Hej, jag skulle börja med rengörning, skrubba alla fogar med diskmedlet Yes, räcker inte det så finns det fog rengörings medel hos bygg handlarna. Sedan får tiden visa om det är större problem vilket jag inte tror.F FeliciaVi skrev:
Tack så mycket, jag ska göra rent det ordentligt och se om det löser problemet!T teuvo tainio skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Mögel behöver två saker för att växa till, dels fukt och dels näring i form av olika sorters smuts som t.ex. hudceller, tvålrester. Det första håller man nere genom bra ventilation och om det inte räcker med att svepa av alla ytor i duschen med en särskild handduk efter varje dusch. Det andra håller man nere genom att städa ofta.
Fick tips här inne att blanda Klorin och vatten - kanske 1:3 - i en sprayflaska. Spraya på kaklet i duschen, vänta 0,5-1 timmar, och sen skölja av. Är det fläckar kvar, gå på med fogborste/tandborste.
Jag får också några få såna fläckar då och då, och vet inte om det är mögel (?), men försvinner med denna metod.
Jag får också några få såna fläckar då och då, och vet inte om det är mögel (?), men försvinner med denna metod.
Produkter som diskuteras: "fogborste"
Fogborste Maria
Rengör kakelfogar och andra trånga utrymmen
149 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipset, jag ska testa!L Lillekitte skrev:Fick tips här inne att blanda Klorin och vatten - kanske 1:3 - i en sprayflaska. Spraya på kaklet i duschen, vänta 0,5-1 timmar, och sen skölja av. Är det fläckar kvar, gå på med fogborste/tandborste.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Klorin dödar mögel och bleker mörka fläckar. Det kommer inte att förebygga framtida mögel. De flesta har diskmedel eller allrengöringsmedel hemma, men inte Klorin, så av den anledningen är det enklare att börja med diskmedel/allrent.
Vad de flesta har är väl inte så intressant? Jag och många andra har alltid Klorin, eller en billig klorinkopia, hemma, och har man det är det även min rekommendation att börja med det för minsta arbetsinsats.BirgitS skrev:
Schampo/baldam/ tvålrester så städning innan det börjar växa mögel. Vi använder denna som har tagit bort till och med mögelfläckar i fogen från tidigare ägare.
https://www.bauhaus.se/mogelbort-650ml?gad
https://www.bauhaus.se/mogelbort-650ml?gad
Visst är det mögel, det växer till under sen fuktiga sensommaren i duschrum som används dagligen. Svårt att slippa, bara att öka frekvensen skrubbande med Yes (som utgörs av detergenten SDS) och bleka bort med Klorin när det har gått så här långt.
Snart blir nätterna kallare och luftfuktigheten inomhus sjunker och då försvinner också mögeltillväxten.
Snart blir nätterna kallare och luftfuktigheten inomhus sjunker och då försvinner också mögeltillväxten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden