313 539 läst ·
1 596 svar
314k läst
1,6k svar
Mössen flyttar in
Tog 2st på vinden idag. Härligt! Nu är det nyladdat för ännu en jakt 
https://verktygsboden.se/bygg-hem-h...tfallor/musfalla-bur?att=TXVzZsOkbGxhLCBidXI=
Jag gillar denna. Finns hod min Läntmännen. När det finns en i så låter den vara kvar och ladda med mer bete (höns foder i mitt fall)
Jag gillar denna. Finns hod min Läntmännen. När det finns en i så låter den vara kvar och ladda med mer bete (höns foder i mitt fall)
Har inte haft en enda mus i mina fällor mellan augusti - nu, vilket varit väldigt ovanligt. Jag omringar alltid huset med fällor, vilket brukar göra att de hamnar i fällorna utomhus istället för inne.
För några minuter sen hörde jag dock krafsande ganska tydligt under diskbänken. Gav en lätt spark och då blev det tyst.
Nu vill jag ha era bästa tips och tricks hur jag blir av med dem. Fälla kommer bli sjukt äckligt just där, eftersom utrymmet är trångt. Finns det andra knep? Är ju så extremt trångt under diskbänken, men om det inte finns något måste jag väl stå ut med att ta dem i fälla även där.
Jag hatar verkligen möss och jag har ingen förståelse alls för att andra här i tråden vill fånga dem levande och sedan släppa ut dem - då drabbas ju säkert någon granne istället, antingen av samma mus eller av dess avkomma.
Jag kan börja vidta åtgärder imorgon, men som sagt, ge mig era bästa tips. Kan det funka att spraya ättika därinne tex?
För några minuter sen hörde jag dock krafsande ganska tydligt under diskbänken. Gav en lätt spark och då blev det tyst.
Nu vill jag ha era bästa tips och tricks hur jag blir av med dem. Fälla kommer bli sjukt äckligt just där, eftersom utrymmet är trångt. Finns det andra knep? Är ju så extremt trångt under diskbänken, men om det inte finns något måste jag väl stå ut med att ta dem i fälla även där.
Jag hatar verkligen möss och jag har ingen förståelse alls för att andra här i tråden vill fånga dem levande och sedan släppa ut dem - då drabbas ju säkert någon granne istället, antingen av samma mus eller av dess avkomma.
Jag kan börja vidta åtgärder imorgon, men som sagt, ge mig era bästa tips. Kan det funka att spraya ättika därinne tex?
Fällan är inte äckligare än vad musen är så sätt ut fällor så är det tillfälliga problemet snabbt löst. Sen får du leta infartsväg och blockera den. Happy hunting!L Lilla Yk skrev:Har inte haft en enda mus i mina fällor mellan augusti - nu, vilket varit väldigt ovanligt. Jag omringar alltid huset med fällor, vilket brukar göra att de hamnar i fällorna utomhus istället för inne.
Om inte sparksockeln går att ta loss, så dra ut nedersta lådan och placera fällan direkt på golvet under den.
Det är just det som jag tycker är sjukt äckligt sen när man ska försöka fippla med en död mus efteråt. Jag är stel och har svårt att nå den delen. Går det inte att lägga lite myntablad där istället?HasseTeknik skrev:
Lade ut sju fällor på altanen nu då jag tänker mig att mössen någon gång springer ut för att leta mat.
Ställ dessa längs väggarna. Mössen springer sällan/aldrig på öppna ytor.L Lilla Yk skrev:Det är just det som jag tycker är sjukt äckligt sen när man ska försöka fippla med en död mus efteråt. Jag är stel och har svårt att nå den delen. Går det inte att lägga lite myntablad där istället?
Lade ut sju fällor på altanen nu då jag tänker mig att mössen någon gång springer ut för att leta mat.
Fällor skall aldrig ligga öppet där andra djur kan fastna i dem såsom ekorrar, harar och fåglar.
Vad gör du med en koltrast som hoppar omkring med ena benet i en musfälla? ...eller en fågel vars ena fot ligger kvar, avklippt i fällan?
Vad gör du med en koltrast som hoppar omkring med ena benet i en musfälla? ...eller en fågel vars ena fot ligger kvar, avklippt i fällan?
Får tipsa om detta "mus och rått"-hotell som jag såg på en youtubekanal för ett par år sedan som använts flera år med framgång. Vanliga slagfällor som monteras i en öppen låda med avdelningar mellan och ett tak på gångjärn. Jordnötssmör appliceras i bakkant, detta gör att gnagarna måste ta sig över fällan för att kunna komma åt maten och då löser den ut. Inga problem att de kommer åt maten från fel håll heller, tillverkade en enkel variant åt min syster med och hon plockade ett par råttor första natten
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Intressant idé 👍B Blixtmaskin skrev:Får tipsa om detta "mus och rått"-hotell som jag såg på en youtubekanal för ett par år sedan som använts flera år med framgång. Vanliga slagfällor som monteras i en öppen låda med avdelningar mellan och ett tak på gångjärn. Jordnötssmör appliceras i bakkant, detta gör att gnagarna måste ta sig över fällan för att kunna komma åt maten och då löser den ut. Inga problem att de kommer åt maten från fel håll heller, tillverkade en enkel variant åt min syster med och hon plockade ett par råttor första natten
[bild]
Se mina tidigare inlägg med en bit planka och upp och ner vänd glasburk där fällan skyddas.A Abies koreana skrev:
Har tyvärr lyckats decimera talgoxestammen utan burken! 😢
Det är en jättebra idé för inomhus-fångst!B Blixtmaskin skrev:Får tipsa om detta "mus och rått"-hotell som jag såg på en youtubekanal för ett par år sedan som använts flera år med framgång. Vanliga slagfällor som monteras i en öppen låda med avdelningar mellan och ett tak på gångjärn. Jordnötssmör appliceras i bakkant, detta gör att gnagarna måste ta sig över fällan för att kunna komma åt maten och då löser den ut. Inga problem att de kommer åt maten från fel håll heller, tillverkade en enkel variant åt min syster med och hon plockade ett par råttor första natten
[bild]