1 457 läst ·
16 svar
1k läst
16 svar
Multifunktionsskrivare Tips?
Sida 1 av 2
Söker nu en multifunktionsskrivare, helst laser tror jag pga hastighet, färg vet jag inte om det är ett måste, men scanner och fax iaf! Runt 2-3000 kan den väl få kosta. Billig påfyllning är att föredra. Någon som har erfarenhet av någon bra?
Jag har en Brother DCP-8065DN ( http://www.dustin.se/pd_5010098216.aspx ). Den har fungerat bra, automatisk dubbelsidig utskrift/kopiering/scanning är kalas!. Finns med eller utan fax. Inte så dyrt med toner eftersom den bara kan skriva svart.
Tyvärr ligger just den modellen utanför din budget ser jag, men kvalitetsmässigt är jag nöjd. Så jag kan iallafall rekommendera Brother. Kanske kan lillebror MFC-7320 (http://www.dustin.se/pd_5010168748.aspx) vara något?
(Sedan kanske inte just den butiken jag länkade till är den billigaste - men den har stort utbud när man ska skärmshoppa
)
Ska du inte skriva foton med skrivaren är det helt klart en laser du ska ha - inte bara för hastigheten utan även för att en tonerna inte riskerar torka ihop som bläckpatronerna gör i en bläckskrivare on du inte kör den kontinuerligt.
Tyvärr ligger just den modellen utanför din budget ser jag, men kvalitetsmässigt är jag nöjd. Så jag kan iallafall rekommendera Brother. Kanske kan lillebror MFC-7320 (http://www.dustin.se/pd_5010168748.aspx) vara något?
(Sedan kanske inte just den butiken jag länkade till är den billigaste - men den har stort utbud när man ska skärmshoppa
Ska du inte skriva foton med skrivaren är det helt klart en laser du ska ha - inte bara för hastigheten utan även för att en tonerna inte riskerar torka ihop som bläckpatronerna gör i en bläckskrivare on du inte kör den kontinuerligt.
Fax???
scanna och maila i stället, då finns risken att mottagaren kan läsa vad det står...
Gratis också..
scanna och maila i stället, då finns risken att mottagaren kan läsa vad det står...
Gratis också..
Haha, så fax är förlegat? Ok, jag köper det, bort med faxen. Laser låter bra, men det är detta med påfyllning, visst kan man göra det själv för att spara pengar? Såg ett inslag på plus om just bläckpatroner och den lilla mängd som man betalade för, det var ju helt sjukt, har ingen lust att kasta pengar i sjön.
Är det något märke som har bra rykte? Canon hörde jag hade billiga patroner, om det nu kallas det till laser?
Är det något märke som har bra rykte? Canon hörde jag hade billiga patroner, om det nu kallas det till laser?
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Jag skaffade en multifunktionskrivaere (Canon bläckstråle) när jag startade min konsultfirma för 5 år sedan. jag har använt faxfunktionen 2 gånger för att skicka fax och tagit emot 1 fax under den tiden.
Canon skrivaren är skaplig, men jag tänker nu byta ut den mot en laservariant. Jag skriver för lite i färg på den. Den används skapligt mycket som kopieringsmaskin både i firman och av övriga familjemedlemmar, men jag skriver i praktiken aldrig ut i färg annat än när jag fakturerar, och jag har 2 stadiga uppdrag i firman, så det blir 2 fakturor i månaden. Varje gång är jag tvungen att köra huvudrengöringsprogrammet för att få ut någon färg (färgen behövs för min firma logo). jag har uppfattat det som att laserskrivarna bättre tål att stå overksamma.
Canon skrivaren är skaplig, men jag tänker nu byta ut den mot en laservariant. Jag skriver för lite i färg på den. Den används skapligt mycket som kopieringsmaskin både i firman och av övriga familjemedlemmar, men jag skriver i praktiken aldrig ut i färg annat än när jag fakturerar, och jag har 2 stadiga uppdrag i firman, så det blir 2 fakturor i månaden. Varje gång är jag tvungen att köra huvudrengöringsprogrammet för att få ut någon färg (färgen behövs för min firma logo). jag har uppfattat det som att laserskrivarna bättre tål att stå overksamma.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 187 inlägg
Njae, man brukar väl köpa något no-name istället, eller stjäla på jobbet...Manberg skrev:Haha, så fax är förlegat? Ok, jag köper det, bort med faxen. Laser låter bra, men det är detta med påfyllning, visst kan man göra det själv för att spara pengar? Såg ett inslag på plus om just bläckpatroner och den lilla mängd som man betalade för, det var ju helt sjukt, har ingen lust att kasta pengar i sjön.
Är det något märke som har bra rykte? Canon hörde jag hade billiga patroner, om det nu kallas det till laser?
Om du nu skippat fax (något jag också tycker är helt onödigt) och det bara är skanner/skrivare kvar, så tycker jag du skall överväga att köpa dessa separat. Då kan du mixa och matcha och kan få en skrivare som säljs i större serier (=billigare toner). De flesta skannrar kommer med någon programvara som gör att du enkelt kan köra kombinationen som en kopiator (om det är det du är ute efter), även om det naturligtvis blir lite osmidigare (du måste ha datorn igång etc.)
måste du ha färg till loggan?
Går det inte att köra papper med färdig logga på?
eller klistermärke med färg...
Går det inte att köra papper med färdig logga på?
eller klistermärke med färg...
Personligen kan jag nog tycka att en multifunktionsskrivare kan ha sin plats speciellt som man faktiskt inte behöver ha datorn igång för att kopiera. Om man dessutom har flera datorer än en hemma kan det vara bra om den är nätverksansluten, på köpet får man då att man kan skanna från alla datorer i nätverket. Tänk också på att många tillverkare idag tyvärr har en speciell tonerkassett vid leverans som inte är full utan bara räcker till några få utskrifter (detta för att kunna ta ett lägre pris från kund). Annars är väl tipset som ovan att kolla vad tonerkassetter kostar innan du slår till på skrivare.
//Unigas
//Unigas
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 187 inlägg
Ja, jag påpekade ju det sist i inlägget. MEN, om man som många av oss idag redan har en server igång så kommer saken i ett lite annat läge och man kan i stort bortse från nätverk/ha igång argumenten, så det är något att tänka på. Fördelen med att köpa löst är att man får bättre grejjor till bättre pris.unigas skrev:Personligen kan jag nog tycka att en multifunktionsskrivare kan ha sin plats speciellt som man faktiskt inte behöver ha datorn igång för att kopiera. Om man dessutom har flera datorer än en hemma kan det vara bra om den är nätverksansluten, på köpet får man då att man kan skanna från alla datorer i nätverket. Tänk också på att många tillverkare idag tyvärr har en speciell tonerkassett vid leverans som inte är full utan bara räcker till några få utskrifter (detta för att kunna ta ett lägre pris från kund). Annars är väl tipset som ovan att kolla vad tonerkassetter kostar innan du slår till på skrivare.
//Unigas
Sant, många har en server står och tuggar. Själv har jag flera dock inga som fysiskt står på ett sådant sätt att det skulle vara rimligt att koppla skanner och skrivare till dem. Finns det någon liknande lösning på routersidan där det ju finns en hel del produkter med inbyggd skrivarserver?
Jag har ingen multifunktionsskrivare som jag kan rekommendera, däremot har jag en jag kan avråda ifrån. HP CM1312nfi MFP. Kommer nog hålla mig borta från alla HPs multifunktionsskrivare, då servicen på denna skrivare varit dålig. Det är en färglaser med skrivare/scanner/kopiering/fax. Det verkar som HP också har slutat faxa helt, även utvecklings och reparationsavdelningarna, för det fungerar inte alls att ta emot fax (linje-reläet drar inte) och när skrivaren (efter att det skrivits ut 2 sidor totalt på skrivaren) skickades på service då supporten man pratade med tyckte att de skulle prova att byta kretskort, så var den borta under en längre tid och kom sedan tillbaka och det enda som de gjort enligt serviceprotokollet var att uppgradera firmware (som redan tidigare var på nyaste nivå) och rengöra (efter 2 sidor utskrift) skrivaren! Som om rengöring av skrivaren skulle avhjälpa att faxen inte tar telefonlinjen.
Dessutom så får skrivaren med jämna mellanrum för sig att den skall kalibrera och står och surrar jättelänge.
Har alltid tyckt att HP har trevliga skrivare, men de här billiga multifunktionsprodukterna är inte seriösa.
Dessutom så får skrivaren med jämna mellanrum för sig att den skall kalibrera och står och surrar jättelänge.
Har alltid tyckt att HP har trevliga skrivare, men de här billiga multifunktionsprodukterna är inte seriösa.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 187 inlägg
Har aldrig sett någon, men det behöver ju iofs inte betyda att de inte finns.unigas skrev:
Annars kan man ju flytta servern... Jag har min i vardagsrummet.
Okej, en annan fråga.
Jag har en telefon, nokia.
Jag kan visst på något sett skriva ut från den.
Behöver då skrivaren en Bluetooooth mottagare?
Vilka skrivare har det?
Jag har en telefon, nokia.
Jag kan visst på något sett skriva ut från den.
Behöver då skrivaren en Bluetooooth mottagare?
Vilka skrivare har det?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 187 inlägg
Det beror lite på, det finns en massa sätt att skriva ut från sin telefon (ta ur minneskort ur telefon och stoppa i skrivare, via bluetooth till PC, via USB-sladd direkt till vissa skrivare, via email till skrivare/PC osv.) Men ja, det finns skrivare med inbyggd bluetooth som gör det här enkelt (det finns väl iofs fler skrivare med inbyggd kortläsare).el_richard skrev:
Själv hade jag dragit dem via PCn för kontroll, bildmanipulering (beskärning exv. behöver inte vara så avancerat) och det finns nog fler laptops etc. med inbyggd bluetooth än skrivare.
