Dagwaa Dagwaa skrev:
[länk]

Kostar 1899:- kr
Prismatch mot Hornbach ca 1700:-

Jag gjorde det förra veckan utan problem.
Detta vet jag inte riktigt om jag förstod. Hornbach tar 2600 SEK för DTM52.

Däremot ser ju Amazons erbjudande bra ut. framför allt verkar leveransen vara ganska snabb, vilket annars brukar vara amazons nackdel.

Är det förresten samma standard på fästet på Makita DTM51 och 52? Detta finns det väldigt lite info om.

O Olf Oggler skrev:
Är det förresten samma standard på fästet på Makita DTM51 och 52? Detta finns det väldigt lite info om.
Det är olika, 51:an tar OIS-blad och 52:an Starlock (alla tre).

zarkov zarkov skrev:
Det är olika, 51:an tar OIS-blad och 52:an Starlock (alla tre).
OK, så på ren svenska betyder det att 52an har störst kompatibilitet? Eller? Och med 51an så begränsar man sig lite.

Jag skulle inte låta det avgöra men som jag förstår det är det tvärtom, Starlock passar på OIS men inte tvärtom. I och med att DTM52Z har Starlock Max-fäste så klarar den alla tre sorters Starlock-blad, "normal", Plus och Max men inte OIS eftersom Starlock är försänkt (OIS är plant).

Själv skulle jag prioritera låga vibrationer långt mer än billiga blad, Starlock är så vanligt numera att det inte är något problem att få tag på blad. OIS-blad är dock ofta lite billigare.

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Jag har batteridriven Ryobi.
Riktigt bra och mycket använd den första gav upp men den blev mycket använd.
Den nyare Ryobin är bättre mindre vibrationer i handtaget och verktygslöst bladbyte. Alla blad som jag testat har passat.
Ta nån av kvalitet, ta inte det billigaste och ta inte med sladd. usch så jobbigt med sladdverktyg :D
Ta med nån av batterisystem du redan använder.

Det är ett verktyg man inte vill vara utan när man väl vant sig att man har ett :)

Nu beställde jag precis en Makita DTM52 från Amazon. Så i princip skulle vi kunna stänga tråden.

Följdfrågan är nu. Vilket sågblad är mest "allround" om man ska kapa lite dörkarmar mm längs med golvet? Vilken bredd kan vara lämplig?

• Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Nu beställde jag precis en Makita DTM52 från Amazon. Så i princip skulle vi kunna stänga tråden.

Följdfrågan är nu. Vilket sågblad är mest "allround" om man ska kapa lite dörkarmar mm längs med golvet? Vilken bredd kan vara lämplig?
JAg har ingen länk nu men jag brukade förut köpa flerpack med olika blad från amazon. Nu var det länge sen jag beställde men borde gå att leta fram.
Sist jag beställde fick jag felleverans, dom hade packat 3x av flerpack så jag har säkert uppemot 50 blad kvar :D

C
zarkov zarkov skrev:
Starlock passar på OIS men inte tvärtom.
Nästan iallafall. Vanliga Starlock-blad passar OIS-maskiner, men inte Starlock Plus- och Max-bladen.
Starlock handlar till synes i första hand om att låsa ute tredjepartsblad från marknaden, för kunden blir det bara rörigt (och förmodligen dyrt).

Nu låter det ju som att jag köpt helt fel maskin. Dyra blad låter dåligt :-)

C
O Olf Oggler skrev:
Dyra blad låter dåligt :)
Nu är ju de flesta märkestillverkare utom Dewalt med på Starlock-tåget, så köper du märkesblad har det kanske inte så stor betydelse - alla är dyra. Men billiga Kina-blad passar alltså inte Starlock-maskinerna.

Åas vill man inte använda för billiga blad heller, de håller inte alls. Jag har köpt en del Bosch-blad från Amazon och hittills tror jag att jag har slitit ut två eller tre blad på tre års renoveringar så det blir inte så dyrt ändå. Man får vara försiktig och inte trycka för hårt samt flytta bladet lite då och då så att man inte använder exakt samma del av eggen hela tiden. Skall man såga av en spik så går det mycket bättre om man låter hela bladet glida över spiken istället för att trycka på en punkt av bladet.

C
zarkov zarkov skrev:
Åas vill man inte använda för billiga blad heller, de håller inte alls.
Nä, i första hand är det väl egentligen de lite mer namnkunniga tredjepartsbladen man är ute efter.
Jag gör nog av med ett tiotal blad om året, så då blir kostnaden något man funderar lite på.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Nu låter det ju som att jag köpt helt fel maskin. Dyra blad låter dåligt :)
Nää, du får en bra maskin och väljer man bra blad håller de längre och blir mera ekonomiskt även om de är lite dyrare.
Brukar handla när det finns olika rabatterade produkter, även om det inte behövs just nu.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
OK, bra input i den här tråden. Men kan någon tipsa om vilken bredd på bladet som är bra allround. Eller för att spexa till det. Vilket bredd på bladet ger bredast användning?

On ni bara fick välja ett blad. Vilket skulle det vara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.