Detta kanske är en dum fråga, men jag förstår inte riktigt hur jag monterar mitt tröskelbleck. Har bifogat tre bilder så ni ser hur det ser ut.

Överallt där jag letar står det att ska limma fast den i den lilla skåran i tröskeln, men det känns inte som att det kommer sitta speciellt bra. Läppen på blecket är ju ganska liten/kort.

Skulle det kanske funka bättre om man försöker limma fast den på undersidan av tröskeln? Eller försöka hitta en annan profil som passar bättre? Det enda jag vill är att isoleringen göms.

Tröskel utan monterat bleck med synlig isolering och en liten skåra längs kanten närmast dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på tröskelbleck som ska monteras vid en dörrtröskel med synlig isolering och betong.
Skapa konto
Tröskelbleck i profil med liten läpp, hålls upp mot en dörrtröskel för att visa passform.
Skapa konto

Transparent Silikon dra lite i skåran och tryck dit blecket spraya på lite vatten med rätt mycket diskmedel i och släta ut med blecket på plats, har du inget att spraya med så doppa fingret och släta ut och låt det inte vara torrt.
Du kan även dra en sträng silikon som tätar för isoleringen om du inte ska sätta dit blecket eller om det finns risk med högt vatten men då hade jag inte använt transparent.
Det bästa är att låta tröskelblecket gå in i foder eller salning eller förbi och uppvikt kant så vattnet inte kan rinna fel.

A
Har köpt en lika dan dörr idag som din ser det ut som och blir fan inte klok hur blecket ska fästas, finns ju inget att fästa i.

riktig skittröskel

tar gärna emot ideer

• Tröskel med en omonterad bleckdetalj och synliga skruvar på ett trägolv, bredvid ett skadat kartongstycke.
    Skapa konto
  • Dörrtröskel till synes svårfäst vid trägolv, med byggavfall och användares ben.
    Skapa konto
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Ha ha då är vi 3... jag har en ny altandörr som monterades idag. Men fatta inte blecket. Finns ju inget att popnita eller skruva i.

A
Hitta denna på google, dom har fäst en på varje sida i väggen.

det är lika dan tröskel

men tar gärna emot fler ideer

• En dörrtröskel fäst längs botten av en vit ytterdörr, synlig från utsidan mot trottoaren.
    Skapa konto
Blecket skall limmas. In med transparent silikon i spåret och tryck dit blecket.
Sätt RF skruv i uppviken.

• Gilla
adjaw och 1 till
  • Laddar…
A
V verktygsgurun skrev:
Blecket skall limmas. In med transparent silikon i spåret och tryck dit blecket.
Sätt RF skruv i uppviken.

Misstänkte det, tack för hjälpen.

• Gilla
Husbyggare1000
  • Laddar…
Vi har samma typ av infästning för tröskelbleck i våran entredörr. Dörren är dock så nära underlaget att det verkar bli svårt att få dit ett tröskelbleck, om det nu ska sitta i skåran. Några idéer om hur jag kan få till det snyggt samt hindra att väta kommer in?

Närbild på en dörrtröskel med bristfällig infästning och risk för vattengenomträngning.
Skapa konto

En dörrtröskel nära underlaget med synlig infästning och utmaning att montera tröskelbleck.
Skapa konto

Linu Linu skrev:
Detta kanske är en dum fråga, men jag förstår inte riktigt hur jag monterar mitt tröskelbleck. Har bifogat tre bilder så ni ser hur det ser ut.

Överallt där jag letar står det att ska limma fast den i den lilla skåran i tröskeln, men det känns inte som att det kommer sitta speciellt bra. Läppen på blecket är ju ganska liten/kort.

Skulle det kanske funka bättre om man försöker limma fast den på undersidan av tröskeln? Eller försöka hitta en annan profil som passar bättre? Det enda jag vill är att isoleringen göms.
Linu Linu skrev:

[bild] [bild] [bild]
Jag låter alltid plåtslagaren tillverka en RF fotplåt när dörren väl är på plats. Så att den passar perfekt mot det som är under tröskeln, t.ex. en regel eller betong eller kanske ett kantelement.

Sen fäster jag plåten med ett par synliga RF-skruv in i det som är under tröskeln, t.ex. rätt in i träregeln.
Å så lite tätning (fog) i springan om man vill.

MG_88 MG_88 skrev:
Vi har samma typ av infästning för tröskelbleck i våran entredörr. Dörren är dock så nära underlaget att det verkar bli svårt att få dit ett tröskelbleck, om det nu ska sitta i skåran. Några idéer om hur jag kan få till det snyggt samt hindra att väta kommer in?

[bild]
[bild]
Ingen som har någon idé?

MG_88 MG_88 skrev:
Ingen som har någon idé?
Skär av pappen som sticker ut sedan fogar du med silikon eller någon byggfog sedan får du bedöma om du vill ha ett bleck eller inte.
Använd gärna papperstejp för att kontrollera fogbredden.

• Gilla
MG_88
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Skär av pappen som sticker ut sedan fogar du med silikon eller någon byggfog sedan får du bedöma om du vill ha ett bleck eller inte.
Använd gärna papperstejp för att kontrollera fogbredden.
Foga igen hela springan alltså mellan skenan och underlaget? Inte tänkt på det men kanske är så jag får göra. Det jag är rädd för är att det inte ska bli helt tätt och eventuellt vatten som då letar sig in inte kan torka ut.

MG_88 MG_88 skrev:
Foga igen hela springan alltså mellan skenan och underlaget? Inte tänkt på det men kanske är så jag får göra. Det jag är rädd för är att det inte ska bli helt tätt och eventuellt vatten som då letar sig in inte kan torka ut.
Risken är större risk för att vatten kommer utifrån än inifrån samt skyddar fogen även från att få in smuts utifrån under tröskeln vilket gör att tröskeln reser sig med tiden.
Foga mellan stenen och tröskeln fogen skyddar även fogskummet från UV-ljus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.