1 494 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
motdragsluckan
Motdragsluckan håller undertrycket i skorstenen/eldstaden konstant oberoende av temperatur och vind genom att släppa in luft i skorstenen före eldstaden, vilket är bra för att få en jämn förbränning.
Den minskar även risken för kondens genom att öppna och släppa in luft som torkar ur skorstenen när det inte brinner
Den minskar även risken för kondens genom att öppna och släppa in luft som torkar ur skorstenen när det inte brinner
Ska man mäta undertrycket med något verktyg menar du? När min panna installerades pillade installatören på motvikten tills han tyckte att luckan vickade som han ville. Notera att det gjordes med ej igångsatt panna. Kändes inte så tillförlitligt.... 
nja..
det brukar stå i manualen till pannan att pannan ska ha ett undertryck på 10ppa eller vad det nu är för värde man använder..
Då ställer man in sin drag lucka på 10ppa.. allt tryck över 10 ppa så öppnar luckan..
när brännaren går (om du har en sådan) bör luckan stänga.. men när brännaren inte är i gång bör luckan vara öppen (så inte pannan kyls ner i onödan)..
Men sen finns det ju dragmätare som jag har fattat det också..
det brukar stå i manualen till pannan att pannan ska ha ett undertryck på 10ppa eller vad det nu är för värde man använder..
Då ställer man in sin drag lucka på 10ppa.. allt tryck över 10 ppa så öppnar luckan..
när brännaren går (om du har en sådan) bör luckan stänga.. men när brännaren inte är i gång bör luckan vara öppen (så inte pannan kyls ner i onödan)..
Men sen finns det ju dragmätare som jag har fattat det också..
Klicka här för att svara