Har ingen fråga utan vill bara vidarebefordra ett problem som jag haft och kan kanske hjälpa någon.Fick upp motorvarningslampa med felkod P0026 på min Volvo V70 -05 2,4 140 hkr .P 0026 kod betyder kamaxelselenoid och sitter på insugsidan.Tog isär selenoiden och rengjorde med bromsrengöring och oljade in med atf olja.efter montering startade o lampan hade slocknat o inga felkoder fanns kvar.hoppas de kan va till hjälp för någon annan
Jag har samma ”problem”.
Min lampa lyser lite när den känner för det o jag har inte hittat något mönster.
Har läst av koderna med Volvos egna kodläsare, hos en noname-verkstad samt min egen kodläsare.
Lampan släcks efter avläsning, men tänds sedan igen efter allt från någon timme till några veckor.
I början ville jag göra något åt det, men nu skiter jag i det.
Enligt en volvomekare jag känner spelar det ingen roll om den lyser, så därför får den leva sitt liv så sköter jag mitt.
Min lampa lyser lite när den känner för det o jag har inte hittat något mönster.
Har läst av koderna med Volvos egna kodläsare, hos en noname-verkstad samt min egen kodläsare.
Lampan släcks efter avläsning, men tänds sedan igen efter allt från någon timme till några veckor.
I början ville jag göra något åt det, men nu skiter jag i det.
Enligt en volvomekare jag känner spelar det ingen roll om den lyser, så därför får den leva sitt liv så sköter jag mitt.
Kompis hade samma problem i flera år. Koll, rengöring och så funkade det några månader. Ventilen gav felkod oftare och oftare på slutet, trots att den verkade helt felfri och fungerade som den skulle.
Ny ventil löste problemet permanent. Gissningen är väl att det var nått temporärt fel i seleonidens lindning.
Ny ventil löste problemet permanent. Gissningen är väl att det var nått temporärt fel i seleonidens lindning.
Klicka här för att svara
