Byggahus.se

Montera trappa

1. K
    Medlem · Stockholms län · 6 inlägg

Kobran

Medlem
    Har funderingar på att bygga en rak trappa och har lite funderingar på hur den skall fästas upp. Skall vangstyckena skruvas fast i mellanbjälklagret och/eller nere vid golvet? Skall trappan stå på parketten eller på det "råa" golvet?
    Hur skall trappstegen fästas mot vangstyckena (inga synliga skruvar)? Monterar man trappan först och reser den sen? Jag har inte möjlighet att fästa den i väggen. Det är undeliggande vangstycken, se bifogad fil.

2. 13th Marine
    Lökodlare · Trelleborg · 8 959 inlägg

13th Marine

Lökodlare
    Mitt tips är att kolla in några trapptillverkares hemsidor, en del av dem har monteringsanvisningar till sina som du skulle kunna kika på.

3. Michael86
    Medlem · V:a Götaland · 107 inlägg

Michael86

Medlem
    Monterade en ny rak trappa på ett nybygge för inte allt för länge sedan.

Pratar vi om en trappa inne i ett hus, snyggt och stilrent? Ska man ha det snyggast så får man fräsa in spår vagnstyckena och skruva från sidan och sätta träplugg för skruven.

Man monterar trappan nere och ställer den EJ på flytande golv. Helst på undergolv om man någon gång får för sig att byta golv.

Låter som att det enklaste/snyggaste för dig är att köpa/beställa en färdig trappa och montera.

Sedan ska nya trappor skruvas med ordentlig skruv och EJ limmas, då lim får trappor att "knaka".

MVH Michael

4. K
    Medlem · Stockholms län · 6 inlägg

Kobran

Medlem
    Hej!
    Jag har frågat på en trappa och tyckte det var lite för dyrt. Har 3D-CAD och kan alltså utan problem rita en trappa och beställa. Vangstyckena kommer inte att vara synliga eftersom jag har vägg på båda sidor (ej bärande). Ska jag skruva trappstegen med långa skruv underifrån eller ska man använda excenterbeslag typ IKEA?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.