Hej alla kloka människor

Håller på att deala på en MC och tänkte också använda den för att ta behörighet A

Men nu skog det mig att det kanske inte går med denna som jag spekulerar på, en Suzuku dr650 på 46kw tjänstevikt 185kg

Det står på transportstyrelsen sida minst 550cc och 50kw ..... kubiken räcker ju men inte effekten?

Numer finns det fler behörigheter inom A , kan någon av dem komma i fråga? fast jag är äldre med massor med decennier av år med BE-behörighet

Är det någon som vet hur kraven på MC:n vid uppkörning valideras vad gäller kubik, effekt och eventuellt vikt, och kanske till och med en vikt/effekt-förhållande?

Självklart ska den ju förstås vara gällande godkänd besiktning, skattad och försäkrad
 
Både CC och kW måste uppfyllas. Annars kan du inte få körkort A utan får en lägre behörighet.
Jag tog A kort 2017 övningskörde på en Suzuki GSX750ES och körde upp på en Yamaha MT-09. MT -09 var extremt lättkörd mot GSX: n på manöverbanan
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
Ska du köra upp för A-behörighet så gäller minst 595cc, över 50kw och tjänstevikt över 175kg.

Detta kunde jag utantill eftersom jag tog kortet förra hösten, men infon finns ju tillgänglig genom en blixtsnabb googling?

Vad är det som du tycker är oklart? En DR650 uppfyller inte kraven i originalutförande.
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
För behörighet A ska motorcykeln vid provtillfället:
  • kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim, och vara tillåten att köra i
    minst den hastigheten enligt registreringsbeviset.
  • ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3.
  • Om motorcykeln drivs av en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
Vid uppkörning en kollas uppgifterna i registreringsbeviset, där står nödvändiga uppgifter. Effekt, cc och vikt.
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
P
Hyr motorcykel av en körskola. Så kan du köpa suzukin om det är den du vill ha när du har körkort.
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
galento
Rkarlsson skrev:
Hyr motorcykel av en körskola. Så kan du köpa suzukin om det är den du vill ha när du har körkort.
Ja det låter som en bra idé. Det var lättare -78 , då var det Yamaha 125cc som var uppkörningshoj :D
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Ska du köra upp för A-behörighet så gäller minst 595cc, över 50kw och tjänstevikt över 175kg.

Detta kunde jag utantill eftersom jag tog kortet förra hösten, men infon finns ju tillgänglig genom en blixtsnabb googling?

Vad är det som du tycker är oklart? En DR650 uppfyller inte kraven i originalutförande.
Nej, tekniskt som jag tolkar det funkar det inte med DR650 då den har för liten effekt, min take var om det finns någon vikt/effekt-ratio som kan gälla i vissa lägen och tydligen gäller detta för el.

Men det finns lägre behörigheter som kanske skulle kunna vara ett alternativ?. Om jag inte missuppfattat allt så kan vissa av de lägre behörigheterna automatiskt uppdatera då tid och ålder infunnit sig?
 
Att behörigheterna uppgraderas efter tid/ålder är tyvärr borta sedan länge....
Ny uppkörning krävs för att få högre behörighet exempelvis att få ett A om man har A2 så måste man köra upp igen.
Så har du ålder och allt annat på plats så ordna en A MC och kör upp på den då är allt klart.
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Att behörigheterna uppgraderas efter tid/ålder är tyvärr borta sedan länge....
Ok då föll det också bort, enklaste lösningen är att hyra en cykel för uppkörningen den dagen om den man har inte räcker till (y)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
M Marksman skrev:
Nej, tekniskt som jag tolkar det funkar det inte med DR650 då den har för liten effekt, min take var om det finns någon vikt/effekt-ratio som kan gälla i vissa lägen och tydligen gäller detta för el.

Men det finns lägre behörigheter som kanske skulle kunna vara ett alternativ?. Om jag inte missuppfattat allt så kan vissa av de lägre behörigheterna automatiskt uppdatera då tid och ålder infunnit sig?
A2 behörigheten gäller ju för Mc med max 35kw och ett vikt/effekt förhållande under 0,2kw/kg.

Din tilltänkta DR650 ligger över gränsen både vad det gäller effekt och vikt/effektförhållande i originalutförande, så det är A som gäller.
Alternativet blir att strypa effekten och registrera om den, inget direkt ovanligt.

Att hyra hoj av körskola som uppfyller kraven för A och sen lägga det hela bakom sig för gott känns som en vettigare strategi dock.
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
M Marksman skrev:
Ok då föll det också bort, enklaste lösningen är att hyra en cykel för uppkörningen den dagen om den man har inte räcker till (y)
Jag gissar att du vill köra mer på den cykel du ska köra upp med. Köp något att övningsköra och köra upp med och skaffa sedan den du ska ha.

Det finns drivor av ER6 och MT07 på marknaden eftersom många gör så. Inte svindyrt att köpa och lätt att sälja.

....eller så hittar du bara en A-hoj av den typ du vill ha. En Husq 701 kanske?
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Att hyra hoj av körskola som uppfyller kraven för A och sen lägga det hela bakom sig för gott känns som en vettigare strategi dock.
.....men det är dyrt. Iaf här i stockholm.
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....men det är dyrt. Iaf här i stockholm.
Jag har själv en DR650 -92 som är reggad som 20kw, spärren är dock bortplockad för så länge sen att det nog är preskiberat nu :)
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
.....men det är dyrt. Iaf här i stockholm.
Jag övningskörde med svärfar på min egna mc, samtidigt skrev jag in mig på trafikskolan förklarade mitt upplägg att jag bara ville ta några lektioner göra risk ett och två sedan köra upp på deras hoj... Det var inga problem och ganska vanligt. Minns jag rätt så kostade uppkörningen runt tretusen. Och då ingick även övningskörning till manöverbanan och övningskörning in till stan. Där man fick vänta på sin tur.... Sedan när jag var klar så sa trafikläraren ta en tur cykeln är inte bokad förens kl 14:00

Nu är detta inte i Stockholm, men en av de som körde upp var från Kista, han tog en intensivkurs på "landet" då det var extremt dyrt att ta körkort i Stockholm och han berättade att det även var svårt att få tider där han bor. + Han hade någon bekant här som han fick bo hos....

Vet att två lokala trafikskolor annonserat intensiutbildning med boende...
 
  • Gilla
Marksman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.