Hej, har en billig motorsåg köpt en gång på Harald Nyborg, behöver en ny kedja med tätare tänder, men hur mäter jag svärdet, jag lyckades köpa en för kort kedja förra gången, mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Jag har ingen skogsfastighet, men några träd på tomten, stubbar och annat, så just motorsåg kör jag väldigt sällan, har en bekant som filade den åt mig och efter det har jag filat själv några gånger då jag håller på att ta bort stubbar, enligt honom så var det en kedja med långt avstånd mellan... tänderna kallar jag det
, det var ju spännande detta med kedja, en massa nytt man lär sig, 1,3 visste jag men inte 3/8 och så vidare, tack för hjälpen
Det där är en så kallad skipp kedja.A ankan678 skrev:Tack. Jag har ingen skogsfastighet, men några träd på tomten, stubbar och annat, så just motorsåg kör jag väldigt sällan, har en bekant som filade den åt mig och efter det har jag filat själv några gånger då jag håller på att ta bort stubbar, enligt honom så var det en kedja med långt avstånd mellan... tänderna kallar jag det, det var ju spännande detta med kedja, en massa nytt man lär sig, 1,3 visste jag men inte 3/8 och så vidare, tack för hjälpen
Den har längre avstånd mellan skärtänderna för att motorn ska orka med längden på kedjan.
12" hade varit mer optimalt för den sågen när det gäller styrkan, medans man med 14" når igenom lättare och slipper kapa från fler håll.
Men orken i motorn blir lite klenare..
Varsågod
inte så säkert.A ankan678 skrev:
se till att hålla kedjan vass.
Och när motorn är riktigt het låt den få andas genom att gasa den utan att kapa något, så får motorn frisk kall luft som kyler den.
Tack för tips, ska leta upp lite billiga kedjor med många tänder, just när det gäller stubbarna så blir det lätt att man sågar i jord och småsten som sitter i rötterna hur noga man än är, ca 20 stubbar ska bort, så jag tänkte att det blir några billiga kedjor,
biltema och jula har billigaA ankan678 skrev:
köp INTE Carlton...billiga men skit,har en 18" som det är 1 högertand kvar på,använd en fällningA ankan678 skrev:
Klicka här för att svara