9 508 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Movehome
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har precis skrivit kontrakt med Movehome för hus #202. Än så länge är jag nervös efter att ha läst alla skräckhistorier med oförutsedda kostnader vad gäller bland annat markarbete m.m. Vi har fått tomt genom kommunen dock så tror inte det borde vara några problem. Då vi är så tidigt i processen, har jag dessvärre inga svar på dina frågor ännu men kan uppdatera tråden med tiden.
Hur går det för er, har ni skrivit kontrakt med dem ännu?
Vi har precis skrivit kontrakt med Movehome för hus #202. Än så länge är jag nervös efter att ha läst alla skräckhistorier med oförutsedda kostnader vad gäller bland annat markarbete m.m. Vi har fått tomt genom kommunen dock så tror inte det borde vara några problem. Då vi är så tidigt i processen, har jag dessvärre inga svar på dina frågor ännu men kan uppdatera tråden med tiden.
Hur går det för er, har ni skrivit kontrakt med dem ännu?
HejA amina.t skrev:Hej,
Vi har precis skrivit kontrakt med Movehome för hus #202. Än så länge är jag nervös efter att ha läst alla skräckhistorier med oförutsedda kostnader vad gäller bland annat markarbete m.m. Vi har fått tomt genom kommunen dock så tror inte det borde vara några problem. Då vi är så tidigt i processen, har jag dessvärre inga svar på dina frågor ännu men kan uppdatera tråden med tiden.
Hur går det för er, har ni skrivit kontrakt med dem ännu?
Ja vi har skrivit kontrakt, men som du säger är markarbetet ett stort frågetecken fortfarande. Vi ska få en kostnadskalkyl från grävfirman, vi har en lite annorlunda tomt utanför detaljplan.
Vad kul att ni är igång! Var bygger ni någonstans? Har ni fixat med bygglov ännu? Några oförutsedda kostnader där?L LiseO skrev:
Skönt att ha kontakt med grävfirman också, allt kommer förhoppningsvis gå bra!
Vi ska bygga i Ystad kommun, bygglovet är inte inskickat men på gång. Vill få svar från grävfirman först för bästa placeringen av huset på tomten.A amina.t skrev:
Huset vi bor i idag byggde vi för 19 år sen på en vanlig villa tomt, då var det mindre att tänka på då det mesta var förberett.
Då är vi inte alltför långt ifrån varandra! Vi bygger i Trelleborgs kommun. Bygger ni också med Malmökontoret då?L LiseO skrev:
Vi ska beställa nybyggnadskarta nu och börja planera placeringen av huset så ni är något steg före oss. Du får gärna uppdatera här med tiden, ska bli intressant att följa! Skönt att ni har erfarenhet sedan tidigare, det saknar vi, därför är allt väldigt nervöst och pirrigt just nu.
Eller så delar ni med er av erfarenheterna och frågorna här? 
Ligger lite halvtaskigt till i ystads tomtkö men hoppas på att få en av de sista i Nybrostrand, och just #202 är ett av husen vi då har sneglat lite på.
Har inte börjat prata med någon säljare än, och tänkte inte göra det förrän vi vet hur det blir med tomt.
Hur är Movehome om man vill göra en mindre ändring i planlösningen?
Ligger lite halvtaskigt till i ystads tomtkö men hoppas på att få en av de sista i Nybrostrand, och just #202 är ett av husen vi då har sneglat lite på.
Har inte börjat prata med någon säljare än, och tänkte inte göra det förrän vi vet hur det blir med tomt.
Hur är Movehome om man vill göra en mindre ändring i planlösningen?
Tänker det är lättare att bolla frågor i en separat gruppJ JeLö skrev:Eller så delar ni med er av erfarenheterna och frågorna här?
Ligger lite halvtaskigt till i ystads tomtkö men hoppas på att få en av de sista i Nybrostrand, och just #202 är ett av husen vi då har sneglat lite på.
Har inte börjat prata med någon säljare än, och tänkte inte göra det förrän vi vet hur det blir med tomt.
Hur är Movehome om man vill göra en mindre ändring i planlösningen?
Vi har ändrat oss sen jag ställde frågan från början och kommer också att bygga ett #202 om allt går som det ska.
Att ändra planlösningen i ett Movehome går inte mer än att spegelvända, då får man isf gå över till ett Trivselhus där man valmöjligheterna är större.
Hej!J JeLö skrev:Eller så delar ni med er av erfarenheterna och frågorna här?
Ligger lite halvtaskigt till i ystads tomtkö men hoppas på att få en av de sista i Nybrostrand, och just #202 är ett av husen vi då har sneglat lite på.
Har inte börjat prata med någon säljare än, och tänkte inte göra det förrän vi vet hur det blir med tomt.
Hur är Movehome om man vill göra en mindre ändring i planlösningen?
Kul att fler hittar till tråden! Vi hade kontakt med Movehome lite tidigare under året och då tittade vi på ett annat hus men hade önskningar om att göra några få ändringar. Det rörde köket som vi ville ändra i. Detta gick inte enligt säljaren, i sådana fall skulle vi få skriva på med Trivselhus, som Movehome ligger under, och som även är dyrare. Har förstått att själva konceptet med Movehome är att det är modulhus som ska vara enkla att skapa i fabrik, därför gör de inga ändringar från de planritningarna som redan finns. Beroende på hur liten ändringen är, kan ni såklart alltid fråga!
Aha, var som jag misstänkte.
En rejäl groventre/tvättstuga är viktigt för oss, så tänkte att man gjorde den större på bekostnad av sovrummet intill.
Men håll gärna tråden uppdaterad när ni är igång. Viktigt är ju också att hela processen går smidigt och så felfritt som möjligt!
En rejäl groventre/tvättstuga är viktigt för oss, så tänkte att man gjorde den större på bekostnad av sovrummet intill.
Men håll gärna tråden uppdaterad när ni är igång. Viktigt är ju också att hela processen går smidigt och så felfritt som möjligt!
L LiseO skrev:
Vi hade långtgående planer på att bygga ett 201, men efter att ha besökt ett insåg vi snabbt att det absolut inte var ett bra hus.
När man satt vid matborde satt man antingen och stirrade in i hallen eller in i en vägg, känslan var riktigt usel. Öppet rakt upp så det lät enormt mellan vardagsrum och allrum på ovanvåningen.
Det ser fint ut på pappret, men skulle aldrig få för mig att bygga det. Sitter du med ett 201 går det säkert att lära sig att bli nöjd, men hade aldrig byggt det om jag hade kunnat välja. 202 har inte riktigt samma problematik, hade hellre valt det.
Vi byggde ett enplanshus i sten för samma pengar enligt egen ritning.
Redigerat:
Vi valde ett 202 istället kändes som det blir rymligareM maximm skrev:Vi hade långtgående planer på att bygga ett 201, men efter att ha besökt ett insåg vi snabbt att det absolut inte var ett bra hus.
När man satt vid matborde satt man antingen och stirrade in i hallen eller in i en vägg, känslan var riktigt usel. Öppet rakt upp så det lät enormt mellan vardagsrum och allrum på ovanvåningen.
Det ser fint ut på pappret, men skulle aldrig få för mig att bygga det. Sitter du med ett 201 går det säkert att lära sig att bli nöjd, men hade aldrig byggt det om jag hade kunnat välja. 202 har inte riktigt samma problematik, hade hellre valt det.
Vi byggde ett enplanshus i sten för samma pengar enligt egen ritning.