat skafferi. Jag skulle gärna ha ett sådant igen, men frågan är om det fungerar.

Jag är alltså sugen på att i ett hörn av köket mura upp ett litet skafferi som man åtminstone nästan kan gå in i. De båda väggarna är murade. Golvet är ett klassiskt undergolv/grangolv. Två frågor har jag initialt:

- Enligt svaren ovan bör man kolla att golvet håller. Det förstår jag också. Men jag förstår inte hur man ska kunna kolla det. Hur gör jag rent praktiskt för att se till att grannen under mig inte får oväntat besök?

- Vårt förra skafferi var vad jag antar kallas "kallskafferi". Då det låg mot en yttervägg fanns en ventil som gjorde att man kunde få ganska kallt om man ville, speciellt på vintern. I det hörn det skulle hamna i nu finns ingen yttervägg. Kommer det innebära att det blir för varmt därinne? Lägenheten är eluppvärmd och det är en bit till närmaste radiator eller kakelugn. Borde väl kunna funka även på sommaren väl?

Med träbjälklag => bygg i trä.

Om du inte har någon yttervägg, (och mest önskvärt är en norrvägg), så spelar det inte så stor roll hur du gör, det kommer inte att bli något kallskafferi. Men ett riktigt gammaldags "walk in skafferi", om än inte användbart som sval, är ändå inte dumt att ha.

Lycka till med återställaren.

Oldboy skrev:
Med träbjälklag => bygg i trä.
Även om det i det hörnet tidigare stod en kakelugn? Den stod väl iofs längre in i hörnet och hade inte samma belastning på. Och hur vet jag vilket bjälklag det är? Huset är från 1903. Ska jag leta efter konstruktionsritningar hos stadsbyggnadskontoret? Eller ska jag börja någon annanstans?
Oldboy skrev:
Om du inte har någon yttervägg, (och mest önskvärt är en norrvägg), så spelar det inte så stor roll hur du gör, det kommer inte att bli något kallskafferi. Men ett riktigt gammaldags "walk in skafferi", om än inte användbart som sval, är ändå inte dumt att ha.
Jag är med på att det inte kommer vara kallt. Frågan är egentligen om det kommer bli varmt istället, av någon anledning jag inte tänkt på. Givetvis ska man ha ett gammaldags skafferi!
Oldboy skrev:
Lycka till med återställaren.
Tack. Jag ser verkligen fram emot projektet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.