Goddagens gott folk!
Har i några dagar hört ett rasslande när jag drar igång köksfläkten och bestämde mig till slut för att kika på det. Öppnade kåpan och hittade detta;
Visste om att det finns lite möss på vinden, men att dom asen uppenbarligen tycker om slangar var jag inte beredd på, och jag hoppas verkligen att det inte trillat ned någon i fläkten.
Det jag undrar är; Vilken typ av slang går att använda som står emot musangrepp och som passar en köksfläkt? Har tyvärr inte ett överdrivet utbud här på landet utan det är byggmax eller järnhandeln som gäller...
Har i några dagar hört ett rasslande när jag drar igång köksfläkten och bestämde mig till slut för att kika på det. Öppnade kåpan och hittade detta;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visste om att det finns lite möss på vinden, men att dom asen uppenbarligen tycker om slangar var jag inte beredd på, och jag hoppas verkligen att det inte trillat ned någon i fläkten.
Det jag undrar är; Vilken typ av slang går att använda som står emot musangrepp och som passar en köksfläkt? Har tyvärr inte ett överdrivet utbud här på landet utan det är byggmax eller järnhandeln som gäller...
Har 7 där uppe just nu, plus en vippfälla där asen bara hoppar ur hinken (går det att lösa förutom att fylla med vätska?)Jonatan79 skrev:
Problem med möss vet jag om, men finns det någon slang där ute som är lite kraftigare eller är det isf i plåt som gäller? Om det ens är tillåtet att koppla till en köksfläkt?
Vår köksfläkt har en (likadan) slang i köket, men den sitter fast med en stor slangklämma i ett ventilationsrör precis innan den går upp på vind. Det är ett spirorör av plåt. Uppe på kallvinden fortsätter spiroröret med en böj till väggen, där det finns ett brandspjäll som släpper ut oset ur huset. Hela spiroröret är isolerad med brandsäker stenull i nät. Någonstans på mitten finns även en liten renslucka. Eventuella möss skulle kunna ha sönder stenullen, men de rår inte på spirorör av plåt. Men jag får ju hålla koll på det. Genomgången mellan kök och vind får jag också titta på ibland. Där skulle det kanske behövas en starkare tätning.
Liknande här fast mitt spirorör är anslutet till slangen på vinden, precis ovanför köket. Lite knepigt att komma åt utan att trilla genom isoleringen så jag får pussla ihop nån enkel brygga med lite plankorC Cider skrev:Vår köksfläkt har en (likadan) slang i köket, men den sitter fast med en stor slangklämma i ett ventilationsrör precis innan den går upp på vind. Det är ett spirorör av plåt. Uppe på kallvinden fortsätter spiroröret med en böj till väggen, där det finns ett brandspjäll som släpper ut oset ur huset. Hela spiroröret är isolerad med brandsäker stenull i nät. Någonstans på mitten finns även en liten renslucka. Eventuella möss skulle kunna ha sönder stenullen, men de rår inte på spirorör av plåt. Men jag får ju hålla koll på det. Genomgången mellan kök och vind får jag också titta på ibland. Där skulle det kanske behövas en starkare tätning.
Bytte bete och skaffade fler mjölner. 12 Möss borttagna sen jag skrev sist.....
Någon som testat något elektroniskt med ultraljud? Hade det kanske minskat antalen eller är det bara att gilla läget?
Någon som testat något elektroniskt med ultraljud? Hade det kanske minskat antalen eller är det bara att gilla läget?
Ljudskrämmor är tyvärr mer eller mindre helt verkningslösa mot möss. Det är att täta och sätta ut fällor som gäller.C CM1234 skrev:
jag kombinerar skrämmande med fällor. Än så länge inget resultat alls från skrämmorna utom att jag sällan knäpper mössen i närheten av de skrämmor jag har utomhus. Min starka rekommendation är att helt köra fällor, men om du redan införskaffat musstörare så använd de också. Jag tror att skrämmorna kanske är bra fram tills mössen hittat hem till dig. När de väl börjat gnaga är det bättre att placera ut ordentligt med fällor, där du varierar betet. Jag har närmare tjugo stycken laddade. Kom ihåg dessutom att när du fått en mus i fällan är det ingen risk att de kommer tillbaka, du bidrar till átt hålla nere beståndet och gör dessutom dina grannar en tjänst. Med en skrämma flyttar du bara problemet någon annanstans (om de ens funkar).C CM1234 skrev:
Har nu 6 stycken mjölner på vinden som fungerar strålande. Jag är snart uppe i 30 Möss på en vecka....L Lilla Yk skrev:jag kombinerar skrämmande med fällor. Än så länge inget resultat alls från skrämmorna utom att jag sällan knäpper mössen i närheten av de skrämmor jag har utomhus. Min starka rekommendation är att helt köra fällor, men om du redan införskaffat musstörare så använd de också. Jag tror att skrämmorna kanske är bra fram tills mössen hittat hem till dig. När de väl börjat gnaga är det bättre att placera ut ordentligt med fällor, där du varierar betet. Jag har närmare tjugo stycken laddade. Kom ihåg dessutom att när du fått en mus i fällan är det ingen risk att de kommer tillbaka, du bidrar till átt hålla nere beståndet och gör dessutom dina grannar en tjänst. Med en skrämma flyttar du bara problemet någon annanstans (om de ens funkar).
Å andra sidan har jag som ny ägare sen nåt år tillbaka inte direkt engagerat mig så dom har väl haft lite tid på sig att bosätta sig
Helt rätt! Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men kan nog vara klokt även att lägga ut lite fällor utomhus. Jag tror kräken ibland går ut och betydligt trevligare att tömma en fälla utomhus än inomhusC CM1234 skrev: