2 047 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Multibox
Är det någon som har kopplat in denna? Verkar vara smidig lösning om man bara vill ha ett antal fria kanaler. se www.multibox.se Är det någon som har erfarenhet av denna lilla manikk? Funderar på att köpa en sådan här för att göra det lätt vid senare tillfälle.
Det finns massor av erfarenhet på forumet 
Använd sökfunktionen...
Har för mig att den allmännauppfattningen är att den är dyr, man får ganska många vanliga boxar för samma pris. Men det blir ju onekligen smidigare med en enda box.
Använd sökfunktionen...
Har för mig att den allmännauppfattningen är att den är dyr, man får ganska många vanliga boxar för samma pris. Men det blir ju onekligen smidigare med en enda box.
Har inte kopplat in den själv, men jag känner folk på utvecklingsavdelningen. De säger iallafall att den fungerar klockrent! 
Man får ett något begränsat analogkabelnät i sin villa och kan därmed hantera övergången till digital-tv smidigt, framför allt om man har många analoga tv och videoapparater.
Det tråkiga är att den bara klarar av samtidig utsändning av tre fria kanaler, men man kan ju kombinera med boxar på de ställen man önskar fler kanaler (ev kodade) eller super-bild. Den digitala signalen skickas vidare tillsammans med de genererade analoga kanalerna. Man kan även byta kanaler om man vill.
Hade själv skaffat en sådan, men nu fick vi analog kabel-tv via vårt stadsnät (fiber) så jag skippade det.
Man får ett något begränsat analogkabelnät i sin villa och kan därmed hantera övergången till digital-tv smidigt, framför allt om man har många analoga tv och videoapparater.
Det tråkiga är att den bara klarar av samtidig utsändning av tre fria kanaler, men man kan ju kombinera med boxar på de ställen man önskar fler kanaler (ev kodade) eller super-bild. Den digitala signalen skickas vidare tillsammans med de genererade analoga kanalerna. Man kan även byta kanaler om man vill.
Hade själv skaffat en sådan, men nu fick vi analog kabel-tv via vårt stadsnät (fiber) så jag skippade det.
Tycker fortfarande att den är för dyr då priset för tre kanaler hamnar högre än att köpa tre lösa boxar med RF modulator och ställa dessa på varandra. Och känner du folk påå utvecklingen så kan du väll efterlysa en liknande box som klarar även kodade kanaler. 
Framför allt ville jag ha en box som klarade fler okodade kanaler, men det gick inte att räkna hem ekonomiskt. De har noggrant analyserat vad som är kommersiellt möjligt utifrån tillgänglig teknik etc. Problemet med en sådan här produkt (som så många andra) är nog att den måste upp i volym för att priset ska gå ner. Vi får se vad de hittar på framöver...Snuttjulle skrev:
En box som skulle vara stackbar istället för att lägga flera tuners i samma låda skulle vara en dröm för mig. Något liknande man kör i kabelnät men då mera gjord mot konsument.

Håller med, små plastlådor som man snäpper ihop! Och kanske olika lådor för satellit, kabel och marksänt.
En annan bra sak vore ju om tv/video-apparaterna kunde snacka med lådorna och begära rätt kanal så att man inte behövde ha så många lådor. 42 lådor är ju lite onödigt om man visserligen har tillgång till 42 kanaler men bara har tre tv apparater och en video.
Lär väl aldrig hända...
En annan bra sak vore ju om tv/video-apparaterna kunde snacka med lådorna och begära rätt kanal så att man inte behövde ha så många lådor. 42 lådor är ju lite onödigt om man visserligen har tillgång till 42 kanaler men bara har tre tv apparater och en video.
Lär väl aldrig hända...
Har vi i Sverige ett ovanligt system för digital-TV, eller är vi först ut, eller varför finns det inte redan idag fler, och framför allt billigare smarta lösningar?
Jag skulle vilja ha en box som klarar av att koda av alla fri kanaler och automatiskt skicka dem vidare analogt utplacerade + ha kortplats för att kunna koda av ytterligare två kanaler och skicka vidare på samma sätt + skicka vidare den digitala signalen för ytterligare avkodning i annan box. Och det för ett pris under 1 000 kr.
Med tanke på dagens teknikutveckling borde det bara vara ett mindre utvecklingsarbete här i Sverige, som sedan produceras i Kina..
Den absoluta majoriteten i Sverige kommer fortfarande under överskådlig tid ha en analog TV-mottagare, så det borde finnas en mycket god marknad.
Jag skulle vilja ha en box som klarar av att koda av alla fri kanaler och automatiskt skicka dem vidare analogt utplacerade + ha kortplats för att kunna koda av ytterligare två kanaler och skicka vidare på samma sätt + skicka vidare den digitala signalen för ytterligare avkodning i annan box. Och det för ett pris under 1 000 kr.
Med tanke på dagens teknikutveckling borde det bara vara ett mindre utvecklingsarbete här i Sverige, som sedan produceras i Kina..
Den absoluta majoriteten i Sverige kommer fortfarande under överskådlig tid ha en analog TV-mottagare, så det borde finnas en mycket god marknad.
Vi har två fiberpar in i vårt hus och man använder en av dessa fyra fiber till att överföra analog kabel-tv (istället för koax som ju är betygligt vanligare). En annan fiber används sedan tidigare till "bredbandet". I fiberkonvertern sitter ett vanligt antennuttag som jag kopplat in mig på.Goran65 skrev:
Det är inte mer kompllicerat än hur kabel-tv fungerar i en vanlig lägenhet (med t ex comhem).Goran65 skrev:
Finns bara ett uttag på konvertern men jag har en liten fördelare från Biltema som delar upp signalen till de olika uttagen/apparaterna. Inga boxar vid tv-apparaterna, såvida jag inte vill ha film-kanaler.
Lite off-topic nu tror jag...
Det som jag tycker är lite irriterande är framförallt att den omvandlar signalerna till analogt. Det är juh det man försöker undvika med digitaltv! Kanske ingen stor skillnad när man har en vanlig TV, men ändå.. Jag vill inte ha den där analoga signalen i huset! 
Klicka här för att svara