P
nu finns dessa modeller att plocka av:

Hva 254xpg.
stum i starthandtaget.. troligen skuren.

hva 244rx delar finns samt cylindrar

jon RS45 reservdelar.

dolmar 110-115i kpl sågar.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
nu finns dessa modeller att plocka av:

Hva 254xpg.
stum i starthandtaget.. troligen skuren.

hva 244rx delar finns samt cylindrar

jon RS45 reservdelar.

dolmar 110-115i kpl sågar.
Passar 244rx cylinder till en 242rx? ;)

T
T Tullen127 skrev:
Passar 244rx cylinder till en 242rx? ;)
Fel av mig... min hette ju 242xp..

P
T Tullen127 skrev:
Fel av mig... min hette ju 242xp..
Jajemän det gör den..
Man kan få modifiera på de äldre

T
Maskintok skrev:
Jajemän det gör den..
Man kan få modifiera på de äldre
Vad är det som kan behöva modifieras, och är det svårt för en "amatör"?

P
T Tullen127 skrev:
Vad är det som kan behöva modifieras, och är det svårt för en "amatör"?
njä..
Det är nållagret och kolv tappen som skiljer..
kommer inte ihåg måtten men jag har ju allt liggande så jag kan ju mäta..

T
Maskintok skrev:
njä..
Det är nållagret och kolv tappen som skiljer..
kommer inte ihåg måtten men jag har ju allt liggande så jag kan ju mäta..
Nja, jag har beställt kolv som är på väg till min hqv så får jag se vart det leder först.
Upptäckte att cylinderfotspackningen har en spricka som jag troligtvis gjorde när jag demonterade cylindern. (Synd att jag inte såg det förr - det hade säkert funnits på samma ställe som kolven). Ska kolla om jag har nån sorts "tätningsgucka"...;)

P
T Tullen127 skrev:
Nja, jag har beställt kolv som är på väg till min hqv så får jag se vart det leder först.
Upptäckte att cylinderfotspackningen har en spricka som jag troligtvis gjorde när jag demonterade cylindern. (Synd att jag inte såg det förr - det hade säkert funnits på samma ställe som kolven). Ska kolla om jag har nån sorts "tätningsgucka"...;)
knacka en vet ja..
Det går fort.. (y)
Kul hammare och lite packningspapp..

T
Maskintok skrev:
knacka en vet ja..
Det går fort.. (y)
Kul hammare och lite packningspapp..
Jo absolut, har bara inte hittat min packningspapp ännu som jag tydligen lagt på ett nytt "bra" ställe...:thinking:
Förr i tiden knacka' man packningar av typ mjölkpaket...får se om det får bli liknande om den inte kommer fram.
En fråga appropå packning: Den gamla täckte delvis över en kanal - om jag gör den nya packningen så den INTE hindrar kanalen kan det väl inte vara nån nackdel?

P
T Tullen127 skrev:
Jo absolut, har bara inte hittat min packningspapp ännu som jag tydligen lagt på ett nytt "bra" ställe...:thinking:
Förr i tiden knacka' man packningar av typ mjölkpaket...får se om det får bli liknande om den inte kommer fram.
En fråga appropå packning: Den gamla täckte delvis över en kanal - om jag gör den nya packningen så den INTE hindrar kanalen kan det väl inte vara nån nackdel?
Nä det är bara fördel.. :rofl:

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Nä det är bara fördel.. :rofl:
Tänkte väl det, ville bara kolla fss.;)

• Gilla
1
  • Laddar…
P
T Tullen127 skrev:
Tänkte väl det, ville bara kolla fss.;)
Det du ser är impulsen till förgasaren..
Är den tät då suger den inget bränsle..

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
T
Maskintok skrev:
Det du ser är impulsen till förgasaren..
Är den tät då suger den inget bränsle..
Aha, då ska den få bli "full-stor" med nya packningen. (Gamla packningen täcker ca 1/4 av kanalen):D

• Gilla
1
  • Laddar…
T
T Tullen127 skrev:
Aha, då ska den få bli "full-stor" med nya packningen. (Gamla packningen täcker ca 1/4 av kanalen):D
Oj, jag skrev nog reportaget om Hqv i fel tråd.. Men som sagt den funkar efter kolvbytet..(y)

T
T Tullen127 skrev:
Oj, jag skrev nog reportaget om Hqv i fel tråd.. Men som sagt den funkar efter kolvbytet..(y)
Jag har ju redan rört till det och skrivit om Hqv 242:an som jag bytt kolv på i två trådar så jag tänkte bara komplettera med en sak.
I samband med kolvbytet såg jag att cylinderns kylflänsar var nästan helt igengrodda ända ut. Det bör väl ha inneburit kraftigt försämrad kylning antar jag?
Där måste jag skärpa mig..:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.