Hej,
jag har ett inbyggt (inte smarta) högtalarsystem som låter riktigt illa. Frågan är vad jag skall köpa.
Högtalarna är Crape QC8T 45W (8Ohm), 100V med Trafo för 8/16/32W. Takmonterade.
Dom är koppldea i slingor om
Zon1 6st
Zon2 4st
Zon3 1st
Zon4 1st
Totalt 12st så om jag förstår det rätt så blir det väldigt hög totaleffekt om alla står på 32W (inte skruvat ner allt och kollat ännu).
Idag sitter dom i en zonförstärkare (tror inte avsedd för musik) kopplad till en ljudkälla på 3.5mm kabel helt enkelt och det låter riktigt illa.
Vad är lämplig utbyggnad?
Jag vill åstadkomma en prio på Zon1 och Zon2, kunna spela musik i bakgrunden men också högre för fest.
Omfånget verkar vara 32-20kHz på högtalarna så kan man komplettera med en sub så vore det plus.
Lämplig zon-förstärkare med möjlighet att streama (eller separat) och styra zon och uppspelning via app eller Home assistant kanske?
Någon som har en idé?
Allt gott
jag har ett inbyggt (inte smarta) högtalarsystem som låter riktigt illa. Frågan är vad jag skall köpa.
Högtalarna är Crape QC8T 45W (8Ohm), 100V med Trafo för 8/16/32W. Takmonterade.
Dom är koppldea i slingor om
Zon1 6st
Zon2 4st
Zon3 1st
Zon4 1st
Totalt 12st så om jag förstår det rätt så blir det väldigt hög totaleffekt om alla står på 32W (inte skruvat ner allt och kollat ännu).
Idag sitter dom i en zonförstärkare (tror inte avsedd för musik) kopplad till en ljudkälla på 3.5mm kabel helt enkelt och det låter riktigt illa.
Vad är lämplig utbyggnad?
Jag vill åstadkomma en prio på Zon1 och Zon2, kunna spela musik i bakgrunden men också högre för fest.
Omfånget verkar vara 32-20kHz på högtalarna så kan man komplettera med en sub så vore det plus.
Lämplig zon-förstärkare med möjlighet att streama (eller separat) och styra zon och uppspelning via app eller Home assistant kanske?
Någon som har en idé?
Allt gott
Du skriver 8ohm och 100v. Är dom kopplade som 100v via slinga eller som 8ohm? Tafon används enbart om de ör kopplade i 109v slinga.
Vad har du för förstärkare idag? Har du 100v i systemet så ör det mindre enkelt att byta till 8ohmz. 100v monterad normalt som en enda lång slinga. Medans lågohmigt behöver kopplad annorlunda. Dessutom olika kablage. Så troligen behöver kablage bytas ut, dessutom helt ny dragning med fler slingor/kabelpar.
Generellt används 100v till bakgrundsljud där man har större anläggningar. De ör mindre lämpliga för musik. I nuvarande installation måste du kolla hur mycket effekt din förstärkare max kan ge sen ställa trafons tappning sp den totala effekten från slla inkopplade högtalare inte överskrider förstärkarens totaleffekt. Så om nan tex har en förstörkare som kan ge 320w i 100v, och har 10 högt. Då kan man ställa dom i 32w. Har man 20 högt dp max 16w osv.
Vad har du för förstärkare idag? Har du 100v i systemet så ör det mindre enkelt att byta till 8ohmz. 100v monterad normalt som en enda lång slinga. Medans lågohmigt behöver kopplad annorlunda. Dessutom olika kablage. Så troligen behöver kablage bytas ut, dessutom helt ny dragning med fler slingor/kabelpar.
Generellt används 100v till bakgrundsljud där man har större anläggningar. De ör mindre lämpliga för musik. I nuvarande installation måste du kolla hur mycket effekt din förstärkare max kan ge sen ställa trafons tappning sp den totala effekten från slla inkopplade högtalare inte överskrider förstärkarens totaleffekt. Så om nan tex har en förstörkare som kan ge 320w i 100v, och har 10 högt. Då kan man ställa dom i 32w. Har man 20 högt dp max 16w osv.
