5 124 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Mosaik i nisch - Bör det inte kunna bli bättre än detta?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Fasen, detta blev inte så bra va? Jag har en plattsättare hemma (känd firma, erfaren plattsättare mm) men då jag tände lampan ikväll blev jag riktigt besviken... vi har gjort hela badrummet själva och ville ta in en firma så att slutfinishen blev precis så som vi tänkt oss men just nu är vi lite nedstämda.
Vi har fått sagt till oss från kakelfirman att man inte får ha för höga förväntningar vid plattsättning med mosaik (speciellt med ljus från sidan) eftersom det kan vara knepigt att sätta och det kan jag ha förståelse för. Vi har valt en ojämn fiskbensmönstrad mosaik just för att vi inte har något emot lite liv i väggen, men detta kan väl inte vara ok? Man ser ju hela linjen där arken möts! Ingen fog än, så går det att rädda detta? Knacka bort enskilda bitar och sätta tillbaka?
Hur tar man detta bäst med plattsättaren? Jag tänker inte skriva vilka de är då jag utgår från att man kommer göra vad de kan för att göra oss nöjda.
Vi har fått sagt till oss från kakelfirman att man inte får ha för höga förväntningar vid plattsättning med mosaik (speciellt med ljus från sidan) eftersom det kan vara knepigt att sätta och det kan jag ha förståelse för. Vi har valt en ojämn fiskbensmönstrad mosaik just för att vi inte har något emot lite liv i väggen, men detta kan väl inte vara ok? Man ser ju hela linjen där arken möts! Ingen fog än, så går det att rädda detta? Knacka bort enskilda bitar och sätta tillbaka?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hur tar man detta bäst med plattsättaren? Jag tänker inte skriva vilka de är då jag utgår från att man kommer göra vad de kan för att göra oss nöjda.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Ja det kan man tycka. Samtidigt har de en hel vägg med denna mosaik i en av sina utställningar (dock en ljus variant) och där ser man inte några större ojämnheter, då hade vi ju inte valt den! Den är ju inte gratis heller...Hep skrev:
Är det bara där ni ska ha den plattan? Borde kunna gå att spackla över allt och sätta nytt.
Börja byta bitar är nog inte nå vidare...
Man brukar prova förskjuta skarvarna i höjdled
Det är svårt om det sitter på nät och det är snett redan där... Man har ju fått plockat lös och satt bit för bit nån gång, kanske inte mosaik just men 10x10cm på 30x40cm ark
Det är svårt om det sitter på nät och det är snett redan där... Man har ju fått plockat lös och satt bit för bit nån gång, kanske inte mosaik just men 10x10cm på 30x40cm ark
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Den tanken har slagit mig också. Kanske får köra dit och fota lite! Jag hoppas inte de hunnit ta ner den dock. Detta kakel fanns när vi va där första gången och den ville vi ha, men när vi ett tag senare skulle beställa hade de inte kvar den i sitt sortiment. Dock satt väggen kvar. Jag lyckades hitta den hos en annan leverantör vilket va ok med dem. Resten av plattorna är köpta av plattsättaren.Hep skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Nej, samma platta sitter i en nisch till (lika illa där tyvärr) samt på väggen bakom handfatet. Där är det ej satt något ännu, men heller inget släpljus.nino skrev:
Är det bara där ni ska ha den plattan? Borde kunna gå att spackla över allt och sätta nytt.
Lampan har suttit där under hela montaget så man kan ju tycka att man kunde haft den på när plattorna sattes..
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jo, jag tror och hoppas att det värsta försvinner när fogen kommer på plats. Jag har också förståelse för viss avvikelse i nivåer etc, men på denna nivån? Mosaiken är inte direkt ojämn i tjocklek, snarare tvärt om. Men du kanske syftar på sättningsdjupet?ClasseClas skrev:
Om mosaiken har samma tjocklek så tycker inte jag att det är ok kaklat. Däremot får du räkna med att det blir olika fogbredd mellan plattorna. Det är väl charmen med denna tumlade mosaik kan jag tycka.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Fogbredden är jag ok med, och som du säger så försvinner den effekten nog mycket efter fogning. Djupskillnaderna och därmed skuggorna är jag orolig för. Jag lägger upp en bild på arken senare!ClasseClas skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Här är ett ark. I brist på stållinjal fick stekspaden hoppa in 
Jag skulle vilja påstå att de är helt släta.
Jag skulle vilja påstå att de är helt släta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto