köpte nya hantag och nyckelplattor till alla innerdörrar i huset. nu märker jag att på vissa dörrar sitter handtaget upp och ibland sitter nyckelplattan ovanför hantaget. jag har köpt sådana som har hål format som en klassisk nyckel. inte fyrkantiga hål. har ändå inga nycklar.. men nu ser jag att de dörrar som har nyckelhålet uppe så måste jag sätta nyckelplattan upp och ner pga av var skruvhålen i låscylindern sitter. jag tog ut hela låscylindern men det går ju inte att vänta på den eftersom då kommer låssmäcken fel. går det att snurra runt låssmäcken på nåt sätt???

På vissa lås kan man dra ut smäcken och vända den med en tång.

det verkar inte gå på detta.. måste jag nu köpa nya nyckelbrickor. ser ju rätt konstigt ut att ha hålet upponed

Vad lustigt, jag köpte nya handtag och skulle precis montera dem när jag fick samma problem. Har prövat att dra ut det du kallar låssmäcket men utan framgång. Har du hittat nya nyckelbrickor som matchar? Jag köpte budgethandtag på Jula men det blir ju inte så mycket budget nu...
Det känns som att det borde gå att vända smäcket eftersom kistan inte är märkt med höger eller vänster.

ja och jag köpte för 60% på silvan så jag lär inte heller tjäna så mkt på det när jag måste köpa nya brickor.. änsålänge sitter de som jag köpte upp och ned, får köpa nästa gång jag är i en byggaffär.

Det går med 99.9 % säkerhet att dra ut "låssmäcken" på era lås. Tag en polygrip drag rakt ut och vrid.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.