Det är rätt enkla billiga högtalare. Det är en sk no name, som en Svensk distributör köper från kina och satt eget brand name på. Ganskal billig runt 500:-/st i inköp (är kund hos nämnd distributör). Det är riktigt lågt för en 8” högtalare. Så ett problem är nog att det aldrig kommer låta riktigt bra, pga att de är inte tillräckligt bra för det du vill göra. Du bör med rätt koppling och förstärkare få ok bakgrundsljud. Man aldrig något partyljud, tyvärr
Kopplade enligt bild. Så högtalaren på bilden står på 32W (är det då i 100V?).M mojjen skrev:Du skriver 8ohm och 100v. Är dom kopplade som 100v via slinga eller som 8ohm? Tafon används enbart om de ör kopplade i 109v slinga.
Dom sitter idag i vad som fanns när jag flyttade in: ri power dynamics pdv2440z
verkar ha omfång på 50Hz - 18kHz och uteffekt (RMS) 240W
ok, då kanske jag skall tänka om och byta mot ett modernt system helt och hållet.M mojjen skrev:Det är rätt enkla billiga högtalare. Det är en sk no name, som en Svensk distributör köper från kina och satt eget brand name på. Ganskal billig runt 500:-/st i inköp (är kund hos nämnd distributör). Det är riktigt lågt för en 8” högtalare. Så ett problem är nog att det aldrig kommer låta riktigt bra, pga att de är inte tillräckligt bra för det du vill göra. Du bör med rätt koppling och förstärkare få ok bakgrundsljud. Man aldrig något partyljud, tyvärr
Nu Ja du har kopplat vi 100v trafo. Vilket innebör att det är fel kablar dom är för vanlig lågohm. Tror inte det är godkänt för 100v över huvudtaget.(påverkar inte ljudet, dock) Hur är det kopplat på förstärkaren? Den verkar vara omkopplingsbar, så kan vara bra att kolla om den står i 100v. Så man inte kör 8ohm på ena sidan och 100v på andra. Då lär det låta riktigt illa.M Mkael skrev:
Har du lite högre ambition så tyvärr ja. De flesta multirum system har fock ganska svaga förstärkare. Så skall du ha någon zon som behöver mer effekt dom du skriver för 1-2, så kan du behöva separat förstärkare som styrs av ett multizon system just hit. Jag harvtex en zon med trädgårdshögtalare. Hit fick jag montera ett separat slutsteg. I vårt vardagsrum/matsal använder jag också en kraftigare förstärkare då vi brukar spela högre. Övriga rum jag nöjd med en multirumsförstärkare på 45w/kanal. Men tänk igenom dina behov. Du är på väg in i en värld som snabbt kan bli ganska kostnadsdrivande
Va spännande. Det är inte jag som kopplat men dom inbyggda högtalarkablarna kommer in i Zon och COM respektive.M mojjen skrev:Nu Ja du har kopplat vi 100v trafo. Vilket innebör att det är fel kablar dom är för vanlig lågohm. Tror inte det är godkänt för 100v över huvudtaget.(påverkar inte ljudet, dock) Hur är det kopplat på förstärkaren? Den verkar vara omkopplingsbar, så kan vara bra att kolla om den står i 100v. Så man inte kör 8ohm på ena sidan och 100v på andra. Då lär det låta riktigt illa.
