Fasen, detta blev inte så bra va? Jag har en plattsättare hemma (känd firma, erfaren plattsättare mm) men då jag tände lampan ikväll blev jag riktigt besviken... vi har gjort hela badrummet själva och ville ta in en firma så att slutfinishen blev precis så som vi tänkt oss men just nu är vi lite nedstämda.

Vi har fått sagt till oss från kakelfirman att man inte får ha för höga förväntningar vid plattsättning med mosaik (speciellt med ljus från sidan) eftersom det kan vara knepigt att sätta och det kan jag ha förståelse för. Vi har valt en ojämn fiskbensmönstrad mosaik just för att vi inte har något emot lite liv i väggen, men detta kan väl inte vara ok? Man ser ju hela linjen där arken möts! Ingen fog än, så går det att rädda detta? Knacka bort enskilda bitar och sätta tillbaka?

Ojämnt lagd fiskbensmosaik i badrum med synliga linjer där plattorna möts, ingen fog, under arbetsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ojämnt lagd fiskbensmönstrad mosaikplattsättning med synliga skarvar mellan arken.
Skapa konto

Hur tar man detta bäst med plattsättaren? Jag tänker inte skriva vilka de är då jag utgår från att man kommer göra vad de kan för att göra oss nöjda.

Ingen aning om hur svårt det är eller hur bra det borde bli. Fast om det där är vad man kan förvänta sig, så skulle de sagt nej istället för att prata om att inte ha för höga förväntningar.

Hep Hep skrev:
Ingen aning om hur svårt det är eller hur bra det borde bli. Fast om det där är vad man kan förvänta sig, så skulle de sagt nej istället för att prata om att inte ha för höga förväntningar.
Ja det kan man tycka. Samtidigt har de en hel vägg med denna mosaik i en av sina utställningar (dock en ljus variant) och där ser man inte några större ojämnheter, då hade vi ju inte valt den! Den är ju inte gratis heller...

Om väggen i utställningen är snygg även i släpljus, är det ett bra "vapen" i diskussionen med dem.

Är det bara där ni ska ha den plattan? Borde kunna gå att spackla över allt och sätta nytt.
Börja byta bitar är nog inte nå vidare...
Man brukar prova förskjuta skarvarna i höjdled
Det är svårt om det sitter på nät och det är snett redan där... Man har ju fått plockat lös och satt bit för bit nån gång, kanske inte mosaik just men 10x10cm på 30x40cm ark

Hep Hep skrev:
Om väggen i utställningen är snygg även i släpljus, är det ett bra "vapen" i diskussionen med dem.
Den tanken har slagit mig också. Kanske får köra dit och fota lite! Jag hoppas inte de hunnit ta ner den dock. Detta kakel fanns när vi va där första gången och den ville vi ha, men när vi ett tag senare skulle beställa hade de inte kvar den i sitt sortiment. Dock satt väggen kvar. Jag lyckades hitta den hos en annan leverantör vilket va ok med dem. Resten av plattorna är köpta av plattsättaren.

nino nino skrev:
Är det bara där ni ska ha den plattan? Borde kunna gå att spackla över allt och sätta nytt.
Börja byta bitar är nog inte nå vidare...
Man brukar prova förskjuta skarvarna i höjdled
Det är svårt om det sitter på nät och det är snett redan där... Man har ju fått plockat lös och satt bit för bit nån gång, kanske inte mosaik just men 10x10cm på 30x40cm ark
Nej, samma platta sitter i en nisch till (lika illa där tyvärr) samt på väggen bakom handfatet. Där är det ej satt något ännu, men heller inget släpljus.

Lampan har suttit där under hela montaget så man kan ju tycka att man kunde haft den på när plattorna sattes..

• Gilla
nino
  • Laddar…
Såhär ska den se ut enligt ”katalogen”... känns inte riktigt som det blev så :oops: inte än iallafall

Mörk köksbänk med snyggt mönstrade kakelväggar och en behållare med träredskap.
Skapa konto

ClasseClas
Det ska väl på med fog på plattorna? Isf kommer en del av skuggeffekterna att försvinna. När mosaiken är ojämn i mått och tjocklek så blir det tufft med släpljus rakt på.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det ska väl på med fog på plattorna? Isf kommer en del av skuggeffekterna att försvinna. När mosaiken är ojämn i mått och tjocklek så blir det tufft med släpljus rakt på.
Jo, jag tror och hoppas att det värsta försvinner när fogen kommer på plats. Jag har också förståelse för viss avvikelse i nivåer etc, men på denna nivån? Mosaiken är inte direkt ojämn i tjocklek, snarare tvärt om. Men du kanske syftar på sättningsdjupet?

ClasseClas
Om mosaiken har samma tjocklek så tycker inte jag att det är ok kaklat. Däremot får du räkna med att det blir olika fogbredd mellan plattorna. Det är väl charmen med denna tumlade mosaik kan jag tycka.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Om mosaiken har samma tjocklek så tycker inte jag att det är ok kaklat. Däremot får du räkna med att det blir olika fogbredd mellan plattorna. Det är väl charmen med denna tumlade mosaik kan jag tycka.
Fogbredden är jag ok med, och som du säger så försvinner den effekten nog mycket efter fogning. Djupskillnaderna och därmed skuggorna är jag orolig för. Jag lägger upp en bild på arken senare!

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Här är ett ark. I brist på stållinjal fick stekspaden hoppa in :crysmile:

Jag skulle vilja påstå att de är helt släta.

Ett ark med mörka, vävda kakelplattor ligger slätt på en ljus köksbänk.
Skapa konto
Ett ark av svarta mosaikplattor i fiskbensmönster ligger på en bänkskiva.
Skapa konto
Fiskbensmönstrat ark av svarta kakelplattor ligger på ett grått underlag.
Skapa konto
Stekspade liggande på ett ark med släta, mörkgrå mosaikplattor på ett ljust underlag.
Skapa konto

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
ClasseClas
Yes, ser slätt ut. När du ändå håller på. Prova med släpljus på skoj, med en pannlampa, cykellampa eller så.

Det blir ju lite skuggor, men mer ”normalfördelat” och det kan jag acceptera.

Svart mosaik i fiskbensmönster på marmorbänk som skapar skuggor, med mattkant nedanför.
Skapa konto
Svart mosaikplatta i fiskbensmönster på ett glansigt underlag med svaga skuggor.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.