Vi hade tänkt sätta en rad med bänkskåp som ett "L" i vinkel med tre högskåp (kyl/frys+ugnar+kyl/frys).
Bänkskåpen skall alla vara vända i 90° vinkel från högskåpen så att det ser ut såhär:
Handritad skiss av köksskåpslayout med ett "L"-format bänksståp arrangemang och högskåp markerade som kyl/frys och ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Problemet är att bänkskåp "B60", som sitter med ryggen mot ena högskåpet, har ju benen "längre ut" jämfört med högskåpen (eftersom det är vänt), så här:
Vit bänkskåpssida med svarta ben står vinkelrätt mot ett högskåp på ett trägolv.
Skapa konto

... vilket inte blir så snyggt. Bänkskåpet står ju längre in och bänkskivan kommer gå ut någon dm över kanten och, ja, jag vet inte. Känns inte som att det är så det ska se ut!
  • Ett alternativ är att ställa bänkskåpen längre ut, så att de livar mot högskåpets kant, men då radas ju inte benen upp riktigt och sockeln blir konstig istället.
  • Ett annat alternativ är att flytta benen på bänkskåpet (dvs. borra nya hål för ben under skåpet) så att både ben och skåpskant livar mot högskåp. Jag vet dock inte hur stabilt skåpet blir då.
Jag hittar ingenting om att sätta rygg mot sida i IKEAs monteringsanvisningar och vi har ringt IKEA flera gånger, men ingen har riktigt kunnat svara på detta. De har helt enkelt ingen bra lösning för detta, verkar det som, tyvärr.
Detta kan ju inte vara ett ovanligt problem! Hur är det man brukar göra i detta läget?

Bonusfråga: längden på bänkskåpet är 590mm:
Mätning av köksskåps bänkskiva för att lösa utstickande kantproblem.
Skapa konto

Hur sjutton är det tänkt att man ska sätta en täcksida här? Täcksidorna är 615mm (inte 620 som IKEA säger), vilket lämnar 25mm över på lådöppningssidan (ska vara typ 17mm). Den enda lösningen jag ser här är att kapa skivan till 607mm och lägga en silikonsträng mellan den fula kanten och högskåpet. Låter det vettigt?

Vore supertacksam för förslag!

Redigerat:

Bästa svaret

Flytta benen Lägg en kloss under om du inte litat på stabiliteten å skruva i rygg sida på skåpen

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
T Trollskidan skrev:
Flytta benen Lägg en kloss under om du inte litat på stabiliteten å skruva i rygg sida på skåpen
Ja, en kloss borde ju faktiskt räcka där, strax utanför regeln som är tänkt att hålla skåpen i sidled.
Jag chattade med IKEA också, som gav mig tipset om att använda CAPITA-benen, men de verkar vara 25mm ⌀, vilket innebär att sockeln inte skulle passa på dem. Vi hann aldrig prata klart, för chatten avbröts, men chat-operatören höll mer eller mindre med om detta svaret.
Jag tror jag gör så att jag flyttar in METOD-benen istället och sätter en kloss som du sa. Sen är det ju bara att dra sockeln som vanligt.

Frågan är bara hur jag gör med täcksidan nu då....

För att slippa kapa skivan i bakkant använder du distansklossen (eller skena) vid montering mot K/F. Den bygger rätt avstånd.

Edit, då blir överhäng på standardbänkskiva 63,5 cm också korrekt.

• Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
För att slippa kapa skivan i bakkant använder du distansklossen (eller skena) vid montering mot K/F. Den bygger rätt avstånd.

Edit, då blir överhäng på standardbänkskiva 63,5 cm också korrekt.
YES! Du har rätt! Tack! =)
Tur att jag inte gjorde nåt, för då hade det ju blivit fel med bänkskivan, som du sa! Det lönar sig att vara lite seg ibland!

Vilken distanskloss menar du? Eller du menar kanske bara en egentillverkad kloss?
Skena skulle kanske funka bäst här, för det medföljer ju plastdistanser som sätts i botten av skåpet.

:)
Det följer även med plastklossar att sätta i ovankant, monteras i fästena som du kan använda för att hänga skåpet.
Skena eller plastkloss är smaksak men eftersom det bara är ett skåp som kan hängas så hade jag valt utan skena.

tttomten TomasJor skrev:
Det följer även med plastklossar att sätta i ovankant, monteras i fästena som du kan använda för att hänga skåpet.
Nämen! Det var DET de var till för. Hade lagt dem åt sidan i en "man vet aldrig"-påse. =)

Ok, men när plastklossarna är på plats (både de i ovankant och de i underkant), så bygger de exakt 10mm, vilket ger oss --> 25mm - 10mm = 15mm "överhäng" av täcksida. Lådorna bygger ju 20mm, vilket innebär att de kommer ligga 5mm utanför täcksidan i detta fallet. Ska det vara så? Ska inte täcksida liva med lådorna?

Helt rätt. Blir en snyggare inramning med några mm.

tttomten TomasJor skrev:
Helt rätt. Blir en snyggare inramning med några mm.
Hmmm, jag var lite dum och ställde två frågor på en gång där =)
Menar du att täcksidan ska liva med lådorna, eller att det är OK (till och med snyggt) att lådorna är 5mm utanför täcksidan? Man kommer alltså att se 5mm av lådkanterna från sidan.

Så här tycker jag slutresultatet bör bli.
Översta lådan utdragen som referens hur det blir om dom livar.

• Hand öppnar översta lådan på ett vitt köksskåp för att visa dess utdragsfunktion och design.
    Skapa konto
Aha läste igen :)
att ha skivan i liv med framkant låda blir nog inte heller helt bra.
Hur noggrann du än är kommer det att fela någon mm här och där. Sätter du som i bilden så syns det inte lika väl.

• Gilla
Jagheterinteolof och 1 till
  • Laddar…
Aha! Då förstod jag rätt då. Då är allt klart som korvspad. Jag håller med, 5mm som på din bild känns helt rätt! Känns skönt att kunna dra igång med lite bygge nu! =)

Tusen tack för hjälpen! Nu kör vi!

PS. När jag sa "livar med" menade jag att lådorna skulle vara innanför täcksidan, alltså precis jämsides med täcksidan (dvs. 100% dolda). DS.

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Markerar Trollskidans svar som "Bästa svar" eftersom det var min ursprungliga fråga. Alla svar var ju bäst här, men kan bara sätta ett, tyvärr =(

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
J Jagheterinteolof skrev:
Den enda lösningen jag ser här är att kapa skivan till 607mm och lägga en silikonsträng mellan den fula kanten och högskåpet. Låter det vettigt?
Ja, om det är enda lösningen så. Vi har en "kökshalvö" med en skåpsida på kortänden, och där har vi ingen täcksida.
Några krokar för bärkassar och handdukar döljer.

Om problemen med skåpbenen: Strunta i benen och gör en sockel i 22 mm spånskiva i stället,
som skåpen får stå på. Brädgården sågar gärna upp några längder med lagom bredd.
Vi har 160 mm, men 220 mm på halvön, som är anpassad för oss storväxta :)
Men ugnarna mellan kyl/frysarna, är det så klokt? Det blir väl en del värme där på fel ställe!

tttomten TomasJor skrev:
Aha läste igen :)
att ha skivan i liv med framkant låda blir nog inte heller helt bra.
Hur noggrann du än är kommer det att fela någon mm här och där. Sätter du som i bilden så syns det inte lika väl.
Yepp! Jag tänkte dock inte gå ner helt med täcksidan mot golvet, som på bilden, utan köra sockel på allting. Men det är väl helt enkelt en smaksak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.