5 123 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Montera nya fönster i gamla.
Jag ska byta ut en del fönster på huset. Min far har då dammat av en gammal ide som han påstår sig ha utfört på 60-talet med "fantastiskt resultat". För att slippa allt knivlande, svärande och mätande med foder och listning runt om fönstrena så skall nuvarande fönster demonteras. Karmen ska sitta kvar och i den ska det nya fönstret monteras. I dom aktuella rummena tänkte jag montera fönster med fast karm så för ljusinsläppet spelar det inte så stor roll.
Det blir ju ett klart mindre arbete med metoden, dreva mellan gammal karm och nytt fönster, en täckande list på in och utsida och så klart!
Nån som har provat den här varianten? Ett av mina argument imot det är den värmeförlust som man borde få. Men den kanske är marginell....
Det blir ju ett klart mindre arbete med metoden, dreva mellan gammal karm och nytt fönster, en täckande list på in och utsida och så klart!
Nån som har provat den här varianten? Ett av mina argument imot det är den värmeförlust som man borde få. Men den kanske är marginell....
Fönstrena är i mitt tycke lite för stora så hade jag rivit ner allt så hade jag ändå valt mindre än dom som sitter där. Drevningen som är kring dom befintliga fönstrena har jag gjort själv för 4-5 år sen när jag flyttade in och bytte den invändiga klädningen.
Varför jag inte bytte fönster då kan man ju fråga sig, men men, gjort är gjort.
Måttbeställda fönster kostar igentligen inte mer än standard. Längre leveranstid bara. Jag bor iofs i Norge men det borde väl funka samma i Sverige tror jag. Bara titta i leverantörens lista efter det som är närmst storlek större än det måttet du önskar och beställ så blir priset samma.
Jag ska nog göra ett testbyte utan att tala om det för gubben, då blir han så mallig så han spricker.......
Varför jag inte bytte fönster då kan man ju fråga sig, men men, gjort är gjort.
Måttbeställda fönster kostar igentligen inte mer än standard. Längre leveranstid bara. Jag bor iofs i Norge men det borde väl funka samma i Sverige tror jag. Bara titta i leverantörens lista efter det som är närmst storlek större än det måttet du önskar och beställ så blir priset samma.
Jag ska nog göra ett testbyte utan att tala om det för gubben, då blir han så mallig så han spricker.......
Yupp, men eftersom dom i mitt tycke är för stora idag och att jag tänkte välja fönster med fast karm på dom aktuella ställena så ska det inte behöva bli så besvärande mycket mindre ljusinsläpp.
Att montera lösa spröjs med ex. en kraftig mittdelare och en massa smårutor borde ju igentligen procentuellt ge en ungefär lika stor förlust.....
Att montera lösa spröjs med ex. en kraftig mittdelare och en massa smårutor borde ju igentligen procentuellt ge en ungefär lika stor förlust.....
Klicka här för att svara