307 132 läst ·
1 545 svar
307k läst
1,5k svar
Mössen flyttar in
L Lardmannen skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterligare en bild ... Japp'en har micrats, smetats på fällan och stelnat, innan man gillrar. Pinnen ska stanna längst ut i hålet. Lycka till!
Coop/ICA verkar ha de billigaste för oss som hystar.
Men ska inte betet sitta ovanpå, så fällan smäller när låset trycks ner ? Om musen nu äter underifrån och trycker upp låset, så låser det ju ännu mer. Kanske musen slarvar tillräckligt mycket, så det inte spelar någon roll?
Jag tvättar aldrig fällorna efteråt, men brukar försöka skaka av musen direkt som jag upptäckt den. Har alltid handskar.yonna skrev:
I höst har jag dock inte fångat en enda mus, men märkt att de stulit beten från fällorna.
Kan det vara färre möss i år pga att sommaren varit blöt? Tänker att de kanske drunknat i vattnet?
Kan väl bero på en varm höst de har inte behövt komma in i värmen än.L Lilla Yk skrev:Jag tvättar aldrig fällorna efteråt, men brukar försöka skaka av musen direkt som jag upptäckt den. Har alltid handskar.
I höst har jag dock inte fångat en enda mus, men märkt att de stulit beten från fällorna.
Kan det vara färre möss i år pga att sommaren varit blöt? Tänker att de kanske drunknat i vattnet?
Springer mössen omkring på vind och i väggar även dagtid?
Har för mig att de går ut på dagarna och in på kvällarna men idag låter det som fan innanför taket.
Är det normalt eller är det ett tecken på ett annat djur?
Har för mig att de går ut på dagarna och in på kvällarna men idag låter det som fan innanför taket.
Är det normalt eller är det ett tecken på ett annat djur?
Fördelen är att det är lättare att gillra fällan då risken att fingertopparna inte utsätts lika lätt för slag ...😬. Eftersom Jappen har stelnat får lilla musen jobba lite mer ... Det funkar säkert lika bra att lägga betet ovanpå om man inte är darrhänt🙂.HasseTeknik skrev:
Idag när jag kom till fritidshuset, så fattades en fälla i förrådet. Repet den satt fast med var mycket gnagt. Efter mycket letande, så hittade jag den längst inne i ett hörn, hopslagen och utan mus. I det hörnet finns det en ganska stor ( 4-5 cm ) glipa Jag misstänker starkt att det är en hermelin, som skaffat sig ett skrovmål. Inga fler möss fanns i de övriga fällorna. Bara att byta snöre/rep och beta om, så får vi se om det finns någon skörd i morgon.
Ja det är aktivitet från möss på vinden även dagtid för mig. Föredrar det över nattetid så man slipper höra dem när man ligger tyst i sängen 🙄L Lardmannen skrev:
Till er som inte gillar att hantera slaffs men gärna betalar per fälla. Skaffa elektrisk då är musen inte sönderslagen, blöder ner saker eller drar runt o plågas. Den ligger bara lite stel i fällan, jag brukade bara öppna locket o tömma den i en kompostpåse som fick åka ut till tunnan direkt, betet han de ju aldrig röra så var bara att stänga o trycka på On knappen igen o ställa tillbaka. Efter som de meddelar fångst behöver man inte gå o kolla efter heller.
Men nackdelen är väl att det blir svårare för musen att utlösa fällan eftersom plåtplattan blir stum och inte går att trampa ner.yonna skrev:
Har spridit fem giftfällor runt huset nu. Hoppas på bra effekt.
Nu small en vanlig fälla av igen utan att någon mus fångats. Betet är borta och fällan har alltså slagit igen men inget djur har fastnat.
Vilket djur kan ta maten och klara av smällen? Kan det vara en hungrig utekatt?
Vilket djur kan ta maten och klara av smällen? Kan det vara en hungrig utekatt?