Så här ser ventilerna ut på våra radiatorer:
64meivlhWnqpM3xePgHrpNrqgsjErbBkAxPqOVJmjStw-boeqo3ccodlHHVaHyiqpfBP65r0Fsu0PA_u-OdTeX-jmg=s512

Vi vill byta ventilerna mot termostater. På rinkabyrör har dom insatser som verkar passa:
http://www.rinkabyror.se/?showart.aspx?id=3163

Men för att veta vilken modell jag ska använda så måste veta jag vilken gänga jag ska mäta. Det står på sidan att dom har: "Insats för: 10R, 15R, 20R..." osv. Är det nummer 1 på bilden eller nummer 2 dom menar?
Om man ska byta insats så känns det som om man borde skruva bort mutter nr 2 och byta ut allt utanför den. Men det känns säkrast att fråga först.

"Befintlig överfallsmutter används" (låter som ett vapen;)). Är det nummer 1 eller 2 på bilden som är överfallsmuttern?

Tack på förhand för era utomordentliga svar!

Bägge två är överfallsmuttrar. Det måste vara nummer två som svar på bägge frågorna.

(Under nummer ett finns bara en tätning runt axeln som man ska byta om man vill slippa den gröna ärgen och eventuellt droppande vatten. Ska man få loss hela ventilkäglan så måste nummer två bort.)

Det är mutter nummer två som återanvänds. Dimensionen på ventilen mäts efter gängan på röret som den är ansluten till.
Du får med en bra monteringsanvisning med insatserna. Glöm inte att justera slaglängden på stiftet (står i anvisningen)

Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.