Mailade Niles i USA och blev sedan kontaktad av en kille på TV Haninge. Vet inte exakt vart det ligger och har inte pratat med honom på telefon utan bara mailväxlat lite. Men enligt honom är dom återförsäljare för Niles och Tru Audio i Sverige. Ta kontakt med någon där om du är sugen på att veta mer.

Hallå, spännande läsning, Jag går i samma tankar och huset kommer förfabrikerat nästa vecka... så det börjar dra ihop sig :)

Även jag har kollat upp ganska mycket, och jag känner att det inte finns några klockrena lösningar idag, men det blir mer och mer efterfrågan och olika lösningar sprutar ut.

Alla verkar prata om ljud, men jag vill ha bild också!

Det man vill är att kunna styra alla olika signaler, lagrad musik/bild, streamad musik/bild, tv, cd, dvd, blueray m.m till olika källor samtidigt från samma enhet utan krångel.

Jag är sen länge rotad mac användare, och jag tror itunes och apple känner stor konkurens från spotify, så antagligen kommer ett uppköp/samarbete som leder till bättre integrering eller så kommer en stor itunes uppdatering med bättre multiroom lösningar.

Alla nuvarande multiroom lösningar känns omotiverat dyra och omständiga tycker jag, Sonos verkar ok, men saknar vissa delar och är inte billiga när det ramlar på med delar.

Mitt hus kommer vara på ca 200 kvm och jag kommer max ha 6 zoner, jag kommer ha ett större inbyggt elektronik utrymme centralt i huset och därifrån dra stora kabelrör till alla tänkbara zoner & rum och köra nätverksladd till alla dessa, sen koppla på antingen airport (ljud), apple tv (ljud+bild eller macmini (ljud+bild) med aktiva högtalare och ev bildskärmar. Dessa kan jag sen fjärrstyra från min iphone eller imac. Det går även styra från ipod, ipad.

Inte billigt, men allt behöver inte vara nytt ( airport 500:- apple tv 1500:- mac mini 3000:- på begmarknaden ) aktiva högtalare från 1500:- (billigare om man väljer små datahögtalare) sen bildskärmar från ca 1500:- och uppåt. Rena inwall högtalarlösningar måste man nog blanda in ett steg imellan. eller finns aktiva och med wi-fi kanske?

Allt detta bygger på en gemensam plattform som kommusiserar och som garanterat kommer att mjukvaruuppdateras det bättre. Tv och hyrfilm kommer säkert snart även integreras och göra det till en komplettare multimedia lösning.

Så kommer nog jag att göra av anledningen att jag är bekväm med mac. Andra lösningar fungerar säkert prima, men det skulle inte kännas rätt i min själ :)

Lycka till alla och kom gärna med invändningar eller nya tips

Jag kommer också att köra en mac mini som en del av mitt upplägg, men bara en del. Den kommer att vara musik-server och cd-spelare till Sonos-enheterna, med Plex installerat kommer den att vara mediacenter till tre av sovrummen samt tv-rummet via en HDMI Matrix 4x4. Till denna kommer även en PS3 och ett par digitalboxar vara kopplade som hela huset delar på.

Jag har satt takhögtalare i nästan alla rum vilket gör att jag behöver förstärkare och efter att ha kollat runt lite har jag kommit fram till att Sonos är det mest lämpliga för mig. En stor del påverkar det faktum att jag kan styra det mesta med iPhonen. Det som inte har inbyggt stöd kommer styras via en RedEye.

Lycka till!

RedEye, bra tips! Den hade jag missat. Nu har jag beställt en ipad. Kände på en igår, beställde en samma dag, grym känsla & bildkvalite i den :)

Den kommer fungera perfekt som en väggpanel/kontroll/motagare/uppspelare bild,ljud/surf och nöjes maskin....... hoppas jag.

Måste testa det först innan det blir flera. Det inbyggda ljudet var helt ok. nästan så man inte behöver mer i ett mindre rum om man bara ska ha lite bakrundsmusik eller småtittandes på tv/youtube klipp.

Ni som funderade på detta för ett par år sedan, vart landade ni till slut? Jag försöker göra samma resa idag :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.