M mojjen skrev:
Bara så det är klart. Du kan inte ställa om till 8 ohm förren du bytt förstärkare. Din nuvarande hanterar bara ”zoner” i 100v läge. I 8 ohm är det en 1 kanals förstärkare så allt måste bli en enda slinga, och kopplad in på lågohms utgången på steget istället.
Yes. Det är uppfattat.
Tänkte inte riva i detta förrän jag valt ny förstärkare.
M mojjen skrev:
Finns det kanalisation så tycker jag det är bättre att använda vanliga högtalare. Finns inte mycket "trådlöst" för inbyggnad" Måste ju alltid dit ström också

Utanpåliggande finns texsonos där varje högtaalre kopplas ihop. Men dom har tappat ganska mycket på sisat pga krångel med cloudtjänst.

Jag hade aldrig fortsatt med den förstärkaren du har . Bar om du ändå beslutar dig för att ha kvar det som ett 100V system. Sen om man väljer att använda flera separat förstärkare, eller en multikanal är egentligen en smaksak. En Multikanal är ofta bäst om dus akll ah en fast ansluten ljudkälla via 3,5mm sladd etc. Skall du streama så kan man dela upp det på flera. emn de bör då vara inom ett system, så du enkelt kan para ihop dom. Jag använder Yamaha just till streaming. De ahde tidiagre en ren stremingmottagare utan förstärkare, som jag har 2 st till en multriumsförstärkare. Den har dock utgått, men just deras Music Cast finns kvar och funkar rätt bra.

Dom har en produkt som i princip är exakt vad du borde behöva. Men kostar en del. Vill du ha högre effekt i "partyzonen" så hänger man på ett kraftigare slutsteg på preout.

[länk]

För att optimera systemet och underlätta impedanser mm, så försök ha 2. 4 eller 8 högtalare i en zon. Då är det lättast att balansera imepdans och få ut maximalt av förstärkarna. HAr du en zon som det inet är möjligt, skaffa en sk singelstereo Högtalare. Det är en högtaalare, men med dubbla anslutninagr så den hanteras som 2 högtalare.
Blir snabbt komplicerat =)
Ja det blir att byta ut rubbet successivt, och använda dragningen/inbyggnaden.
Först ut blir absolut förstärkaren.
I samband med att jag ställer om högtalarna till lågimpedans så får jag dra om slingorna för att skapa slingor om 2, 4, 8.
Om jag gör en "party-zon" på 8 högtalare kanske så har jag ytterliggare 2 zoner för lite bakgrundsmusik.
Är det rimligt att hitta en förstärkare som kan driva rubbet? 12st (idag) märkta på 32W, eller är det inte så man skall tänka?
Jag har några gamla surround-förstärkare med Zon-funktion som kanske kan funka för bakgrundsljudet om jag har en för "party-zonen" om jag kan få dom att spela mono på alla kanaler.

Produkten du tipsade om vad inte helt gratis.
Jag kommer vilja ha någon form av zonförstärkare och/eller högtalarbrygga + möjlighet att streama (Spotify egentligen, inget mer avancerat) -kombo för att med HA-servern eller med inbyggt system kunna välja Zon och styra spelning.

M Mkael skrev:
Yes. Det är uppfattat.
Tänkte inte riva i detta förrän jag valt ny förstärkare.

Blir snabbt komplicerat =)
Ja det blir att byta ut rubbet successivt, och använda dragningen/inbyggnaden.
Först ut blir absolut förstärkaren.
I samband med att jag ställer om högtalarna till lågimpedans så får jag dra om slingorna för att skapa slingor om 2, 4, 8.
Om jag gör en "party-zon" på 8 högtalare kanske så har jag ytterliggare 2 zoner för lite bakgrundsmusik.
Är det rimligt att hitta en förstärkare som kan driva rubbet? 12st (idag) märkta på 32W, eller är det inte så man skall tänka?
Jag har några gamla surround-förstärkare med Zon-funktion som kanske kan funka för bakgrundsljudet om jag har en för "party-zonen" om jag kan få dom att spela mono på alla kanaler.

Produkten du tipsade om vad inte helt gratis.
Jag kommer vilja ha någon form av zonförstärkare och/eller högtalarbrygga + möjlighet att streama (Spotify egentligen, inget mer avancerat) -kombo för att med HA-servern eller med inbyggt system kunna välja Zon och styra spelning.
JA den är ganska dyr. Men det blir det snbbt om man skall han stybar zonförstärkare. Finns billiagre, men också betydligt dyrare. Två vanliga fabrikat är RTI och Sonance. RTI HAr en med 6 zoner som ligger på drygt 20K, men då ingår inga källor. Mann behöver mao addera på någon form av spotifymottagare. Behöver man bar en Spotify kanal samtidigt, som kan spelas med olika volym i de olika zonerna, så blir en sån lösning lite billigare än Yamaha. Spotify connect enhet kan man köpa från 1000 lappen. BRL ahr ett lågprimärke is ammanhanget DAYTON, som har system för hälften. ingen aning om dom är bra dock.
Oavsett vem du väljer kommer du behöva ett separat slutsteg/förstärkare för din 8 högt zon (2 kanaler stereo). Det klarar ingen på de inbyggda kanalerna.

Finns även andra budget metoder att bygga Multirum utan zonförstärakre (med det sagt inte dåligt) . Då skaffar man en streaming mottagare för varje zon. Sen kopplar man den på var sin förstärkare. (kan ju vara en flerkanalig tex, en 8 kanals förstärkare också, så länge den har separata ingångar för varje utgång). Fördelen är att man kan återanvända lite gamla förstärkare man har liggande, eller skaffa kraftiga där det behövs, och små billiga där det bara skall vara skval ljud. Här kan dina gamla förstärkare kanske komma väl till pass. Jag använder även en zon 2 på min surround receiver till en zon där jag har lite kraftigare 8" tak högtalare, där vi ofta spelar högt som multi förstärkaren inte riktigt orkar driva. . Ställt zon 2 till att alltid spela Ljudet som jag tar lågnivå från Multiförstärkaren.

Viktigt med detta upplägg att man väljer mottagare som har inbyggt stöd för multirum. Man blir här helt beroende av deras app (Glöm integrering med HA) . Sonos har varit populärt, med sin sonos connect, men det är premium=dyrt. Dessutom har de sen senaste uppdateringen som gjort dom helt cloud baserade. vad jag hört blivit rätt kassa i respons. Förr var de billiga Google audio populära, men de finns inte kvar. Leta på blocket.

Har själv en multirumförstärkare , som jag anslutit flera streaminmottagare till. Då kan barnen ha en egen, som dom sen väljer vart de vill lägga ut ljudet. Samt en centralt som vi nyttjar till huset. Mer flexibelt men dyrare. Fördelen med detta är att vi även ahr fasta väggkontroller. inte låst till atta använda app. Även omd et är det vi gör oftast, undantaget när man vill sätta på FM radio.
När det gäller högtalarna så finns det ingen övre gräns. ocha lla har väldigt olika prefferensen. en audiofil kan tycka att en högtalare för 10K är skit, medans andra är helnöjda med en för några 100 lappar. men så jag tolkar ditt behov, så kan du leva med enklare ljud i periferizonerna, men vill ha en partyzon med 8 högtalare som ger lite tryck. JAg tror du kommer bli besviken på dom till PArtyzonen, men mer än nöjd i de andra. men inte nödvändigtvis. Det är ingen dålig högtalare i grunden, BAra lite underspecad för att spela musik. Den är egentligen 30W, enligt tekniska specen, så 45 är musikeffekt gissar jag. Skall man ha lite tryck så brukar man nog hamna på på 100-150W RMS, vilket ofta ger en musik eller peak på det dubbla. Detta ebhöver inte ah något med pris eller ljudkvalitet i att göra. Utan mer hur mycket effekt de kan hantera, och därmed om det går att spela högt. Samtidigt har du 8 högtalare i en zon, vilket kompenserar lite också, beroende på hur stor yta dessa är utspridda. Sitter alla i en stor gemensam yta, eller är de utspridda i olika utrymmen.

Jag hade först fokuserat på att lösa förstärkaren. Sen provat av om jag är tillfreds med ljudkvaliteten. Zonen med 8 högtalare hade jag kanske även övervägt att lägga på 4 kanaler i stället för 2 (Stereo). Betydligt lättare att bara parallellkoppla ett par på varje kanal, mot att skapa en serie/parallellkoppling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.