Hejsan

Kommer resa lite i Kanada och USA under kommande veckor och kommer troligen/förhoppningsvis att få lite tid över i Montreal, Quebec och/eller New York och tänkte shoppa lite Makita LXT.

Nån som vet om det är någon särskild fördel att handla i Kanada eller USA?
Tips på några butiker. I NY är det Manhattan eller närliggande som gäller. Montreal och Quebec har jag inte så bra koll på, ännu :)

USA är generellt billigare än Kanada.

Har inga andra förslag än Homedepot (har inte varit i USA)

Trevlig resa!

Beställ från Amazon och se till att fullfillment sker av någon handlare som INTE har butik i samma delstat. Då slipper du sales tax.

På Manhattan är utbudet av verktygsporr rätt begränsat. Det finns ett par Home Depot, men de är rätt små. Ta istället PATH över till Newport och gå norrut tills du korsar stora vägen. Där ligger ett gigantiskt Home Depot.

(Att HD sedan är rätt tråkiga i längden är en annan femma, men de är skoj första 10 gångerna iaf)

Var i NY förra sommaren och det var en klar besvikelse när det kom till Woodworking affärer. Hittade en Festool ÅF i Queens som var beläget i värsta gamla ruckel industriområdet. Väl inne i "butiken" så hade dom nästan ingenting av intresse. Dom hade mest E-handel. Rekommenderar istället att du beställer på nätet och levererar till hotellet...

Från Manhattan skulle jag ta Lincoln Tunnel över till Secaucus, NJ. Tar ca 10 min utan trafik, 1 timme med..

I Secaucus finns förutom Home Depot även ett STORT antal (mer än 100) riktiga outlets (distributionscenter) där man kan göra verkliga fynd.

Shoppade nästan uteslutande i dessa outlets där under de sex år jag jobbade i Secaucus på 1990-talet.

http://www.harmonmeadow.com/pages/secaucusmap.html

Masses skrev:
...Rekommenderar istället att du beställer på nätet och levererar till hotellet...
Har det funkat för dig på sistone? Jag skulle göra en liknande manöver för drygt ett år sedan, men det smög sig... kreditkortsföretagets "fraud detection" system visade sig från bästa sidan och drog i bromsen med full styrka eftersom jag har en svensk adress kopplad till mitt kort.

Min erfarenhet är också att Manhattan är ganska trist när det gäller verktyg. Home Depot har väl hyfsat med Makita i sitt sortiment, men butikerna på Manhattan kan som sagt inte mäta sig med de man hittar på ställen där kvadratmeterpriset är lite mer humant. Jag har varit på två Home Depot på Manhattan (kan finnas fler), och vill minnas att den som ligger uppe vid Central Park har bäst verktygssortiment. Ett alternativ kan vara att beställa on-line med avhämtning i butik. Då slipper du sannolikt ev kreditkortsstrul, och de kan plocka hem det du vill ha. ,

När man besöker Kanada är ett stopp på Lee Valley nästan obligatoriskt. Dock inte för elverktyg, utan för sådana som drivs med handkraft (hyvlar osv). Tyvärr finns det ingen LV i Montreal, men om du är beredd på att besöka Ottawa (ca en timmes bilfärd) så finns det en butik där.

Jag röstar också för att beställa innan och leverera till hotellet, så att man slipper springa runt i en massa butiker då man är på resa. Då har du gott om tid på dig att göra en massa prisjämförelser och liknande.

Jag har inte haft något problem med att beställa till hotell. Använder nästan uteslutande AmEx och i värsta fall ringer de och kollar ifall man verkligen är den som försöker genomföra köpet.

Nu är jag ganska OT men är inte Home Depot typ som Bauhaus. En jäkla massa grejer men mest billiga konstiga märken, typ alpha tools osv?

Jo, men skillnaden är att skräp i USA är typ blå bosch. De har Hilti och Makita samt en hel del annat bra också.

agehall skrev:
Jo, men skillnaden är att skräp i USA är typ blå bosch. De har Hilti och Makita samt en hel del annat bra också.
Dom måste väl ha sämre grejer än blå bosch även i usa?
Hilti? Säljer dom det i butik i usa?
Här i sverige går det ju knappt att få tag i.

Jo, visst finns det sämre saker än blå bosch, men det nivåskillnaden är markant skulle jag säga. Verktyg är mycket billigare i USA och därför finns det inte så mycket plats för billigare varianter av dyrare, såsom grön bosch.

Och ja, Hilti finns det oftast gott om på HD.

agehall skrev:
Jo, visst finns det sämre saker än blå bosch, men det nivåskillnaden är markant skulle jag säga. Verktyg är mycket billigare i USA och därför finns det inte så mycket plats för billigare varianter av dyrare, såsom grön bosch.

Och ja, Hilti finns det oftast gott om på HD.
Det var som tusan!
Kul med info om ett land man alltid velat åka till men aldrig gjort, och förmodligen aldrig heller kommer åka till, tyvärr.

Vet inte vad som hände med mitt tidigare inlägg, men det syns i alla fall inte till i tråden.

Nej. HD har jag tröttnat på för länge sedan, i elverktygsväg vet man aldrig vad man hittar, de verkar mest ha lite diverse blandat. Där har jag mest handlat sågblad, klingor och liknande.

Vad gäller verktyg är min erfarenhet från USA i övrigt att det gäller att hitta de "riktiga" hardware stores där hantverkarna handlar, där finns sortimenten. Hittade inga klockrena när jag sökte på makitas hemsida, får ta och skicka dem ett email och se vad det kan ge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.