Jula har några motorskydd, måsta åka o köpa ett sådant imorgon.
Men varför skulle två stycken gå sönder så här.
Grannen sa att det kunde vara pumpen som var kort sluten?

Som sagt, lägg upp bild på din nya kontaktor som gått sönder istället.

1.) Din gamla är 400VAC styrspänning.
2.) Enligt dig är det spolen på den nya som gått sönder på KONTAKTORN. DVS. inte motorskyddet som är trasigt.

Motorskydd sitter i serie med kontaktorn, i ditt fall är de "separarerade". Kontaktorn och motorskyddet på bild ÄR inte samma sak. Så frågan är, som jag ställt tidigare-

Drar kontaktorn ? Dvs. när styrspänning kommer till "åker då kontaktorn" till? (det blå i mitten, på Schenider går det "in"). Eller hur har du konstaterat att det är kontaktorn på den nya som är trasig? Vet du att du har styrspänning över A1 och A2? Har du mätt detta?

Frågan är, har elektrikern bytt till rätt kontaktor (med rätt styrspänning). Försöker du mata en 230VAC kontaktor /styrspänning med 400VAC, så kommer spolen bränna.

Om pumpen är sönder, så är det föga troligt att spolen på kontaktorn går sönder. Mer troligt i så fall att kontakterna på kontaktorn är fel. Men ändå inte troligt, då avskärning skall vara gjord, samt att den nya kontaktorn tar högre KW än den gamla.

Dvs. ta gärna mer bilder på den nya, från ovan. Alternativt mät.

mvh/D

Det sitter som ett fönster på kontaktorn och under det så sitter ju själva saken som slår till, den ska ju gå att trycka ner men den sitter helt fast bränd, sen så luktar det riktigt mycket ochså.

Då har du en bränd spole på en kontaktor. Det är inget fel på motorskyddet.

Och det besvarar fortfarande inte om spolspänningen på den nya kontaktorn är rätt.

Du måste kolla detta. Ta en bild på kontaktorn från ovan.
Om du inte kan se, så gör det strömlöst, och ta en flatmejsel under Schneider kontaktorn och dra loss den från DIN skenan.

En LC1D12 finns med olika spolspänningar, och på sidan, med hjälp av den bilden som du tagit så ser man bara effekt osv. Jag kan ej utläsa (och har aldrig i mitt yrke kunnat se) effekten på spolen. Det brukar stå på ovansidan istället.

Du skall ha,
LC1D12V7

Frågan är om du istället fått en,LC1D12P7

Mvh/D

Redigerat:
Ingen styrspännig finns det över A1 o A2.

Nya

• 1391203785536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget över A1 och A2, så skall heller inte kontaktorn dra. I så fall är det fel på någon styrutrustning, alternativt säkring.

Men du har ju konstaterat att den inte går trycka in manuellt, och luktar bränt, så är du helt säker att spolen bränt, så kontrollera om det är rätt kontaktor.

Bilden räcker tyvärr inte.

Kolla in, https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/large/410737f.jpg
där bak, i ovankant, ser du att det är lite vitt. Där inne står det siffror, dessa är viktiga.

Mvh/D

Här är lådan, om detta inte löser nöge så får jag gå ner o titta

• 1391204582014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har fel kontaktor.
Det där är kontaktor för 230 VAC styrspänning.
Se mitt tidigare inlägg klockan 22:23.

Så ser du att du har fel artikelnummer. Du har P7 på slutet, du skall ha V7.

mvh/D

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Schneiders kontaktorer är ruskigt dåligt märkta. Står ingenstans på dom vilken spolsspänning dom skall ha...

Då får du reklamera jobbet till "elektrikern", problem löst.

Tack så mycket alla här!:-)
Ett extra tack till " Davidhell"

De stora problemet är att vi använder 300-400liter vatten till alla djur varje dag :/
Men jag får vell göra som jag gjort för o hämta hos grannen:-)

En teori om varför den första pajade är att den rörliga delen av någon anledning fastnade i öppet läge.
En spole för växelspänning brinner när detta händer p.g.a. induktansen blir för låg vilket gör att strömmen genom spolen skjuter i höjden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.