7 531 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
montering av vägghängd toalett på fixtur
Hej,
jag sitter fast med funderingar om hur jag skall fästa porslinet mot fixturen.
Hur hårt bör jag dra muttrarna som håller porslinet på bultarna?
Som jag nu dragit har jag spännt "ett halvt varv" mer än fingerhårt.
Om jag sedan lastar porslinet (läs: sätter mig på toaletten
kan jag se att porslinet rör sig ut i överkant någon kvarts millimeter. Jag kan förstås dra lite hårdare på muttrarna för att spänna fast porslinet hårdare men är orolig för att dra för hårt mot kaklet och porslinet.
Hur hårt drar ni erfarna?
Mellan porslinet (ido) och fixturen (geberit) finns kakel, en 12 mm teboskiva (ungefär som lux) och en 10 mm plywood.
Jag undrar också om man inte bör ha någon plast eller liknande som skyddar porslinet från bultarnas gängor. Kan porslinet skadas av att vila direkt mot gängorna?
Tacksam för alla tips
jag sitter fast med funderingar om hur jag skall fästa porslinet mot fixturen.
Hur hårt bör jag dra muttrarna som håller porslinet på bultarna?
Som jag nu dragit har jag spännt "ett halvt varv" mer än fingerhårt.
Om jag sedan lastar porslinet (läs: sätter mig på toaletten
Hur hårt drar ni erfarna?
Mellan porslinet (ido) och fixturen (geberit) finns kakel, en 12 mm teboskiva (ungefär som lux) och en 10 mm plywood.
Jag undrar också om man inte bör ha någon plast eller liknande som skyddar porslinet från bultarnas gängor. Kan porslinet skadas av att vila direkt mot gängorna?
Tacksam för alla tips
Redigerat:
Hej,
har just monterat en IDO-fixtur. Där var det plast mellan mutter och fixtur. Annars troligen risk för sprickor om man drar för hårt då inget elastiskt material finns som kan ge efter lite. Jag satte också silikon, ca 2 mm tjock, överallt där porslinet ligger an mot kaklet. Detta för att inte spräcka kaklet när man drar fast muttrarna. Silikonet kan ta många timmar för att torka. När jag sedan spänt fast porslinet, ny omgång silikon för att skarven ska se snygg ut.
har just monterat en IDO-fixtur. Där var det plast mellan mutter och fixtur. Annars troligen risk för sprickor om man drar för hårt då inget elastiskt material finns som kan ge efter lite. Jag satte också silikon, ca 2 mm tjock, överallt där porslinet ligger an mot kaklet. Detta för att inte spräcka kaklet när man drar fast muttrarna. Silikonet kan ta många timmar för att torka. När jag sedan spänt fast porslinet, ny omgång silikon för att skarven ska se snygg ut.
Ok, tack för hjälpen och tipsen.
Idos monteringsanvisning visade att man skylle lägga silikon mot porslinet där det kom i kontakt med väggen och jag gjorde så precis innan jag skruvade fast den. Några 2 mm blev knappast kvar efter monteringen utan det färska silikonet klämdes ganska tunt.
Om det inte verkar fungera får jag väl skära loss den och köpa en dämplist
Idos monteringsanvisning visade att man skylle lägga silikon mot porslinet där det kom i kontakt med väggen och jag gjorde så precis innan jag skruvade fast den. Några 2 mm blev knappast kvar efter monteringen utan det färska silikonet klämdes ganska tunt.
Om det inte verkar fungera får jag väl skära loss den och köpa en dämplist
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Handdukstork över vägghängd toalett- hygien, bakterier och virus.
Badrum -
Läcker vatten där vattnet går in i vägghängd toalett
Badrum -
Hur öppnar jag panelen till spolknapparna? Ifö vägghängd toalett
Badrum -
Vägghängd toalett luktar illa vid övertryck, efter återmontering.
Badrum -
Vad är detta för skruv? Montering av vägghängd toalett
Badrum