468 läst ·
2 svar
468 läst
2 svar
Motverka kondens
Tjo!
Håller på med kombinerat garage/carport.
Var uppe på vinden och såg att undertaket var fullt med kondens.
Har ingen värme än i garaget då bara väggarna är isolerade och täckta med ångbroms. Även ångbroms i det hittills oisolerade taket.
Har T-emballages kombinationsväv som undertak under pannorna. Takfot spikad runtom med 22x95 och 5mm luftspalt och taket i carporten är samma. Nocken är luftad, bör jag utöka med extra ventiler i antingen gavel eller mellan varje takstol?
Ska jag skilja av väggen mellan garage och carport på vinden med nån form av duk eller ska jag låta luften att cirkulera fritt? Ska försöka få tag i lite lösull inom det närmsste så jag får på lite värme.
Tacksam för alla svar, kommer säkert fler frågor 🙂
Håller på med kombinerat garage/carport.
Var uppe på vinden och såg att undertaket var fullt med kondens.
Har ingen värme än i garaget då bara väggarna är isolerade och täckta med ångbroms. Även ångbroms i det hittills oisolerade taket.
Har T-emballages kombinationsväv som undertak under pannorna. Takfot spikad runtom med 22x95 och 5mm luftspalt och taket i carporten är samma. Nocken är luftad, bör jag utöka med extra ventiler i antingen gavel eller mellan varje takstol?
Ska jag skilja av väggen mellan garage och carport på vinden med nån form av duk eller ska jag låta luften att cirkulera fritt? Ska försöka få tag i lite lösull inom det närmsste så jag får på lite värme.
Tacksam för alla svar, kommer säkert fler frågor 🙂
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
T-emballages kombinationsväv är en ångspärr .
Om taknocken + takfot agerar som din ventilation av vinden så borde det inte skapa stora fuktproblem .
Vet ej om jag missuppfattat dina 5 mm , är detta springan till luftspalter 🤔
Om taknocken + takfot agerar som din ventilation av vinden så borde det inte skapa stora fuktproblem .
Vet ej om jag missuppfattat dina 5 mm , är detta springan till luftspalter 🤔
Takfoten är igenbyggd med 22x95 ca 45 cm djup. Mellan varje bräda är det 5mm springa. Borde bli totalt ca 2,5cm luftning längs med hela takfoten.Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara