86 läst ·
3 svar
86 läst
3 svar
Montering av rör-i-rörsystem
Ska montera ett tappvattensystem i ett nytt badrum med hjälp av en rörmontör. Tanken är att sätta skåpet med luckan mot hallen och dra röret till tvättmaskinen direkt innanför och därefter i bjälklaget under golvet till motstående vägg som är en välisolerad yttervägg med kopplingarna till först handfatet sen toan och slutligen duschen.
Har två vänner som är rörmontörer och den ena säger aldrig vid en yttervägg och den andra säger OK om det görs direkt bakom tätskiktsskivorna. Vem har rätt?
Har två vänner som är rörmontörer och den ena säger aldrig vid en yttervägg och den andra säger OK om det görs direkt bakom tätskiktsskivorna. Vem har rätt?
Vår rörmokare ville inte lägga rör i ytterväggen, hävdade att säker vatten-formatet inte tillät det då det kan frysa om värmen försvinner i huset. Antagligen är det på grund av detta som den ena säger att det är ok om man lägger dem precis innanför innerväggen.
Jag tycker att man har större problem om man hamnar i det läget att hela huset fryser men jag förstår hur de tänker.
Jag tycker att man har större problem om man hamnar i det läget att hela huset fryser men jag förstår hur de tänker.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Säker vatten tillåter rör i yttervägg om de är på den varma sidan av isoleringen. Men ofta avråder man från det ändå i äldre hus med lite mindre isolering.J jhall skrev:
Anledningen till att man inte brukar vilja ha rören i yttervägg är att de inte ska riskera att frysa vid en normal köldknäpp. PEX-rör tål frysning, så att värmen försvinner i huset vid något enstaka tillfälle när värmesystemet krånglar ska inte vara några problem. I så fall skulle man inte kunna ha rör någonstans eftersom det riskerar att frysa även i innerväggarna om värmen försvinner mitt i vintern.
Klicka här för att svara