10 988 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
Montera vägghängd tv-möbel
Hej!
Skall montera ett stycke vägghängd tv-möbel a' 45 KG http://www.tvmobel.se/shop/online-dk-162-835p.html. Sedan skall den väl kunna lastas med ca 40 KG till så räkna med en väggmontering i betong som skall tåla 80-90 KG totalt.
"Fästet består av en lång trälist.
Börja med att skruva fast fästet på väggen.
Skruvar och plugg medföljer inte utan det måste du själv köpa och anpassa till underlaget.
Du behöver också ett vattenpass.
När fästet är monterat på väggen hänger du upp möbeln på fästet."
Vad behöver jag för skruv och plugg för detta ändamål? Jag vet ännu inte hur många fästpunkter i väggen det rör sig om på denna trälist dock, är väl ganska beroende av detta tänker jag. Nåt som har hängt upp liknande saker tidigare som kna ge ett hum på hur grova doningar som behövs?
Skall montera ett stycke vägghängd tv-möbel a' 45 KG http://www.tvmobel.se/shop/online-dk-162-835p.html. Sedan skall den väl kunna lastas med ca 40 KG till så räkna med en väggmontering i betong som skall tåla 80-90 KG totalt.
"Fästet består av en lång trälist.
Börja med att skruva fast fästet på väggen.
Skruvar och plugg medföljer inte utan det måste du själv köpa och anpassa till underlaget.
Du behöver också ett vattenpass.
När fästet är monterat på väggen hänger du upp möbeln på fästet."
Vad behöver jag för skruv och plugg för detta ändamål? Jag vet ännu inte hur många fästpunkter i väggen det rör sig om på denna trälist dock, är väl ganska beroende av detta tänker jag. Nåt som har hängt upp liknande saker tidigare som kna ge ett hum på hur grova doningar som behövs?
Jag skulle ta tre eller fyra 8-10mm http://www.vsbyggskruv.se/pdf/sid88.pdf
och sedan nylonplugg från Essve i rätt dimension till detta. Det kommer hålla hela livet och lite till.
Vill man borra lite större hål i väggen blir det lika bra eller bättre med expanderbultar, antagligen ungefär samma dimension på pinnbulten.....
och sedan nylonplugg från Essve i rätt dimension till detta. Det kommer hålla hela livet och lite till.
Vill man borra lite större hål i väggen blir det lika bra eller bättre med expanderbultar, antagligen ungefär samma dimension på pinnbulten.....
Produkter som diskuteras: "nylonplugg"
Nylonplugg
Nylonpluggar är specifikt designade för användning i massiva material och erbjuder pålitlig hållfasthet och stabilitet. Tillverkade av starkt och hållbart nylon, dessa pluggar klarar av betydande belastningar utan att deformeras eller brytas.
Läs mer
Uppföljning: Jag gick till lokala Beijer och fick då 4 st skruv och plugg som användes i vanliga fall som karmskruv till tunga ytterdörrar enligt expediten. 10mm och lååånga skruvar. Blev också pålurad att köra in lite PL400 i hålen! Borde funka?
Hehe, ne det är väl just detNyfniken skrev:
Haha, detta är ju sant! om man skulle köra in lim i pluggen strax innan iskruvningen som hon saNyfniken skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Pl400 kommer bara ställa till det när/om du vill ta ner hyllan.rufsen skrev:
Skruv och plugg räcker gott och väl.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden