Jag kom över en begagnad Gjerdesag billigt då jag var på arbete i Norge. Den motsvarar närmast en nutida 1603 men eftersom den är från snabbstålsklingornas tid så är motorn bara 2,2 kW och spindelvarvtalet kring 2000 varv i minuten. Klingdiametern är 400 mm.
Med modern hårdmetallklinga i yrkesbruk krävs det högre varvtal och större motor.
En modern Gjerdesag 1603 har 3,4 kw motor. Jag har en begagnad 3,3 kw 2900 varv Strömberg motor i ladan och den ser ut att passa perfekt rent mekaniskt. Jag funderar på vilket spindelvarvtal man borde sikta på då man väljer remskiva.
Många klingtillverkare säger att 400 varv i minuten är det högsta tillåtna för deras hårdmetallklingor. Blir det bra med omkring 3500 varv?
Med modern hårdmetallklinga i yrkesbruk krävs det högre varvtal och större motor.
En modern Gjerdesag 1603 har 3,4 kw motor. Jag har en begagnad 3,3 kw 2900 varv Strömberg motor i ladan och den ser ut att passa perfekt rent mekaniskt. Jag funderar på vilket spindelvarvtal man borde sikta på då man väljer remskiva.
Många klingtillverkare säger att 400 varv i minuten är det högsta tillåtna för deras hårdmetallklingor. Blir det bra med omkring 3500 varv?
Sikta på runt 2200 varv som den nya 1603 levereras med det borde vara rätt utprovat nu vad som funkar bäst..H heimlaga skrev:Jag kom över en begagnad Gjerdesag billigt då jag var på arbete i Norge. Den motsvarar närmast en nutida 1603 men eftersom den är från snabbstålsklingornas tid så är motorn bara 2,2 kW och spindelvarvtalet kring 2000 varv i minuten. Klingdiametern är 400 mm.
Här har du länken till deras hemsida:
Dock är bilderna ifrån en annan sida..
https://gjerdesagen.se/gjerdesag-1603/
Dock är bilderna ifrån en annan sida..
https://gjerdesagen.se/gjerdesag-1603/
Klicka här för att svara