Tänkte ställa en hink med vippbräda nere i torpargrunden, finns det någon vätska förutom glykol man kan hälla i hinken så att en eventuell lukt döljs/försvinner?

Förutom det så har jag tagit alla möss som lyckats ta sig in i torpet med en fälla som kallas "nya fällan" www.nyafallan.se den är helt oslagbar när det kommer till vanliga slagfällor, den har inte misslyckats en enda gång (40-50st på 3 år kanske), man kan ordna så den är otroligt känslig.
Alltid velat ha fler av den så idag fick jag tummen ur och googlade fram sidan och mailat in en beställning, får se om dom dyker upp.

Har tyvärr dålig erfarenhet av dom fällorna där betet är ovanpå anordningen, så jag betalar gärna 40kr fällan för 100% fångst men förstår självklart om man vill vara ekonomisk.

Har dock inte fått svar från mailet jag skickade till dom än.

Ingen som hade något bra alternativ till glykol? Det finns ingen frysrisk i torpargrunden så jag är enbart ute efter att dölja lukten och eventuellt döda musen snabbare om det nu gör det.

P28 skrev:
Ingen som hade något bra alternativ till glykol? Det finns ingen frysrisk i torpargrunden så jag är enbart ute efter att dölja lukten och eventuellt döda musen snabbare om det nu gör det.
Jag vet en som hade spillolja från bilen i hinken på loftet i sin loge, luktade inget. Förr eldade man ju upp spilloljan, men nu återvinns den till nya smörjmedel etc, så det kanske inte är bästa alternativet ?

Salt vatten? 25% salthalt ger fryspunkt på -20, men då kanske mössen likt oss på Döda havet (33,7% salt) flyter och plågas längre?

Vad är det för fel på glykol? Spolarvätska har väl samma funktion, vatten med diskmedel eller diesel om man nu föredrar det.
Det viktiga är att det ska saknas ytspänning så mössen drunknar direkt, hur det skulle vara mindre musmant än att få ryggen knäckt i en slagfälla är för mig en gåta.

Har du inte minusgrader i torpargrunden så tror jag inte fällorna med hink är godkända som vätskefyllda. Det är bara om du har glykol som är flera minusgrader så fångsten fryser ihjäl direkt som det är godkänt. Både möss och råttor är duktiga simmare och det blir djurplågeri att låta dem simma i hinken tills de drunknar av utmattning.

Det handlar INTE om avsaknad av ytspänning. Det går utmärkt att simma i vatten som saknar ytspänning.

Ifall fällan gör som den ska så hinner ju inte musen ens inse vad som händer innan den är borta, i glykol får den ju drunkna, de minutrar det tar. Glykol/gift är väl en bättre sak att jämföra isåfall.

Vi köpte sådana här förra året och de funkade jättebra: http://www.granngarden.se/product/musf-lla-supercat-gr--2-st

Vi tog minst ett 20-tal möss.. simpla att anv.. man gör inte illa sig när man apterar dem och man slipper beta dom.. och röra döingarna..

Nackdelen är att de funkar så bra att "spänningen" i bandet tillslut ger med sig.. då slår fällan igen så fort man öppnar den..och då får man köpa nya fällor..(inget de anser går att laga). Det sas också att "doften" som lockar mössen ger med sig efter några månader.. men då antar jag man kan byta det eller aptera med annat.

Vi köpte dock fler i år, fällor alltså...! :)

Om man karvar / filar / klipper bort lite av plasten där fjädern ligger mot i bottenplattan så löser den inte ut lika lätt.
Ta 0,5-1.0 mm och prova.
Nougat verkar vara musgodis som man kan beta med när orginalgodiset tar slut.

Protte

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jag mötte en buse i vardagsrummet inatt när jag klev upp för att gå på toa vid 2-tiden. Första gången jag sett en inne! Ack. Får byta ut lockbetet i fällorna och hoppas att det duger åt finsmakarna!

Redigerad: Ja, första gången jag sett en levande inne. Då vi hittade en som tagits i en fälla för inte så länge sen.

Redigerat:
10:e musen förpassad i natt, och alla utom en har gått i samma fälla trots att de inte står långt ifrån varandra. Undrar vad det är som är så lockande just där?

här slår jag rekord i år. Har tappat räkningen på hur många jag tagit. Men nu verkar dom börja tryta då jag inte tagit några på ett par dagar.

Var gör ni av alla avlivade möss?
Det borde ju vara gefundes Fressen för rävar och rovfågel.

Jag har ihjäl en mullvad då och då, men ingen verkar vilja äta dem.
Någon som vet varför?

KnockOnWood skrev:
Var gör ni av alla avlivade möss?

Jag har ihjäl en mullvad då och då, men ingen verkar vilja äta dem.
Någon som vet varför?
Mössen slänger jag på gräset, tar inte många minuter innan nån katt har tagit de.

Mullvaden kanske smakar för mycket jord? Har sett en vråk som tog en mullvad på ängen utanför tomten, om han sen åt upp den vet jag inte.

Inte en mus på flera veckor nu:thumbup:

Jag har lagt ut mina möss på gräset och på några timmar när man vänt ryggen till så är de borta, jag gissar på skator.
Katt tar inte döda möss. Eller?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.