1 354 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Mottagarenhet vid varje fördelarskåp?
Jag har en fundering angående reglering av golvvärme
Jag har tre fördelarskåp fördelat på tre våningar i min tillbyggnad. Jag vill sätta ställdon och trådlösa termostater för varje rum och siktar in mig på en centraliserad trådlös mottagarenhet för alla tre våningar. Jag har möjlighet att dra slang från alla skåp till mottagarenheten för ställdonen.
När jag varit i kontakt med återförsäljare anser de att jag behöver en mottagarenhet per skåp, min fundering är varför? Är det förenkling av montage eller finns det någon anledning jag inte tänker på/förstår?
Är en saftig skillnad att köpa en mottagarenhet mot för tre såklart.
Jag har tre fördelarskåp fördelat på tre våningar i min tillbyggnad. Jag vill sätta ställdon och trådlösa termostater för varje rum och siktar in mig på en centraliserad trådlös mottagarenhet för alla tre våningar. Jag har möjlighet att dra slang från alla skåp till mottagarenheten för ställdonen.
När jag varit i kontakt med återförsäljare anser de att jag behöver en mottagarenhet per skåp, min fundering är varför? Är det förenkling av montage eller finns det någon anledning jag inte tänker på/förstår?
Är en saftig skillnad att köpa en mottagarenhet mot för tre såklart.
Inget svar på dina frågor.
Men vad är anledningen till att du vill ha termostatstyrning på alla slingor?
Lokala termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Huvudregleringen av bostadens värmetillförsel bör ske via centrala reglersystemet genom att registrera framledningstemperaturen.
Steg1, injustering av golvvärmeslingorna så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje slinga. På så sätt blir det "rätt" temperaturfördelning mellan rummen.
Steg2, injustering av centrala reglersystemet så att det blir "rätt" temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.
Steg3, eventuellt montering & injustering av lokala termostater.
Men vad är anledningen till att du vill ha termostatstyrning på alla slingor?
Lokala termostater bör bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
Huvudregleringen av bostadens värmetillförsel bör ske via centrala reglersystemet genom att registrera framledningstemperaturen.
Steg1, injustering av golvvärmeslingorna så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje slinga. På så sätt blir det "rätt" temperaturfördelning mellan rummen.
Steg2, injustering av centrala reglersystemet så att det blir "rätt" temperatur i bostaden oberoende utetemperaturen.
Steg3, eventuellt montering & injustering av lokala termostater.
Jag vill ha termostater på i vart fall för 4 rum då dessa har rätt bra solinstrålning. Man kan absolut ta bort reglering i källaren (gillestuga), men en mottagarenhet torde väll räcka för båda dessa skåp tänker jag om jag kan koppla ihop båda skåpen till samma enhet är min tanke
Jag har faktiskt inte tagit mig för ännu men nu ligger grejerna i varukorgen! Har dragit slang till vardera skåp och det ska fungera enligt kontakt med leverantörer. Har kikat på LK ICS 2 som ska fungera med en sådan dragning, men bra att veta att uponors också är ett alternativP perrer skrev:
Klicka här för att svara