Fast dom medföljande distanserna, dvs 6mm och 13mm gör ju att det i många fall inte behöver spacklas över själva plattan utan att man använder sig av det fallet som plattan är tillverkade med kring brunnen?

T
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det ska spacklas över plattan så plattan kommer inte synas genom mattan
Nej, det ska inte spacklas ut på plattan, kommer att bli "bom" på flytspacklet då det inte fäster på plasten och sedan släpper denna kakan i framtiden vilket verkligen syns genom plastmattan. Hur lätt som helst att skrapa bort eventuell flytspackel som har hamnat uppe på en 300 Multi.

Jag vet detta eftersom jag samarbetar med mattläggare som har råkat ut för detta med "bom" eller att man ser monteringsplattans kant genom plastmattan. Dessutom ser man det inbyggda fallet i monteringsplattan, inte snyggt enligt mig.

Själv är jag plattsättare och jag kör endast på Jafos platta om jag får välja själv, mycket bättre med en skruvad klämring!

Vi skall ha en mörkgrå matta utan något tacksamt mönster för fel och jag vägrar ha ränder efter kanter mm.

Vad skulle ni rekommendera är den bästa godkända lösningen? Även om det innebär att byta märke?

T tank77 skrev:
Nej, det ska inte spacklas ut på plattan, kommer att bli "bom" på flytspacklet då det inte fäster på plasten och sedan släpper denna kakan i framtiden vilket verkligen syns genom plastmattan. Hur lätt som helst att skrapa bort eventuell flytspackel som har hamnat uppe på en 300 Multi.

Jag vet detta eftersom jag samarbetar med mattläggare som har råkat ut för detta med "bom" eller att man ser monteringsplattans kant genom plastmattan. Dessutom ser man det inbyggda fallet i monteringsplattan, inte snyggt enligt mig.

Själv är jag plattsättare och jag kör endast på Jafos platta om jag får välja själv, mycket bättre med en skruvad klämring!
Vi kör också med vändbara plattor idag. Men vi har kört massa badrum med just denna platta. Och JA. Vi har spacklat ut på plattan och precis som tillverkaren skriver så fäster flytspacklet bra på plattan. Inte en enda reklamation har vi haft.

Så varför du skriver som du gör begriper jag inte. Särskilt om du nu är plattsättare...

”PURUSPLATTAN MULTI 300 är lämplig att använda när fallet skall spacklas och när golvet skall styvas upp enligt GVK:s säkra våtrum och BBV:s branschregler. Golvbrunnens utlopp kommer högre upp, vilket medför bättre fall på ledningen. Ev. kan avfasning behövas vid muff. Purus plattan Multi är tillverkad i ABS och detta medför att man kan spackla ut på plattan med bra vidhäftning.”

Till Ts. Jag tycker att jafo har en bättre lösning. Då du slipper en matrialskarv 10 cm från brunnen och flytspacklet lär vara starkare än plasten.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.