V Vardagsrum skrev:
Kanske vore värt att prova att sätta timer på patronen som inte syns från pannrummet), som gör att den bara värmer som mest halva dygnet? Halvtimme av, halvtimme på. Då halveras iaf räkningarna (även om de ändå landar på en bra bit över 20.000:- för 2 månader givet samma förbrukning som förra vintern).
Precis, en eller ett par luft-luft värmepumpar. De kommer betala sig snabbt.
Gissningsvis gillar han tyvärr värmen.
Gömd timer till elpatronen är en bra ide. Låter som ni låst avtalet till 3,40? Om inte, eller det går att ändra på, så kan ni ju köra Tibber och sätta timern så att den bara är igång på natten när elen brukar vara billigare.

• Gilla
Kajsastina2 och 1 till
  • Laddar…
Morfar kommer inte att ändra på sig. Det är svårt för äldre att ändra rutiner. Demensen hjälper inte precis. Enklast väg framåt är att lägga resurser på att begränsa reglaget så att det ser ut som förut men maxar på 23-25 grader.

Men man bör lyfta perspektivet för att se om det finns förutsättningar för honom att bo kvar överhuvudtaget.

Frågan är ställd elavtalsrelaterat men lösningen är troligtvis inte ett bättre elprisläge eller teknisk. Köp tid så att en mer permanent lösning kan realiseras.

• Gilla
ChristinaLundgren och 5 till
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Om han fortfarande bor själv så antar jag att han ändå klarar av det mesta i ett hushåll och inte är helt ”borta”. Då borde det på något sätt gå att prata med honom om det?
Det kan man tyvärr inte utgå ifrån, att man kan resonera med en dement bara för att denne klarar av att leva någorlunda självständigt. En dement person kan, precis som oss andra, göra väldigt mycket på autopilot. Men att någon ska komma och ändra på något som ”alltid” har varit, kan det blankt bli nej.

V Vardagsrum skrev:
Det måste vara ett riktigt svin till granne, som gör att morfar är villig att stå ut med 30°C rumstemperatur..
Hur menar du?

Ulltand Ulltand skrev:
Det finns en anledning om man har +30 hemma.
Det finns det säkert. Men att den anledningen skulle vara rationell är inget man ska ta för givet.

Även om gubben är så frusen att han behöver den värmen så skulle han klara sig på varmare kläder och 25 grader inomhus. Men att förklara att det är nödvändigt pga dagens elpriser är bevisligen svårt.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Även om gubben är så frusen att han behöver den värmen så skulle han klara sig på varmare kläder och 25 grader inomhus. Men att förklara att det är nödvändigt pga dagens elpriser är bevisligen svårt.
Precis som du och jag kan leva i +10 C med rätt kläder. Och vi är ju inte ens dementa eller åldriga

T Trunk skrev:
Hur menar du?
Jag menade skämtsamt att 30°C varmt inomhus är ju oerhört jobbigt att ha, även om man skulle vara väldigt frusen av sig. Men morfar håller tillgodo ändå, då han enligt TS tycks tro att det är grannen som står för elräkningen..

• Haha
  • Gilla
Magagreat och 5 till
  • Laddar…
Knivig situation.

Han ska givetvis få bestämma själv.

Min farmor fick en god man som hjälpte henne.

Senare las hon in på demensboende.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Precis som du och jag kan leva i +10 C med rätt kläder. Och vi är ju inte ens dementa eller åldriga
Ja?

Det är förstås ingenting att sträva efter men om det är varma kläder och kallt inomhus eller fattighuset som gäller så vet ju jag vad jag valt.

V Vardagsrum skrev:
Jag menade skämtsamt att 30°C varmt inomhus är ju oerhört jobbigt att ha, även om man skulle vara väldigt frusen av sig. Men morfar håller tillgodo ändå, då han enligt TS tycks tro att det är grannen som står för elräkningen..
Då hänger jag med.

Nu när du skrev det så kom jag att tänka på när jag praktiserade i hemtjänsten ett par veckor. Varje gång vi kom hem till en viss gubbe så fick vi höra hur dåliga föreningen var som inte ville ge honom den värme som behövdes trots att värmen ingick i hyran. Han hade 27 grader varmt...

