Jag funderar på att köpa Rotak 43 Li. Enda kruxet är hur väl deras mulcher/multiclip fungerar. Jag har genom åren varit mycket nöjd med Klippo och Stiga på den punkten, men lite oklart om Rotak verkligen hackar sönder gräset i småbitar eller bara släpper ned det på marken. Någon som har erfarenhet av deras tillbehör för mulcher/multiclip?

Jag har kört med en Rotak 43 Li sedan de kom ut och använde den bara med uppsamlare i början och den fungerar väldigt bra. Sedan köpte jag multicliptillbehöret från Tyskland och det fungerar också tillfredsställande. Gräset får dock inte vara för långt för då blir det inte så små bitar, men det kanske blir likadant med bensindrivna klippare? Ser man till att klippa med lagom intervall blir det iallafall inga "gräskorvar" som efter en klippare utan mulching.
Sammantaget är jag väldigt nöjd med klipparen. Den är lätt, smidig att hantera, tyst och det är fantastiskt skönt att slippa bensininköp/tankning och avgaser. MEN, den är inte lika stark som en bensinklippare så man måste ha disciplin och klippa i tid, den är alltså inte ett bra alternativ för veckoklippning i högt gräs vid sommarstugan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.