Men om jag vill nyttja högtalarna för bakgrundsljud. Vad borde jag ställa/koppla högtalarna på och vad för typ av förstärkare.M mojjen skrev:Har du lite högre ambition så tyvärr ja. De flesta multirum system har fock ganska svaga förstärkare. Så skall du ha någon zon som behöver mer effekt dom du skriver för 1-2, så kan du behöva separat förstärkare som styrs av ett multizon system just hit. Jag harvtex en zon med trädgårdshögtalare. Hit fick jag montera ett separat slutsteg. I vårt vardagsrum/matsal använder jag också en kraftigare förstärkare då vi brukar spela högre. Övriga rum jag nöjd med en multirumsförstärkare på 45w/kanal. Men tänk igenom dina behov. Du är på väg in i en värld som snabbt kan bli ganska kostnadsdrivande
Så kanske jag byter ut 4st till lite bättre högtalare och separat förstärkare.
Bästa svaret
Det beror på vad du sätter för förstärkare. Men om du går över på ”lågohm” vilket är mest troligt. AlltM Mkael skrev:
annat är fel i en hemmiljö. så skall du koppla högtalarna för 8ohm. Vilket jag gissar är när den står i Off, om det inte finns ett 8ohms läge på vredet, dubbelchecka. Sen måste du kanske ändra kabeldragningen till vissa zoner så man får rätt impedans för slingan. En vanlig förstärkare kan normalt hantera 4-8 ohm. Om man tex har två 8ohms högtalare i en slinga så parellkopplar man dom (det är dina idag). Då blir det 4 ohm. Har man 4, så sätter man parvis 2 i serie sp varje par blir 16 ohm och sen parellkopplar man ”paren” så man får 8 i slingan. Sen ör ju oftast en zonförstärksre avsedd för hem 2 kanaler (stereo) per zon. Så din zon med 6 högtalare kopplad in med 3 på varje kanal är svårare att få en bra impedans. 3 paralella ger 2,67 ohm vilket inte alla förstärkare kan hantera (skadligt), en kombo med 2 paralella och en serie ger 12 ohm vilket inte heller alla klarar (kostar dessutom effekt). Låg ohm ger mer watt från förstärkaren. Så man vill ha så låg som möjligt inom ramen vad förstärkaren klarar.
I ditt nuvarande system hafe jag stöllt ner trafon tillsvidare ett steg till 16w, och sett on det låter bättre. Förstärkaren klarar bara 240w, nu drar du ur 384W då låter det illa.
Tack för bra svar. Jag har en del att sätta mig in på i detta.M mojjen skrev:Det beror på vad du sätter för förstärkare. Men om du går över på ”lågohm” vilket är mest troligt. Allt
annat är fel i en hemmiljö. så skall du koppla högtalarna för 8ohm. Vilket jag gissar är när den står i Off, om det inte finns ett 8ohms läge på vredet, dubbelchecka. Sen måste du kanske ändra kabeldragningen till vissa zoner så man får rätt impedans för slingan. En vanlig förstärkare kan normalt hantera 4-8 ohm. Om man tex har två 8ohms högtalare i en slinga så parellkopplar man dom (det är dina idag). Då blir det 4 ohm. Har man 4, så sätter man parvis 2 i serie sp varje par blir 16 ohm och sen parellkopplar man ”paren” så man får 8 i slingan. Sen ör ju oftast en zonförstärksre avsedd för hem 2 kanaler (stereo) per zon. Så din zon med 6 högtalare kopplad in med 3 på varje kanal är svårare att få en bra impedans. 3 paralella ger 2,67 ohm vilket inte alla förstärkare kan hantera (skadligt), en kombo med 2 paralella och en serie ger 12 ohm vilket inte heller alla klarar (kostar dessutom effekt). Låg ohm ger mer watt från förstärkaren. Så man vill ha så låg som möjligt inom ramen vad förstärkaren klarar.
I ditt nuvarande system hafe jag stöllt ner trafon tillsvidare ett steg till 16w, och sett on det låter bättre. Förstärkaren klarar bara 240w, nu drar du ur 384W då låter det illa.
Ok, så jag borde att identifiera alla kablar i dragningen.
Ställa högtalarna på 8 Ohm. (Det finns ett 8 Ohms läge på reglaget.), inte minst pga att kabeln inte är avsedd för 100V (som jag förstod på dig).
Rita upp ett kopplingsschema som fördelar motståndet till 4 eller 8, Ohm.
Förhoppningsvis så är högtalarna redan ställda på olika effekt (men jag har inte skruvat ner alla och kollat).
Finns det ingen fördel med 100V? Det är långa kablar och många högtalare per zon exempelvis.
I en hemmiljö finns inga fördelar. Ljudkvaliteten är generellt sämre i 100v. I kommersiella byggnader gör man det för att slippa problem med långa längder (mycket längre än i ett privat hem). Samt att man slupper just problemet med imedanser. Vilket kan bli riktigt knepigt i en kommersiell byggnad med tiotals högtalare i ett utroppssystem. Långa korridorer etc.M Mkael skrev:Tack för bra svar. Jag har en del att sätta mig in på i detta.
Ställa högtalarna på 8 Ohm. (Det finns ett 8 Ohms läge på reglaget.), inte minst pga att kabeln inte är avsedd för 100V (som jag förstod på dig).
Förhoppningsvis så är högtalarna redan ställda på olika effekt (men jag har inte skruvat ner alla och kollat).
Finns det ingen fördel med 100V? Det är långa kablar och många högtalare per zon exempelvis.
Ok.M mojjen skrev:I en hemmiljö finns inga fördelar. Ljudkvaliteten är generellt sämre i 100v. I kommersiella byggnader gör man det för att slippa problem med långa längder (mycket längre än i ett privat hem). Samt att man slupper just problemet med imedanser. Vilket kan bli riktigt knepigt i en kommersiell byggnad med tiotals högtalare i ett utroppssystem. Långa korridorer etc.
Är det någon mening och byta ut förstärkaren (till en eller två) för att driva eller är det trådlöst som gäller nuförtiden tycker du? Då behöver jag byta ut allt dock.
Finns det kanalisation så tycker jag det är bättre att använda vanliga högtalare. Finns inte mycket "trådlöst" för inbyggnad" Måste ju alltid dit ström ocksåM Mkael skrev:
Utanpåliggande finns texsonos där varje högtaalre kopplas ihop. Men dom har tappat ganska mycket på sisat pga krångel med cloudtjänst.
Jag hade aldrig fortsatt med den förstärkaren du har . Bar om du ändå beslutar dig för att ha kvar det som ett 100V system. Sen om man väljer att använda flera separat förstärkare, eller en multikanal är egentligen en smaksak. En Multikanal är ofta bäst om dus akll ah en fast ansluten ljudkälla via 3,5mm sladd etc. Skall du streama så kan man dela upp det på flera. emn de bör då vara inom ett system, så du enkelt kan para ihop dom. Jag använder Yamaha just till streaming. De ahde tidiagre en ren stremingmottagare utan förstärkare, som jag har 2 st till en multriumsförstärkare. Den har dock utgått, men just deras Music Cast finns kvar och funkar rätt bra.
Dom har en produkt som i princip är exakt vad du borde behöva. Men kostar en del. Vill du ha högre effekt i "partyzonen" så hänger man på ett kraftigare slutsteg på preout.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/multi-room_amplifiers/index.html
För att optimera systemet och underlätta impedanser mm, så försök ha 2. 4 eller 8 högtalare i en zon. Då är det lättast att balansera imepdans och få ut maximalt av förstärkarna. HAr du en zon som det inet är möjligt, skaffa en sk singelstereo Högtalare. Det är en högtaalare, men med dubbla anslutninagr så den hanteras som 2 högtalare.
Bara så det är klart. Du kan inte ställa om till 8 ohm förren du bytt förstärkare. Din nuvarande hanterar bara ”zoner” i 100v läge. I 8 ohm är det en 1 kanals förstärkare så allt måste bli en enda slinga, och kopplad in på lågohms utgången på steget istället.M Mkael skrev:Tack för bra svar. Jag har en del att sätta mig in på i detta.