Oerfaren som jag var frågade jag om han inte kunde ta på sig en långärmad tröja och långbyxor istället för att ha t-shirt och shorts på vintern. "Tror du jag har jobbat ett helt liv för att tvingas ha på mig tillräckligt med kläder för att lika en packåsna?"

• Gilla
  • Haha
VidarH och 13 till
  • Laddar…
Äldre människor fryser för att pumpen (pun intended) inte går som den ska. Det är alltså fysiskt, oftast, och inga hjärnspöken. Men 30 är ju att ta i… Rådfråga en sjuksköterska på demensboende eller liknande så kanske de vet hur den gamle ska tas på bästa sätt.
vore ju trist om han trillade av pinn för att ni satt en pinne i vredet.

mitt råd är nog att smeta på lite extra i en ansökan om plats på demensboende. Klarar man inte att ta hand om sig själv så finns det ju belägg för att lägga in honom.

Om han inte har tillräckligt förstånd att inte pilla på värmepannan kan han ju få för sig att värma sig på annat vis om han känner sig frusen. Göra upp en liten brasa som i gamla dar. Fast på parketten… eller dra dit en gammal motorvärmare och lägga under täcket. Är han desperat och fryser, och ändå fattar lite och kommer ihåg barndomen etc så finns det ju en risk att han hittar på nått riktigt dumt…

• Gilla
Legoby och 4 till
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
lite konstigt att du inte vet hur gammal han är

• Gilla
Kekistan och 4 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
manipulera dem genom att flytta glaset så de visar för mycket
Jag var för länge sedan hos en dam som klagade på att det var kallt, i lägenheten var det dock 22c jämnt. Hon pekade då på en mätare på väggen och sa att den minsann visar att det bara är 18c härinne. Problemet var att det på väggen hängde en barometer...

• Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Den enklaste lösningen verkar ju vara nya siffror ”30” vid vredet på pannan.

• Gilla
sir_daniel och 5 till
  • Laddar…
fast är dement och låser dörren.. så vet dom precis.. har jobbat inom äldrevården när vara yngre tro mig.. dementa fast är gulliga.. när det är något dom vill så är dom klara i knoppen ^^ dörrar var låsta och dom hade passaglarm på sig endå var man runt i byn och sökte efter^^

• Gilla
Radhussemlan och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är viktigt att inte oroa morfar mer än absolut nödvändigt.. Samtidigt som detta inte kan få fortgå hur som helst..

Om han inte har förmåga att ta in att det nu kommer bli ruskigt dyrt med elen, så är det ju så.. Då är det ingen mening att tjata om det, det leder bara till onödig oro. Samtidigt så kan man ju inte låta räkningen rusa iväg hur långt som helst heller..

Som några varit inne på tidigare, så kan det ju finnas en välgrundad anledning (utöver att jävlas med grannen, som jag själv trodde på) till varför han har så vansinnigt varmt inomhus. Äldre människor är ofta frusna och det kan rent av få negativa effekter på hälsan om man plötsligt drar ner temperaturen.

Jag är ingen geriatriker, eller har forskat i värmes effekter på hälsan, men 30°C känns som att det torde göra mer skada än nytta.. Det hade knäckt mig iaf.. 25° är i överkant det också, men det borde räcka långt för de flesta frusna typer kan jag tycka!

Sen har vi ju den viktiga frågan om hans självbestämmande också! Samt rätten att bo kvar i sitt eget hem så länge det fungerar inom rimliga gränser.

Om han inte vill flytta själv, och om detta med värmen/elräkningen är det enda som ger upphov till oro, men resten fungerar, och han trixa och mår bra, så kan jag inte alls se varför man borde börja jaga äldreboende.

Sen ska man också komma ihåg att äldrevården är rejält underfinansierad i många kommuner och det är knappast så att det står tomma äldreboenden redo och väntar runt varje knut. Melodin numera är att folk ska bo kvar hemma så länge som det bara är möjligt och gärna lite längre än så.

Att det sedan blir dyrare i form av ökat behov av insatser, det är underordnat. Effekterna på bostadsmarknaden lämnar jag också dithän.

Själv tänker jag då f-n inte flytta. Jag vet var jag ska leva och jag vet var jag vill lämna. När det är dags för mig så får de bära, alternativt lura ut mig.

Sett till ovanstående, så tycker jag fortfarande att de alternativ som föreslagits tidigare är de mest rimliga. Dvs luft/luftpump i kombination med fulspel med eltermostatens märkning och/eller timer.

Om en luft/luft kommer upp och om det blir fullgod värme i hela huset (eller iaf där gubben vistas och sover), och om han fortsatt envisas med att dra upp termostaten, så kanske man (elektriker) kan koppla om elpatronen eller byta den. Beroende på typ av patron så kanske man koppla den till 230V istället för 3-fas, så får den kraftigt minskad effekt. Men den startar och slår ifrån precis som vanligt. Eller om det är nån brutal 14kW som sitter där och inte låter sig inkopplad, så kunde man bytt ut den till en 3kW.

”Attans morfar, elpatronen har bränt! Du kan ju inte ha det kallt här, nu ringer vi reparatörn serru!”.

Det viktiga är dock att se efter hur han mår. Klagar han över att det är kallt..? ÄR det kanske till och med kallt i vissa rum..? Och att försöka hitta en rimlig gräns, där det inte föreligger vare sig risk för hans hälsa, eller för elrelaterad personlig konkurs.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Kan det vara så att morfar t.ex. sitter och ser på TV på ett ställe i bostaden där det t.ex. finns kallras från fönstret, golvdrag, eller något annat som gör att den platsen känns väldigt kall?

Är t.ex. badrummet ett kallt rum, p.g.a. klinkers på golvet?

För upplevelsen av att det är kallt, är inte alltid samma sak som att temperaturen är låg, drag kan vara riktigt jävligt för den som sitter still mycket, vilket ju äldre ofta gör.

Nya fönsterlister, kanske bättre drevat runt ett eller ett par fönster, tjockare gardiner, en större och tjockare matta i ull på golvet, ett fårskinn och eller en yllefilt i TV-fåtöljen eller soffan, kanske (om det accepteras) flytta sittplatsen om den är "kall"?

Red ut var morfar brukar hålla till om dagarna, och försök att känna efter om det drar, finns kallras, eller om golvet är extra kallt.

Försök att åtgärda kalla favoritplatser.

Använd termostaterna på elementen, så att flitigt använda rum är varmare, och sällan använda rum kan vara svalare.
Kanske är det billigare med extra tillskott från ett enstaka extra elelement om badrummet upplevs som kallt, än att köra elpatron på max?
Allt för att kunna "skruva ner" elpatronen...

Jag har träffat på flera äldre personer, som klagar över "kallt i huset/lägenheten", och så har de sina favoritplatser i köket och/eller vid tv-n bredvid ett fönster eller intill balkongdörren, som det drar ifrån...

Att ge en gåva i form av ett varmt fårskinn, en fin tjock matta, är antagligen billigare och enklare än att ta världens strid och övertyga någon som är lite dement eller "åldersenvis".

• Gilla
sir_daniel och 11 till
  • Laddar…
N Natrep skrev:
Hej.

Hur ska man förklara det här!?
Min morfar är mellan 88-92 år, tyvärr är han dement och varken ser eller hör särskilt bra. Tror t.ex att elen kommer från grannen eller någon annanstans ifrån, bara att morfar inte betalar elen.

Men hursomhelst så har han ~30°C inomhus året om och uppvärmningen är med en gammal panna med elpatron som går för fullt.

Enligt vattenfall förbrukar han 35 000kWH/år, vi har försökt prata med han, vi har justerat pannan när han har varit ute och åkt med någon annan familjemedlem men han går ner och justerar tillbaka efter vi åkt.

Nuvarande elavtal kWH pris är 60,20 öre och det nya han kommer få är 3,40kr. Så han kommer få problem med att betala framöver(det är vi i familjen som betalar räkningarna hans). Redan innan så var vissa räkningar >15 000:- på 2 månader och förbrukningen under dessa två månader var på 10 600 kWH.

Vad fasen kan man göra? Låsa pannrummet så han inte kommer in? Men det känns inte riktigt som en lösning. Få in han på boende är lönlöst, vi har försökt.
Svårt och många i samma situation...
Dessutom har äldre sämre blodcirkulation och fryser lättare.
Ett sätt som är vanligt är att föra över eller sälja huset till barnen så att han inte äger någonting.
Skulle han sedan komma in på boende blir hyran skyhög om det finns sparade pengar på kontot.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.