5 135 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Montering av bänkskiva på köksö - rätt konstruktion för bärighet?
Har skruvat ihop en köksö på IKEA metod-stommar på totalt 180*60cm. Köksön står på hjul varpå täcksidorna (12mm tjocka) ej står direkt på golvet. Pga lite fel måttagning så sticker täcksidorna upp ca 2cm höjdledes från där stommarna slutar.
Nu till frågan: har beställt och fått en bänkskiva i Silestone lagoon (kompositsten) monterad. Skivan måste väga en bra bit över 50kg. Tillverkaren har nu monterat denna så att den endast vilar på täcksidorna, dvs de får bära all tyngd (eftersom stommarna slutar en bit under)
Är detta att rekommendera ur bärighets-synpunkt? Klarar täcksidorna verkligen av att bära en sådan tyngd?
Jag hade annars tänkt mig att man skulle montera nån form av reglar eller dylikt i höjd med täcksidorna (ovanpå stommarna) så att tyngden hamnar där på.
Tacksam för synpunkter om jag bör gå tillbaka till leverantören och kräva att de åtgärdar detta eller om ni tror att det kommer funka som det är.
Bifogar bild för tydlighets skull hur det såg ut innan bänkskivan monterades.
Nu till frågan: har beställt och fått en bänkskiva i Silestone lagoon (kompositsten) monterad. Skivan måste väga en bra bit över 50kg. Tillverkaren har nu monterat denna så att den endast vilar på täcksidorna, dvs de får bära all tyngd (eftersom stommarna slutar en bit under)
Är detta att rekommendera ur bärighets-synpunkt? Klarar täcksidorna verkligen av att bära en sådan tyngd?
Jag hade annars tänkt mig att man skulle montera nån form av reglar eller dylikt i höjd med täcksidorna (ovanpå stommarna) så att tyngden hamnar där på.
Tacksam för synpunkter om jag bör gå tillbaka till leverantören och kräva att de åtgärdar detta eller om ni tror att det kommer funka som det är.
Lägg en ram av täcksida så dom bygger lika mycket som täcksidorna som sitter, blir snyggt och bra med stöd, att bara ha stöd på 2 punkter är inte optimalt, om den vöger ca 50kg är det dock ingen jätte pjäs, typ lite mindre än 1kvm?L luuf81 skrev:Har skruvat ihop en köksö på IKEA metod-stommar på totalt 180*60cm. Köksön står på hjul varpå täcksidorna (12mm tjocka) ej står direkt på golvet. Pga lite fel måttagning så sticker täcksidorna upp ca 2cm höjdledes från där stommarna slutar.
Komposit är extremt tåligt att den går av har jag svårt att se, har försökt att stampa av en bredare komposit bit. I verkstan, jag förlorade!
Jag är inte så orolig över om bänkskivan ska hålla, snarare att täcksidorna ska ge vika. Japp ca 1kvm är den.L Lopex skrev:Lägg en ram av täcksida så dom bygger lika mycket som täcksidorna som sitter, blir snyggt och bra med stöd, att bara ha stöd på 2 punkter är inte optimalt, om den vöger ca 50kg är det dock ingen jätte pjäs, typ lite mindre än 1kvm?
Komposit är extremt tåligt att den går av har jag svårt att se, har försökt att stampa av en bredare komposit bit. I verkstan, jag förlorade!
Som jag tolkar det har du själv byggt stommen. Varför skulle leverantören av bänskivan åtgära stommen?
Såga av täcksidorna i höjd med stommen. Problemet löst.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Täcksidorna skulle ju varit nedkallade i höjd med stommarnas ovankant men eftersom du nu gjort denna lösningen så får du ju lägga på motsvarande för att palla upp ovanpå stommarna.
Detta är ju knappast bänkskiveleverantörens arbete att utföra utan ditt eget.
Täcksidorna håller säkert för den lilla vikten om det är fastskruvade i stommarna ordentligt.
Men inte fan blir det snyggt med ett stort hål från fram och baksida av ön.
Dessutom mär ju skivan så klart bättre av att ha stöd överallt det går.
Detta är ju knappast bänkskiveleverantörens arbete att utföra utan ditt eget.
Täcksidorna håller säkert för den lilla vikten om det är fastskruvade i stommarna ordentligt.
Men inte fan blir det snyggt med ett stort hål från fram och baksida av ön.
Dessutom mär ju skivan så klart bättre av att ha stöd överallt det går.
Nu var det inte det ämnet handlade om - men för att svara på din fråga så har leverantören tagit ansvar för montering, vid uppmätning/mallning skulle de meddela vilka eventuella justeringar som behövdes i konstruktionen. De har inte kommunicerat något sådant.M Mellanbarn skrev:
Det var ett alternativt jag övervägde men tämligen krångligt, då jag inte har rätt utrustning för sådant.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Återigen inte det frågan handlade om. Leverantören har åtagit sig att mäta/malla/montera och även att kommunicera förändringar som måste göras i konstruktionen inför montering. De ska ju ta ansvar för att de monterar detta på ett ändamålsenligt sätt så att det håller, och det är detta jag ställer mig frågande till.Paul-Staffanstorp skrev:
En såg har väl alla?
Högst upp under bänkskivan gör det ju inte så mycket om det inte blir perfekta snitt. Men det är min åsikt, alla är olika.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Trams...L luuf81 skrev:Återigen inte det frågan handlade om. Leverantören har åtagit sig att mäta/malla/montera och även att kommunicera förändringar som måste göras i konstruktionen inför montering. De ska ju ta ansvar för att de monterar detta på ett ändamålsenligt sätt så att det håller, och det är detta jag ställer mig frågande till.
Försökte ju förklara för dig att eftersom du monterat fel får du ju fylla upp med material på resten av ytan också.
Vad du och din skivleverantör kommit överens om är ju bara ni två som vet, eller hur ?
INGEN härinne vill och kan säga om det är tillräckligt upplag för just den skivan utan vi hade hellre tagit det säkra före det osäkra samtidigt som det ändå måste se sjukt fult ut om där är tomrum mellan lådor och bänkskiva.
Precis detta skrev jag och ändå gnäller du att det inte har med frågan och göra. Drygt
Personligen begriper jag inte heller hur täcksidorna kan vara för höga för jag trodde t.o.m Ikeas skivor var anpassade i skåpens höjd.
Skivleverantörerna sköter monteringen av skivorna på det som serveras dem.
Visst kan man tycka att de bör nämna om det är för dåligt upplag för skivorna redan när de måttar för dem.
Dock vet jag inte hur det fungerar med detta då jag alltid monterar med rejält upplag från början.
Jag vet i alla fall att skivleverantören inte bygger på stommarna om det skulle behövas för det ingår inte i deras åtagande.
Högst troligt anser de att det är tillräckligt men det hade nog varit smartare att du kollar det med dem istället för på ett forum där ingen vet hela historiken.
Klicka här för att svara