72 561 läst ·
17 svar
73k läst
17 svar
Mossa på tak - Bensaltensid/Bensalkonklorid, är det seriöst?
Bensalkonklorid
N-alkylbensyldimetylammoniumklorid
IUPAC: benzyl-dimethyl-tridecylazanium chloride
CAS: 61789-71-7
http://www.chemspider.com/RecordView.aspx?rid=aea1426a-f271-4fc1-8c6a-c96ff845745b
N-alkylbensyldimetylammoniumklorid
IUPAC: benzyl-dimethyl-tridecylazanium chloride
CAS: 61789-71-7
http://www.chemspider.com/RecordView.aspx?rid=aea1426a-f271-4fc1-8c6a-c96ff845745b
Har handlat av gert strand har fungerat utmärkt, rekomenderasD divemazter skrev:Är väldigt intresserad av att köpa "bensaltensid", men är också orolig över seriositeten hos den enda jag hittar som säljer produkten.
Vill därför gärna höra fler som anser att Gert Strand är seriös, eller oseriös för den delen.
Vad jag kommit fram till, genom lite surfande:
1. Bensaltensid = Bensalkonklorid.
- [länk]
2. Inget av dessa namn finns att återfinna hos kemikalieinspektionen. Däremot har jag luskat fram att Bensalkonklorid = N-Alkylbensyldimetylammoniumklorid (C8-C10), CAS no = 8045-21-4
- [länk]
3. Detta ämne är det verksamma ämnet i produkter såsom Grön-Fri, Prick-Fri, Mögel-Fri
- [länk] (se sid 2)
- [länk]
4. Detta ämne benämns även Benzalkonium Chloride och en massa andra namn
- [länk]
- [länk]
5. Detta ämne är dödligt för människan vid koncentration över 10% om det sväljs. Det är starkt giftigt för fiskar och ryggradslösa djur, något giftigt för däggdjur.
- [länk]
- Inte direkt vad jag tycker att Gert Strand vill ge sken av på sina hemsidor (som det kryllar av).
Nu över lite till varför jag är tveksam till seriositeten hos Gert Strand.
6. De sidor som skriver om Bensaltensid är, som redan konstaterats, alla på ett eller annat sätt knutna till Gert Strand. Det är en herre med otroligt många hemsidor. Jag säger inte att det är skumt på något sätt. Jag bara konstaterar att så är fallet.
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- Tar det någonsin slut???
7. Jag har letat och letat efter kontaktuppgifter, vilket är det första jag gör om jag ska beställa varor på internet. Hittar jag inte tex telefonnummer, organisationsnummer, adress etc så anser jag att man ska vara väldigt försiktig. På Gert Strands hemsidor är det stört omöjligt att hitta dessa uppgifter, och det kan inte vara någon slump. Men... till slut hittade jag iallafall ett telefonnummer: 040-183025, och via eniro även adressuppgifter. Måste ändå säga att det krävdes lite väl mycket detektivjobb för att jag ska vara nöjd. Telefonnummret finns på en jpg-bild. Ett misstag tro?
- [länk]
- [länk]
8. Min gissning är att Gert importerar kemikalien från någon asiatisk tillverkare (det finns många), och sedan klistrar på en etikett så det ser seriöst ut. Inget fel i det kanske. Undrar dock om kemikalieinspektionen har åsikter?
- [länk]
9. Det verkar som om enda sättet att beställa på är att på ett eller annat sätt betala i förväg. En 5litersdunk kostar iallafall 1500:- så det svider ju lite.
Nå, vad har ni för erfarenheter, kan man lita på Gert Strand?
Är det en bra produkt?
Miljövänligt är ju kanske i sak felaktigt. Jag tror man menar att det är långsamt nedbrytningsbart i naturen.
Dvs det är inte extremt svårnedbrytbart och anrikas inte uppåt i näringskedjan så som DDT, FTFE, tungmetaller mfl persistenta kemikalier.
Jag köpte 5liter av honom för några år sedan och det är effektivt.
Ha gummihandskar på er och blanda utomhus.
Dvs det är inte extremt svårnedbrytbart och anrikas inte uppåt i näringskedjan så som DDT, FTFE, tungmetaller mfl persistenta kemikalier.
Jag köpte 5liter av honom för några år sedan och det är effektivt.
Ha gummihandskar på er och blanda utomhus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden