4 963 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Motorcykel för att ta MC-kort
Sida 1 av 2
Hej alla kloka människor
Håller på att deala på en MC och tänkte också använda den för att ta behörighet A
Men nu skog det mig att det kanske inte går med denna som jag spekulerar på, en Suzuku dr650 på 46kw tjänstevikt 185kg
Det står på transportstyrelsen sida minst 550cc och 50kw ..... kubiken räcker ju men inte effekten?
Numer finns det fler behörigheter inom A , kan någon av dem komma i fråga? fast jag är äldre med massor med decennier av år med BE-behörighet
Är det någon som vet hur kraven på MC:n vid uppkörning valideras vad gäller kubik, effekt och eventuellt vikt, och kanske till och med en vikt/effekt-förhållande?
Självklart ska den ju förstås vara gällande godkänd besiktning, skattad och försäkrad
Håller på att deala på en MC och tänkte också använda den för att ta behörighet A
Men nu skog det mig att det kanske inte går med denna som jag spekulerar på, en Suzuku dr650 på 46kw tjänstevikt 185kg
Det står på transportstyrelsen sida minst 550cc och 50kw ..... kubiken räcker ju men inte effekten?
Numer finns det fler behörigheter inom A , kan någon av dem komma i fråga? fast jag är äldre med massor med decennier av år med BE-behörighet
Är det någon som vet hur kraven på MC:n vid uppkörning valideras vad gäller kubik, effekt och eventuellt vikt, och kanske till och med en vikt/effekt-förhållande?
Självklart ska den ju förstås vara gällande godkänd besiktning, skattad och försäkrad
Både CC och kW måste uppfyllas. Annars kan du inte få körkort A utan får en lägre behörighet.
Jag tog A kort 2017 övningskörde på en Suzuki GSX750ES och körde upp på en Yamaha MT-09. MT -09 var extremt lättkörd mot GSX: n på manöverbanan
Jag tog A kort 2017 övningskörde på en Suzuki GSX750ES och körde upp på en Yamaha MT-09. MT -09 var extremt lättkörd mot GSX: n på manöverbanan
Ska du köra upp för A-behörighet så gäller minst 595cc, över 50kw och tjänstevikt över 175kg.
Detta kunde jag utantill eftersom jag tog kortet förra hösten, men infon finns ju tillgänglig genom en blixtsnabb googling?
Vad är det som du tycker är oklart? En DR650 uppfyller inte kraven i originalutförande.
Detta kunde jag utantill eftersom jag tog kortet förra hösten, men infon finns ju tillgänglig genom en blixtsnabb googling?
Vad är det som du tycker är oklart? En DR650 uppfyller inte kraven i originalutförande.
För behörighet A ska motorcykeln vid provtillfället:
- kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim, och vara tillåten att köra i
minst den hastigheten enligt registreringsbeviset. - ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
- Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
Nej, tekniskt som jag tolkar det funkar det inte med DR650 då den har för liten effekt, min take var om det finns någon vikt/effekt-ratio som kan gälla i vissa lägen och tydligen gäller detta för el.K Kasken skrev:Ska du köra upp för A-behörighet så gäller minst 595cc, över 50kw och tjänstevikt över 175kg.
Detta kunde jag utantill eftersom jag tog kortet förra hösten, men infon finns ju tillgänglig genom en blixtsnabb googling?
Vad är det som du tycker är oklart? En DR650 uppfyller inte kraven i originalutförande.
Men det finns lägre behörigheter som kanske skulle kunna vara ett alternativ?. Om jag inte missuppfattat allt så kan vissa av de lägre behörigheterna automatiskt uppdatera då tid och ålder infunnit sig?
Att behörigheterna uppgraderas efter tid/ålder är tyvärr borta sedan länge....
Ny uppkörning krävs för att få högre behörighet exempelvis att få ett A om man har A2 så måste man köra upp igen.
Så har du ålder och allt annat på plats så ordna en A MC och kör upp på den då är allt klart.
Ny uppkörning krävs för att få högre behörighet exempelvis att få ett A om man har A2 så måste man köra upp igen.
Så har du ålder och allt annat på plats så ordna en A MC och kör upp på den då är allt klart.
A2 behörigheten gäller ju för Mc med max 35kw och ett vikt/effekt förhållande under 0,2kw/kg.M Marksman skrev:Nej, tekniskt som jag tolkar det funkar det inte med DR650 då den har för liten effekt, min take var om det finns någon vikt/effekt-ratio som kan gälla i vissa lägen och tydligen gäller detta för el.
Men det finns lägre behörigheter som kanske skulle kunna vara ett alternativ?. Om jag inte missuppfattat allt så kan vissa av de lägre behörigheterna automatiskt uppdatera då tid och ålder infunnit sig?
Din tilltänkta DR650 ligger över gränsen både vad det gäller effekt och vikt/effektförhållande i originalutförande, så det är A som gäller.
Alternativet blir att strypa effekten och registrera om den, inget direkt ovanligt.
Att hyra hoj av körskola som uppfyller kraven för A och sen lägga det hela bakom sig för gott känns som en vettigare strategi dock.
Jag gissar att du vill köra mer på den cykel du ska köra upp med. Köp något att övningsköra och köra upp med och skaffa sedan den du ska ha.M Marksman skrev:
Det finns drivor av ER6 och MT07 på marknaden eftersom många gör så. Inte svindyrt att köpa och lätt att sälja.
....eller så hittar du bara en A-hoj av den typ du vill ha. En Husq 701 kanske?
Jag övningskörde med svärfar på min egna mc, samtidigt skrev jag in mig på trafikskolan förklarade mitt upplägg att jag bara ville ta några lektioner göra risk ett och två sedan köra upp på deras hoj... Det var inga problem och ganska vanligt. Minns jag rätt så kostade uppkörningen runt tretusen. Och då ingick även övningskörning till manöverbanan och övningskörning in till stan. Där man fick vänta på sin tur.... Sedan när jag var klar så sa trafikläraren ta en tur cykeln är inte bokad förens kl 14:00MathiasS skrev:
Nu är detta inte i Stockholm, men en av de som körde upp var från Kista, han tog en intensivkurs på "landet" då det var extremt dyrt att ta körkort i Stockholm och han berättade att det även var svårt att få tider där han bor. + Han hade någon bekant här som han fick bo hos....
Vet att två lokala trafikskolor annonserat intensiutbildning med boende...