Har en motorsåg som dör vid fullt gaspådrag. Letar efter verktyg för att ställa högfartsskruven, skruven är rund med ett jack i som på bilden. Var säljs denna?
Ritad bild av en rund högfartsskruv med ett jack, visad i en anteckningsapp på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det inte med en lite skruvmejsel? Nyare småmotorer är ofta avsiktligt begränsade och det är inte meningen att man skall skruva på förgasaren.

• Gilla
Yehaw
  • Laddar…
Den går kass så jag måste

Har du en bild? Är spåret avsett att sätta ett verktyg i eller är det en markör för att man skall se var skruven står?

Hmm bra fråga, ska kolla

Märke och typ på sågen ??

Noname kina

Se bild, de är en urfasning till vänster.
Närbild av en urfasning till vänster inuti en elektrisk kabelanslutning.
Skapa konto

Köpte den på Harald Nyborg.

Jag tycker att det ser ut att vara någon smet som fyller igen spåret för att hindra illvilliga ägare från att ändra fabrikens injusterade optimum. Om det stämmer borde du kunna skrapa bort det för att sedan kunna justera med en vanlig skruvmejsel.

Men det ser också ut som att utsidan av skruven är räfflad. Det skulle i så fall kunna stämma med verktyget som @JLov länkar till.

Närbild av en eluttagshålighet med två slitsar och jordningsöppning i en orange vägg.
Skapa konto

Testa ett rör i samma diameter och gör ett snitt för ”pinnen”? Sen platta till andra sidan så du kan köra med plattmejsel...

R Rolle85 skrev:
motorsåg som dör vid fullt gaspådrag.
Hade en stiga som gjorde lika, därav frågan på fabrikat, fick mig till livs att det är förgasaren som bråkade, standardfel på Stiga och kostade ca 1500 + montage så det blev en ny och det med att försöka ställa in med skruvarna var dödfött sa dom på märkesverkstaden

J jonaserik skrev:
det med att försöka ställa in med skruvarna var dödfött sa dom på märkesverkstaden
De sade säkert så. Och kanske de trodde på det själva. Men med lite koll på småmotorer är det fullt görbart att skruva isär och rengöra förgasaren för att sedan skruva ihop den och justera in gången med skruvarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.