Har en Sthil 018 motorsåg, som funkat i många år helt perfeckt. Men nu tål den inte mer än halvgas, har kollat stift, tank o ledning samt avluftningen och inte funnit något konstigt. Trodde att bränsleslangen skulle varit torkad o sprucken men så verkar det ej va. Någon som haft liknande fel???

Mvh Jonte

Hur går den då? Fyrtaktar den eller är den helt orkeslös?

Nej fyrtaktar inte. utan är orkeslös och dör om man ger fullt gaspådrag.

Har du otur är det vevaxeltätningarna. Är det komp i den?

D09
Är den trög i början innan den ger med sig eller kommer den aldrig igång?

Min stihl kan vara så innan den kommer igång riktigt.. Sen går den som en racerbil :)

Luftfilter?
Skräp i förgasare?
Shoke ur funktion?
Igensatt utblås?
Har du gett den omtanke och en kram?

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kolla bränslefiltret

Har kollat o bytt membran, slang, o filter, men inget har hjälpt. Känns som det är bara tätningarna kvar, någon som har andra tips? eller kan man med stargas kolla om den drar inn o ändrar sin gång??

D09
Kollat efter verkstadshandbok?

Var guld värd när jag plockade isär en husqvarna

Lägg en parallell tråd i skogsforum.se

D09
Inga repor i kolv etc om du tar bort förgasare o kikar in?

Kan dock inte mycket om felsökning

Har nu bytt vevaxeltätningarna med, och till min stora besvikelse är felet exakt lika kvar. Känns som den på något sätt drar "tjuvluft", för om jag tar o håller för lite lagom i insuget på förgasaren så går den mycket bättre....
Annars är det väl tippen som gäller, men synd nu när allt detta är gjort vid den.
Någon som har fler tips?????

Brukar vara skitfel när tvåtaktare går dåligt, spraya startgas vid insuget. Har du en läcka så brukar motorn öka varvtal om den suger i sig startgasen.

mvh

Ok, ja det kan jag pröva, bara risk att den dra till sig det via förgasaren, är ju nära, får testa synd slänga den:(

Du skriver håller för lite lagom i insuget så går den bättre, är det luft intaget på förgasaren?

mvh

Javisst är det de.:)

Om du kväver luften så går den bättre om jag fattar dig rätt, då får den för lite bränsle verkar detsom.

Kolla tank avluftningen så inte bränslet hänger sig i tanken, öppna tanklocket lite när sågen går och se om den går bättre.

mvh

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.