Tror ni det håller att mura kantsten på långsidan i 3 lager till upphöjd odlingslåda? Det vanligaste verkar vara att lägga dem i förband med breda sidan nedåt, så som de ligger när man använder dem som marksten, men jag tycker kanten blir onödigt bred i så fall och tar onödigt mycket golvyta i anspråk.
Om jag i stället vänder dem och murar med murbruk på den smalare långsidan så ser odlingsbädden lite nättare ut. Måtten är 210x140x50
Om jag i stället vänder dem och murar med murbruk på den smalare långsidan så ser odlingsbädden lite nättare ut. Måtten är 210x140x50
Jag är ingen murare men jag tror att det blir svårt att få det att hålla ihop. Jag kan inte ens tänka mig att det går att stapla stenen på den ledden och murbruk är ju inte ett snabbverkande superlim precis.
Det finns fördelar med en rejäl vägg på en odlingslåda. Det blir jämnare temperaturer och torkar inte lika snabbt. En bredare kant upptill är utmärkt att sitta på eller vila knät mot när man pysslar om sina odlingar.
Det finns fördelar med en rejäl vägg på en odlingslåda. Det blir jämnare temperaturer och torkar inte lika snabbt. En bredare kant upptill är utmärkt att sitta på eller vila knät mot när man pysslar om sina odlingar.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Tack för din kommentar. Nej, det är det jag är osäker på. Nu är det inne i ett växthus där det ligger marksten som golv, så det är ju inte utsatt för väder och vind. Min tanke är att ta upp sten och använda den som väggar, längs växthusets långsida, där jag staplar två ”kortväggar” in mot växthusets mur som stöd.H Harmagedon skrev:Jag är ingen murare men jag tror att det blir svårt att få det att hålla ihop. Jag kan inte ens tänka mig att det går att stapla stenen på den ledden och murbruk är ju inte ett snabbverkande superlim precis.
Men det kanske inte går tillräcklig stabilitet.
Jag skulle också vilja göra något liknande inom ett par år. Jag har dock ingen sten som ligger och skräpar.
Det som skulle kunna göra underverk för stabiliteten är att sätta armering eller liknande på några ställen där det är som smalast. I en odlingskrage spelar det ju ingen roll om det går ett par järn på tvären, men det förhindrar ju vårt primära failure mode, där långsidorna ger vika av tyngden.
Det som skulle kunna göra underverk för stabiliteten är att sätta armering eller liknande på några ställen där det är som smalast. I en odlingskrage spelar det ju ingen roll om det går ett par järn på tvären, men det förhindrar ju vårt primära failure mode, där långsidorna ger vika av tyngden.
Kanske inte har de mått du vill ha, men finns ramar som du kan ställa plattor i.
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ch-zinkplat-rektangular-odlingslada/p-1279424
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ch-zinkplat-rektangular-odlingslada/p-1279424
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden