Vi håller på med renovering av vardagsrum. Skall sätta gips på väggarna. Så vi behöver montera ner radiatorerna en kortare tid.
Hur skall jag gå tillväga?
Jag har möjlighet att stänga tillopp och retur i källaren. Men då får vi ingen värme i resten av huset.

Någon som direkt kan se vilka proppar eller pluggar behöver?
Vit radiator kopplad till rörledningar, som behöver demonteras för vardagsrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en radiatoranslutning med synliga rörkopplingar och ventiler.
Skapa konto
Närbild av en radiatoranslutning i ett vardagsrum som renoveras.
Skapa konto

P
Tja

2 st radiator proppar g10.

Mvh

Ok, kanon. Är detta g10 storleken?

Krilleman
Storleken följer med anslutande rörets dimension.

Diameter på anslutande stålrör:
Ca 17mm = 10
Ca 21mm = 15
Ca 27mm = 20

Men det ser onekligen ut som 10 (eller 3/8" som är samma dimension). Och visst kan man tyda siffrorna "10" på returventilen?!

Självklart stänger du både termostaten och returventilen innan du demonterar bort radiatorn!

Jo, det är jag med på. Men vet inte hur täta dessa ventiler är. Så jag tänker play it safe, med lock.
Ska mäta dem

När vi hade ganska många små renoveringar framför oss i vårat gamla hus monterade jag ett par avstängningsventiler i källaren på fördelningsrören till husets olika delar. På så vis gick det sedan fint att sektionera bort typ en tredjedel av huset i taget utan att värmesystemet behövde stängas av. Något rum fick ha dörren öppen för att lura in lite värme där under tiden. Fundera på vilka förutsättningar du har.

Krilleman
P Pannkaksparty skrev:
Jo, det är jag med på. Men vet inte hur täta dessa ventiler är. Så jag tänker play it safe, med lock.
Ska mäta dem
Självklart ska du sätta radiatorproppar, jag var inte tydlig på den punkten ser jag nu.
Termostaten och returventilen tätar sällan ordentligt.

Du kan släppa ut övertrycket i systemet också innan du börjar skruva på prylarna!

Dessutom skyddar propparna mot både färg och spackel under renoveringen! (y)

Jag har fått tag i lock som jag tror skall passa Metallisk förlängningslock placerat mot en vit bakgrund, troligtvis till radiator eller varmvattenberedare.
Skapa konto

Släppa på trycket säger du, ända ner till noll? Hur går jag enklast till väga? Luftnippel på radiatorn?
Har en luftning på varmvattenberedaren oxå. Sen vet jag inte mer. Jo jag har två kulventiler på radiatorslingan , men dom stryper väl bara flödet?
För att få tillbaka trycket är det bara till fylla på mer vatten?

Krilleman
Hur värmer du ditt radiatorvatten?

Har du ett rött expansionskärl med manometer?

Vi har luftvatten, så här ser det ut.
Installation av luftvattenvärmepump med synliga kopparrör och anslutningar mot en stenvägg.
Skapa konto

Installation av luftvatten med kopparledningar och ventiler monterade ovanför en varmvattenberedare.
Skapa konto

På bild nummer två längst bak har jag kulkopplingarna jag pratade om. Dom är till värme slingan. Längst fram är en luftningsnippel, men undra om inte den bara hänger ihop med varmvattnet?

Krilleman
Är det som två inringade minikulventilerna med gråa vred du menar matar radiatorn så vrides dessa 90º och så bekräftar du att vattnet slutar spruta i luftningsnippeln på radiatorn.

Den främre luftningen är nog för radiatorvatten. VVB i sig brukar det inte sitta luftning på.

Kopparledningar och komponenter för uppvärmning, inklusive inringade minikulventiler med gråa vred.
Skapa konto

Rörsystem med avstängningsventiler, markerade i blått, ovanför en vattenberedare.
Skapa konto

De inringade stänger av flödet på elementslingan, men trycket kvarstår antar jag.
Det två små grå går till en radiator i källaren.

Så då stänger jag här och luftar radiatorn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.