Chefen vill ha en smal kant mot gräsmattan, dekorsten kommer läggas innanför mot planket. Funderade på att sätta marksten på högkant för att få den efterfrågade smala kanten…bra eller dålig idé?

Markstenen kommer grävas ner till samma höjd som betongplinten.

• Grå stenplattor utmed vit staket, markerar stig. Flera plattor är förskjutna eller ojämnt lagda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, varför inte. Ännu bättre att gjuta fast stenen i cement, då slipper du framtida problem. Be chefen om hjälp ;)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, varför inte. Ännu bättre att gjuta fast stenen i cement, då slipper du framtida problem.
Ah funderade på att isf gjuta på kanterna.

K
Vi gjorde exakt så i trädgårdslandet med dem på högkant för det var så chefen här ville ha det. Blandade betong och la ut en sträng där stenarna skulle stå, bankade ner dom med en gummiklubba, vägde in i våg och efter uppspänt murarsnöre för att få en rak linje och till sist snyggade till med en liten hålkäl mot stenens ”botten”. Döljs av jord/flisen och ser riktigt fint ut nu fortsatt efter lite mer än 2 år (denna sommar är år 3).

K kniv skrev:
Vi gjorde exakt så i trädgårdslandet med dem på högkant för det var så chefen här ville ha det. Blandade betong och la ut en sträng där stenarna skulle stå, bankade ner dom med en gummiklubba och snyggade till med en liten hålkäl mot stenens ”botten”. Döljs av jord/flisen och ser riktigt fint ut nu fortsatt efter 2 år (denna sommar är år 3).
Kan du bifoga bild? :)

K
A Ace83 skrev:
Kan du bifoga bild? :)
Trädgårdsland med plantor, odlingslåda, staket, grusgång, gröna buskar under soligt väder.
Skapa konto

Trädgårdsland med flis, kantsten, jord och unga växter i solljus.
Skapa konto

• Gilla
AnnaEfternamn
  • Laddar…
D
A Ace83 skrev:
Chefen vill ha en smal kant mot gräsmattan, dekorsten kommer läggas innanför mot planket. Funderade på att sätta marksten på högkant för att få den efterfrågade smala kanten…bra eller dålig idé?

Markstenen kommer grävas ner till samma höjd som betongplinten.
Om du klipper gräset med klippare vill du helst ha stenen i samma nivå som gräset så du kan köra över.

K
Markstenen fick vi gratis av någon på blocket som skänkte bort. Betong fanns kvar sen tidigare. Så blev ett billigt projekt som gett stor glädje och mycket beröm för hur fint det blev.

• Gilla
Ace83
  • Laddar…
K
D Bubblebubb skrev:
Om du klipper gräset med klippare vill du helst ha stenen i samma nivå som gräset så du kan köra över.
Går ju att lägga en rad marksten utanför kanten också. Så kan gräsklipparhjulet rulla på den. Blir nog fint det med

• Gilla
din granne
  • Laddar…
K kniv skrev:
Markstenen fick vi gratis av någon på blocket som skänkte bort. Betong fanns kvar sen tidigare. Så blev ett billigt projekt som gett stor glädje och mycket beröm för hur fint det blev.
Bra jobbat, tack för att du la upp bild så jag ser på ett ungefär hur det blir. Blev lite tveksam nu pga jag inte tycker det blir så snyggt när man ser fasningen på plattorna.

K
A Ace83 skrev:
Bra jobbat, tack för att du la upp bild så jag ser på ett ungefär hur det blir. Blev lite tveksam nu pga jag inte tycker det blir så snyggt när man ser fasningen på plattorna.
Inget man riktigt tänker på ändå upplever jag. Man ser mest helheten (hos oss iaf, eftersom det är en ganska markant skillnad mellan flis och jord). Men alla får tycka olika, viktigast är oftast vad chefen tycker..

K kniv skrev:
Inget man riktigt tänker på ändå upplever jag. Man ser mest helheten (hos oss iaf, eftersom det är en ganska markant skillnad mellan flis och jord). Men alla får tycka olika, viktigast är oftast vad chefen tycker..
Och chefen kollade på din bild och sa att det ser bra ut :) så mina designeråsikter gällde inte :D

• Haha
LotusN och 1 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Köper du sten/plattor som inte är tumlade så får du betydligt mindre faser.

Som sagt om du i framtiden ska ha en robotklippare så vill man ha en sten som ligger i gräsmattan så den klarar att klippa hela vägen.
Gillar man att använda trimmern så spelar det ingen roll

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.