Jag kom över en begagnad Gjerdesag billigt då jag var på arbete i Norge. Den motsvarar närmast en nutida 1603 men eftersom den är från snabbstålsklingornas tid så är motorn bara 2,2 kW och spindelvarvtalet kring 2000 varv i minuten. Klingdiametern är 400 mm.

Med modern hårdmetallklinga i yrkesbruk krävs det högre varvtal och större motor.

En modern Gjerdesag 1603 har 3,4 kw motor. Jag har en begagnad 3,3 kw 2900 varv Strömberg motor i ladan och den ser ut att passa perfekt rent mekaniskt. Jag funderar på vilket spindelvarvtal man borde sikta på då man väljer remskiva.
Många klingtillverkare säger att 400 varv i minuten är det högsta tillåtna för deras hårdmetallklingor. Blir det bra med omkring 3500 varv?

P
H heimlaga skrev:
Jag kom över en begagnad Gjerdesag billigt då jag var på arbete i Norge. Den motsvarar närmast en nutida 1603 men eftersom den är från snabbstålsklingornas tid så är motorn bara 2,2 kW och spindelvarvtalet kring 2000 varv i minuten. Klingdiametern är 400 mm.

Med modern hårdmetallklinga i yrkesbruk krävs det högre varvtal och större motor.

En modern Gjerdesag 1603 har 3,4 kw motor. Jag har en begagnad 3,3 kw 2900 varv Strömberg motor i ladan och den ser ut att passa perfekt rent mekaniskt. Jag funderar på vilket spindelvarvtal man borde sikta på då man väljer remskiva.
Många klingtillverkare säger att 400 varv i minuten är det högsta tillåtna för deras hårdmetallklingor. Blir det bra med omkring 3500 varv?
Sikta på runt 2200 varv som den nya 1603 levereras med det borde vara rätt utprovat nu vad som funkar bäst..

• Bild av Gjerdesagen 1603 med teknisk data, inklusive klingdiameter 400 mm, varvtal 2200, och vikt 139 kg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tack för informationen. Jag får sikta på en 1450 varvs motor som jag kan växla upp litet med remmarna. Jag måste gräva i lagret och se vad jag hittar. Annars blir det att försöka skaffa en.

P
Kikade på den mindre versionen gjerdesågen 1500 Maxicut den har 360mm klinga men högre varv 2700..
Så jag skulle lägga mig nånstans emellan 2200-2400 med en 400mm klinga..

• Produktinformationsblad för Gjærsag 1500 MaxiCut, inklusive tekniska data och egenskaper som klingdiameter och varvtal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag letade efter den där informationen själv men kunde inte hitta den. Stort tack för hjälpen.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.