Detta kanske är en dum fråga, men jag förstår inte riktigt hur jag monterar mitt tröskelbleck. Har bifogat tre bilder så ni ser hur det ser ut.
Överallt där jag letar står det att ska limma fast den i den lilla skåran i tröskeln, men det känns inte som att det kommer sitta speciellt bra. Läppen på blecket är ju ganska liten/kort.
Skulle det kanske funka bättre om man försöker limma fast den på undersidan av tröskeln? Eller försöka hitta en annan profil som passar bättre? Det enda jag vill är att isoleringen göms.
Överallt där jag letar står det att ska limma fast den i den lilla skåran i tröskeln, men det känns inte som att det kommer sitta speciellt bra. Läppen på blecket är ju ganska liten/kort.
Skulle det kanske funka bättre om man försöker limma fast den på undersidan av tröskeln? Eller försöka hitta en annan profil som passar bättre? Det enda jag vill är att isoleringen göms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Transparent Silikon dra lite i skåran och tryck dit blecket spraya på lite vatten med rätt mycket diskmedel i och släta ut med blecket på plats, har du inget att spraya med så doppa fingret och släta ut och låt det inte vara torrt.
Du kan även dra en sträng silikon som tätar för isoleringen om du inte ska sätta dit blecket eller om det finns risk med högt vatten men då hade jag inte använt transparent.
Det bästa är att låta tröskelblecket gå in i foder eller salning eller förbi och uppvikt kant så vattnet inte kan rinna fel.
Du kan även dra en sträng silikon som tätar för isoleringen om du inte ska sätta dit blecket eller om det finns risk med högt vatten men då hade jag inte använt transparent.
Det bästa är att låta tröskelblecket gå in i foder eller salning eller förbi och uppvikt kant så vattnet inte kan rinna fel.
Har köpt en lika dan dörr idag som din ser det ut som och blir fan inte klok hur blecket ska fästas, finns ju inget att fästa i.
riktig skittröskel
tar gärna emot ideer
riktig skittröskel
tar gärna emot ideer
Medlem
· Västra Götaland
· 13 inlägg
Ha ha då är vi 3... jag har en ny altandörr som monterades idag. Men fatta inte blecket. Finns ju inget att popnita eller skruva i.
Blecket skall limmas. In med transparent silikon i spåret och tryck dit blecket.
Sätt RF skruv i uppviken.
Sätt RF skruv i uppviken.
Vi har samma typ av infästning för tröskelbleck i våran entredörr. Dörren är dock så nära underlaget att det verkar bli svårt att få dit ett tröskelbleck, om det nu ska sitta i skåran. Några idéer om hur jag kan få till det snyggt samt hindra att väta kommer in?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Linu skrev:
Detta kanske är en dum fråga, men jag förstår inte riktigt hur jag monterar mitt tröskelbleck. Har bifogat tre bilder så ni ser hur det ser ut.
Jag låter alltid plåtslagaren tillverka en RF fotplåt när dörren väl är på plats. Så att den passar perfekt mot det som är under tröskeln, t.ex. en regel eller betong eller kanske ett kantelement.Linu skrev:
[bild] [bild] [bild]
Sen fäster jag plåten med ett par synliga RF-skruv in i det som är under tröskeln, t.ex. rätt in i träregeln.
Å så lite tätning (fog) i springan om man vill.
Ingen som har någon idé?MG_88 skrev:
Foga igen hela springan alltså mellan skenan och underlaget? Inte tänkt på det men kanske är så jag får göra. Det jag är rädd för är att det inte ska bli helt tätt och eventuellt vatten som då letar sig in inte kan torka ut.1 123abc skrev:
Risken är större risk för att vatten kommer utifrån än inifrån samt skyddar fogen även från att få in smuts utifrån under tröskeln vilket gör att tröskeln reser sig med tiden.MG_88 skrev:
Foga mellan stenen och tröskeln fogen skyddar även fogskummet från UV-ljus.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man för att montera motor på manuell markis
Fönster & Dörrar -
företag som bara monterar
Solceller, Solfångare, Solenergi -
1-fas off grid i en 3-fas förmonterad central - hjälp med koppling :)
El -
Hur montera ned fönster för ommålning?
Fönster & Dörrar -
Montera handdusch till tvättblandare - problem med gängor och passform
Vatten & Avlopp