Kommer ha nytt till hösten.. :)

Skönt att höra!

Annars kan Du alltid snacka med killen som blev biten av Kobra....

Han vill nog omplacera den och Du får säkert låna den... ;)

Och vill Du absolut köpa en egen, så kan Du gör det här:

www.repti.net

ClasseClas
Immobil skrev:
Här finns en lösning:
[länk]   8)
Det finns en ännu listigare produkt, den påminner om det fågelband man fäster under takpannorna vid takfoten men är gjord i tunt galvstål istf plast.
http://mmxweb.se/index.php?act=utli...56TYM10C55D6&lang=sv&kid=0RK145021451 (tyvärr ingen bild)

Den spikas fast på nedersta läkten innan ngn panel spikas. Jag kommer att använda sådan till friggebodan som är på G. Jag ska ha lockpanel så glipor kommer det att finnas gott om... :-/ :-/

Hmmm, Vet väl lite om möss och så....

Det enda vettiga sättet att bli av med möss och råttor, eller rättare, sagt minska risken för att få in möss och råttor, är att:

Anlägg gräsmatta/öppen yta gärna minst 10 meter till huset. Möss hatar att ge sig ut i öppen terräng vilket strider mot deras natur. Rensa från allt skydd för musen ovanifrån.

Lägg en kompost långt bort. Mata fåglarna och övriga djur långt från huset. Möss söker mat och skydd/boende. Skogen är ett betydligt bättre boende än ett hus. Och att springa över öppen terräng för att hitta lite fågelfröer är ingen höjdare.

Avseende elektroniska manicker med ultraljud etc, finns det inget dokumenterat som stödjer detta. Möjligtvis ifrån hårinstitutet i Schweiz.... Men inget seriöst.

Gift orsakar mer skador på miljön och risker för andra djur och människor/barn. En mus blir inte rädd för en annan död mus. Han kan gott tänka sig att äta upp liket.

Slå inte ihjäl några ormar. Ni fattar inte hur många möss en orm äter. Då skulle alla musrädda gilla ormar. Och det finns så mkt ormar som folk inte har en aning om när dom är ute och går i skogen.

Sätt upp några uggleholkar... Det har effekt och är faktiskt rätt kul! Kan sitta flera 100 meter från huset.

Katter är bra. En vildkattsfamilj gör susen. Varför inte kombinera katt, uggla och orm?

Och en annan sak, Ni kan aldrig, någonsin, täta ett hus så att en mus inte kommer in. Glöm det. Jag tror det är 3-4 mm (skallbasen) som är begränsningen för en mus...

Får Ni in dom, ställ ut fällor och fånga in dom. En råtta eller mus använder sitt bo i 4-6 veckor. Sen letar den nytt vilket lika gärna kan vara utanför huset. VET Ni var honan har ungarna, kan Ni använda gift, och det luktar lite under cirka 2 veckor. Men förstör inget. Ni kan ju alltid hugga upp trossbotten för att få tag i mössen/liken.

Eller lär Er acceptera kräken.... Så farliga är dom inte... ;D

:) Tack för alla tips, kommer Ni på fler så hit med dom...
En sammanfattning av alla tips för de som inte orkar läsa igenom tråden (känner mig själv ;) )

Katter, Vildkatter, dansk-svensk gårdshund, enris, illeravföring, ugglor, kalk, orm, råttgift, fällor, elmanick typ ultraljud, stålull, fjäderstål, museband, krossat glas...

Jag kommer ha minst 5 av förslagen.. ;)

Och om allt annat misslyckas så sätt upp en hederlig råttfälla med något smaskigt i och ställ en soppåse med matrester som luktar ordentligt bredvid..

Det lockar fram alla möss och råttor på ett kick.

bebben skrev:
Ja jag vet att vissa tycker det är grymt med musfällor, men hellre det än att mössen äter upp halva grunden.
Är det bättre med gift? Och musen/råttan irrar sig ut och blir middag till katten eller en uggla?

Vi använder musfällor. Utan samvetskval.

Berit

Nä, jag har inga samvetskval vad gäller att ha ihjäl djur som tagit sig in i huset eller försöker ta sig in, varken med gift eller fälla. Personligen tycker jag bättre om det giftfria alternativet (katten vill ju oxå leka en stund...)

Mössen är ju bara inne på vintern så egentligen handlar det ju bara om en viss tidsperiod. Kör man med gift/fällor när det börjar bli kallt i ett par månader så är man nästan garanterat musfri resten av vintern :D

Vi har en tomt som gränsar mot skogen = möss.
För några år sedan började jag lägga ut enris runt huset. Gissa om min förvåning när mössen försvann!!
Billigt, miljövänligt och effektivt...
/Blomman

Lägger du ut fläckvis eller som en hel ring runt? :D

Låter jättebra Blomman! :D
Mitt hus kommer vara helt täckt med enris.. :)

Jag har bara lagt ut lite "fläck vis", fast runt om hela huset. Jag har tryckt in en kvist här och där.

Värt att pröva!

Ja verkligen! Stor öppen gräsmatta, enris och sätta upp holkar för ugglor är det jag kommer satsa på först o främst. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.