Nu är det sniglarna tillbaka i min trädgård, snyft. Igår hittade jag 27st och 14 idag. Igår spred jag med glädje ut en hel burk med snigelgift som skulle enligt tillverkaren klara av fukt och få dem att svälja ihjäl. Ville bara få ut att de är tillbaka......:eek:

Min nya sommar rutin är att varje kväll gå ut med spaden och halshugga dem, nu har jag börjat igen. Sommaren är här och sniglarna med den. Imorgon blir det att köpa annat snigelgift, nu skall jag gardera mig. Ju fler snigelgifter desto bättre....:D

Förhoppningsvis blir det som förra året, dvs ett mindre antal sniglar totalt sett eftersom våren var så varm och torr.

Gift är väl inte så roligt i trädgården, speciellt inte om man har barn eller djur där..

M
Läste om nåt stackars fruntimmer, som plockade/dödade 1000-tals sniglar varje vecka!!
Verkar för mig, som knappt sett en mördarsnigel mer än på bild, helt ofattbart..

magentis..

Vi plockar nog minst 100 sniglar varje kväll i stugan. När vi är där. Vad sniglarna gör när vi inte är där vet jag inte. :)

Förra sommaren dödade/halshögg minst 100 sniglar varje kväll. Perioderna som det var fuktigt blev det över 500.

Det finns gifter som inte är giftiga för annat än sniglar. Efter förra sommaren tänker jag bara på hur jag skall minska antalet jag hittar, de är så äckliga.

Du får skaffa myskankor! :cool:

Jag fick in dom förra året. Visste att dom var på G, men jag hade nog inte anlagt ett grönsaksland på ett par hundra kvadrat och lagt ner en massa jobb o pengar om jag visste att do var så nära.
Jag odlar ekologiskt och andvänder inga gifter eller konstgödsel eller något, men sniglarna, ja, där finner jag inga pardon, laddar upp med metaldehyd, läser om elstängsel, ja här är det KRIG! Ni när jag har fått in dom på tomten gäller det att inte få in dom på andra sidan tomten.

Jag tycker att Weibulls snigelgift är effektivt. Visserligen dyrt men det är lite billigare än för ett par år sedan då produkten var ny.

själv inhandlade jag lite riktigt bra gift mot sniglar när jag var på spritsemester i tyskland ifjol,riktigt bra medel,dom försvann efter typ 2-3 dagar,schneckenkorn heter det.

glenn30 skrev:
själv inhandlade jag lite riktigt bra gift mot sniglar när jag var på spritsemester i tyskland ifjol,riktigt bra medel,dom försvann efter typ 2-3 dagar,schneckenkorn heter det.
Japp, riktiga dundergrejer det där. Tänk bara på att det innehåller mesurol, det behövs ytterst få korn och tar sniglarna i fem generationer (när dom äter varandra) och det är väldigt giftigt för andra djur oxå. Tyvärr får bara bönderna andvända mesurol i sverige, inte vi fritidsodlare :-(

M
AndersT skrev:
Du får skaffa myskankor! :cool:
Det tänker jag skaffa, om sniglarna dyker upp hos oss. Finns ju att hyra, så det är bara att släppa ut några ankor som "mördar" hela dagarna, å det helt giftfritt... :)

magentis

skulle nog inte vilja ha massa gift i trädgården. Nematoder är många som rekommenderar istället. Är inte giftiaga men effektiva. Det är en mikroskpisk mask som dödar snigeln.

Ok, har ni provat nematoderna med bra resultat? Jag har nämligen inte hört en enda som har varit nöjd med dom.

Jag hörde att nematoderna var effektivast på våren när sniglarna var små, den tiden är över...

Nu har jag provat Green Line och skall övergå till Weibulls snigelgift. Det blev färre men de försvann inte helt, eller om det kanske helt enkelt beror på vädret. Man kan aldrig riktigt vara säker. De kanske har olika smak, här skall provas.

Är det bara jag som kommer att göra min trädgård mindre attraktiv för dem genom att exempelvis gräva bort funkian där de stormtrivs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.